تازه های سایت

کد مطلب: 33224
2. آبان 1396 - 10:02
پتانسیل‌های فراوان شهرستان نهاوند در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش کشاورزی نیازمند توجه مسئولان و وجود دریچه‌هایی برای صادرات است که در این بخش شهرستان نهاوند وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند باوجود داشتن موقعیت مکانی مناسب و آب کافی نسبت به شهرهای هم‌جوار از برتری‌های نسبی درزمینهٔ تولیدات محصولات کشاورزی و دامداری برخوردار است ولی عدم مدیریت صحیح و نبود بازارهای فرا شهرستانی برای بسیاری از تولیدات، عدم اشتغال و تولید را به همراه داشته است.

زمین‌های مستعد کشاورزی این شهرستان و داشتن پتانسیل‌های زیاد در بخش کشاورزی باعث شده است که بیشترین اشتغال در نهاوند به کشاورزی و باغداری اختصاص یابد ولی همچنان این بخش دارای ظرفیت‌های بسیار خالی زیادی است.

تولید بیش از 100 هزار تن انواع محصولات کشاورزی باید بتواند علاوه بر تأمین نیازهای داخل شهرستان نهاوند دریچه‌ای به‌سوی صادرات باز کند که این امر نیازمند توجه مسئولان و تلاش تولیدکنندگان است.

یکی از مهم‌ترین عوامل عدم صادرات تولیدت شهرستان نهاوند نبود گمرک در این شهرستان است که وعده‌های مسئولان در دوره‌های مختلف هم نتوانست این مشکل را حل کند و مشکل خام فروشی و واسطه بازی، آفت بزرگ دیگر عدم رونق اشتغال و تولید در نهاوند است.

باقری رئیس جهاد کشاورزی نهاوند می‌گوید: شهرستان نهاوند در بخش کشاورزی درزمینهٔ های مختلف زراعت و باغی صاحب رتبه‌های برتر در استان و کشور است و دارای تولیدات بسیار باکیفیتی است.

وی ادامه داد: این شهرستان در بسیاری از محصولات کشاورزی، دامی، لبنی و شیلات صاحب‌مقام برتر در استان است ولی عمده مشکل کشاورزان نبود صنایع تبدیلی و در بسیاری از موارد نبود سردخانه است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: باید سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی را برای ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی و احداث سردخانه تشویق کرد و این اداره از سرمایه‌گذاران و کسانی که بتوانند گرهٔ از اشتغال شهرستان باز کنند باروی باز پذیرایی می‌کند.

 

1443812

***سیب نهاوند

 

باوجود تلاش کشاورزان زحمت‌کش در نهاوند اما ارزش‌افزوده اقتصادی چندانی نصیب آن‌ها نمی‌شود و با محاسبه مخارج هزینه تمام‌شده نمی‌توانند آن را منبع درآمد خانوار خود قرار دهد و بیشترین سود نصیب واسطه‌ها می‌شود.

موقعیت جغرافیایی مناسب نهاوند و همسایگی با کشور عراق یکی از پتانسیل‌هایی است که می‌تواند با صادرات محصولات مختلف توسعه‌ای دوچندان برای شهرستان نهاوند به همراه داشته باشد و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال شود.

با توجه به اینکه نهاوند دارای شرایط بسیار خوبی برای صادرات تعداد زیادی از محصولات است، باید علاوه بر این با شناخت راه‌های بیشتر تولید، توانست توانمندی و ظرفیت‌های بالای شهرستان را شناخت و برای توسعه آن‌ها برنامه‌های کارشناسی ارائه داد.

میثم رحیمی کارشناس اقتصادی و تولیدی نهاوند در این زمینه می‌گوید: بیش از ۳۰ درصد محصولات کشاورزی نهاوند خام فروشی می‌شود که نبود دفتر گمرک و صنایع تبدیلی دو معضل تولید در نهاوند است؛ که باید در راستای بالفعل کردن پتانسیل‌های موجود و ایجاد زیرساخت‌های لازم و ساماندهی امکاناتی نظیر دفتر گمرک برای ثبت آمار صادرات در شهرستان نهاوند تلاش شود.

وی افزود: در حال حاضر نهاوند دارای شرایط بسیار خوبی برای صادرات تعداد زیادی از محصولات ازجمله مواد غذایی، لبنیات، آجیل و خشکبار و میوه به کشورهای همسایه است.

 

1443811

*** برداشت گیاه دارویی در نهاوند

 

رحیمی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات عدم صادرات محصولات عمدتاً کشاورزی در نهاوند نبود کارخانه‌های بسته‌بندی مناسب و برند سازی محصولات است که این‌یکی از مشکلات عمده و مهم است.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی ادامه داد: تولید محصولات گیاهان دارویی در این شهرستان که به بیش از 200 نوع می‌رسد و در کشور منحصربه‌فرد است؛ حلقه مفقوده دیگری در بخش مشکل اشتغال است که نیازمند توجه ویژه است.

وی افزود: قطعاً تولید محصولات دارویی و بهداشتی در یک منطقه می‌تواند اقتصاد و اشتغال آن منطقه را دگرگون کند و با داشتن کارخانه‌های تبدیل این گیاهان به مواد مصرفی و دارویی می‌توان زمینه مستعدی را برای صادرات در این بخش فراهم کرد.

رحیمی گفت: یک نمونه این گیاهان دارویی کشت گشنیز در نهاوند است که طبق گفته مسئولان رتبه اول در تولید گشنیز کشور مربوط به نهاوند است ولی کشاورزان بدون هیچ‌گونه دخالتی در فراوری آن به‌صورت خام اقدام به فروش آن به دلالان می‌کنند.

 

1443814

 

با این تفاسیر به نظر می‌رسد برای اینکه بخش کشاورزی نهاوند بتواند سهمی از بازار صادرات در کشور داشته باشد باید نگاه‌ها به این بخش اقتصادی‌تر باشد و مسئولان با پشتیبانی و حمایت از بخش خصوصی آن‌ها را ترغیب به حضور در این بخش بکنند و امکانات زیربنایی مانند ایجاد دفتر گمرک برای صادرات را نیز در دستور کار داشته باشند تا از همه ظرفیت‌های بخش کشاورزی در نهاوند استفاده شود.

همچنین هدفمند کردن و مکانیزه کردن کشت محصولات استراتژیک و با بازار فروش خوب در کنار برند سازی و ایجاد صنایع بسته‌بندی مناسب و ایجاد صنایع تبدیلی مواردی است که باعث رونق اشتغال و تولید در بخش کشاورزی شهرستان نهاوند می‌شود و دریچه‌ای را برای صادرات به‌پیش چشم کشاورزان و تولیدکنندگان می‌گشاید.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

مگر فرماندار _پارسال نگفت گمرک نهاوند را ایجاد می کند

دیدگاه شما