تازه های سایت

کد مطلب: 33188
30. مهر 1396 - 8:14
رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه امسال چهار هزار هکتار از اراضی شهرستان نهاوند زیر کشت چغندرقند رفته است ، گفت:پیش بینی می‌شود ۲۵۰هزارتن چغندرقند از مزارع نهاوند برداشت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با اعلام این خبر گفت: در صورتی که کشاورزان برای برداشت محصول چغندرقند خود برنامه‌ زمان‌بندی را که کارخانه‌جات تولید قند برای آن‌ها تعیین کرده‌اند، رعایت کنند دچار مشکل نخواهند شد.

وی تصریح کرد: امسال چهار هزار هکتار از اراضی شهرستان نهاوند به زیر کشت چغندرقند رفته است که پیش‌بینی می‌کنیم امسال 250 هزار تن محصول چغندرقند از اراضی شهرستان برداشت شود.

باقری افزود: با توجه به این‌که سازمان جهاد کشاورزی برای کشت محصول چغندرقند برای شهرستان سهمیه تولید در نظر گرفت و جلساتی که در این خصوص برای کشاورزان شهرستان و‌ شهر فیروزان برگزار کردیم به دلایلی از جمله وضعیت اقتصادی، نبود کشت‌های جایگزین و تضمین خرید محصول چغندرقند امسال نیز کشاورزان شهرستان از کشت این محصول استقبال کردند و سطح زیر کشت این محصول به این سقف رسید.

وی عنوان کرد: از چهار هزار هکتار اراضی زیر کشت چغندرقند شهرستان، برای عرضه محصول سه هزار و 108 هکتار از این اراضی به کارخانه‌جات تولید قند در سطح منطقه عقد قرارداد شده است و 980 هکتار از اراضی بدون قرارداد هستند.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: برای عرضه محصول چغندرقند شهرستان به کارخانه‌جات منطقه طبق قراردادهایی که منعقد شد با کارخانه تولید قند همدان برای هزار و 708 هکتار، با کارخانه تولید قند لرستان برای 600 هکتار، کارخانه قند بنیاد مستضعفان اصفهان‌ برای 650 هکتار و کارخانه نقش جهان اصفهان برای150 هکتار از اراضی شهرستان قرارداد منعقد شده است.

باقری اظهار داشت: علی‌رغم این‌که تا به امروز تولید محصول چغندرقند در شهرستان بسیار بالا بوده است تاکنون 45 هزار تن محصول چغندرقند در شهرستان  برداشت شده است که خوشبختانه این میزان محصول با یک روند آرام و خوب به کارخانه‌جات تولید قند منطقه منتقل شده است.

وی تصریح کرد: همچنین امسال کارخانه‌جات تولید قند منطقه زودتر اقدام به خرید محصول چغندرقند کردند که این برای ما یک مزیت بود و با توجه به حجم زیاد تولید این محصول در شهرستان ما نگران برداشت این محصول از این تاریخ به بعد هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند تاکید کرد: کارخانه‌جات تولید قند در منطقه نیز برای خرید محصول چغندرقند کشاورزان شهرستان برای برداشت محصول برنامه زمان‌بندی برای کشاورزان تعیین کرده‌اند و تاکنون نیز این برنامه زمان‌بندی رعایت شده است ولی با توجه به کمبود کامیون‌‌ها برای حمل این محصول به کارخانه‌جات ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید.

باقری افزود: در این خصوص تاکنون جلسات متعددی در شهرستان و مدیریت جهاد کشاورزی با حضور مسئولان شهرستان تشکیل شده است که در همه برنامه‌ریزی‌هایی که در این خصوص انجام شد تصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از بروز مشکلات، کارخانه‌جات برای زمان‌بندی برداشت این محصول با کشاورزان صحبت کنند و کشاورزان شهرستان نیز برای برداشت محصول خود برنامه زمان‌بندی را رعایت کنند.

وی عنوان کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم در صورتی که شرایط آب‌ و هوایی به همین شکل باشد و کشاورزان شهرستان نیز برای برداشت محصول چغندرقند خود برنامه زمان‌بندی را رعایت کنند در این خصوص مشکل خاصی به وجود نیاید.

باقری بیان کرد: امیدورایم که از این به بعد نیز در این زمینه حمایت مسئولان از ما ادامه داشته باشد و با رعایت برنامه زمان‌بندی برداشت توسط کشاورزان، برای عرضه محصول چغندرقند شهرستان به کارخانه‌جات تولید قند منطقه دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما