تازه های سایت

کد مطلب: 33068
22. مهر 1396 - 18:27
شهرستان نهاوند به‌عنوان سومین شهر استان همدان از داشتن سازمانی مستقل به‌عنوان استاندارد محروم است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، با توجه به اینکه سازمان ملی استاندارد دارای وظایف مختلفی است و اهداف و برنامه‌هایی را به‌عنوان تنها مرجع رسمی تدوین و نشر استانداردهای ملی در کشور شناخته می‌شود وجود این سازمان در هر منطقه می‌تواند مهم باشد.

فعالیت سازمان ملی استاندارد در چهار محور استانداردسازی، اندازه‌شناسی، تأیید صلاحیت و ارزیابی انطباق انجام می‌شود و به‌موجب بند یک ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مصوب بهمن‌ماه 1371 تنها مرجع رسمی کشور است که وظیفه تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) ایران را به عهده دارد.

انجام تحقیقات به‌منظور تدوین استاندارد، بالا بردن کیفیت کالاهای تولید داخلی، کمک به بهبود روش‌های تولید و کارایی صنایع و ترویج استانداردهای ملی و نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری ازجمله وظایف مهم سازمان ملی استاندارد است.

در حال حاضر شهرستان نهاوند به‌عنوان سومین شهر بزرگ استان همدان از داشتن ساختمانی مستقل به‌عنوان سازمان ملی استاندارد محروم است و ضرورت دارد تا مسئولان فکری به حال این موضوع کند تا نهاوند نیز مانند ملایر داری سازمان ملی استاندارد به‌صورت مستقل شود.

در صورت ایجاد سازمان ملی استاندارد در نهاوند بسیاری از مشکلات مردم و واحدهای مرتبط با سازمان ملی استاندارد که برای انجام کارهای خود نیازمند به مراجعه به همدان و ملایر هستند مرتفع خواهد شد.

کالیبراسیون وسایل سنجش، تعیین عیار فلزات گران‌بها و انجام تحقیقات کاربردی برای ارتقای سطح استانداردهای ملی ایران از دیگر وظایف این سازمان است که به‌عنوان‌مثال در سال گذشته برای کالیبراسیون وسایل سنجش در میدان بار نهاوند عوامل واحد استاندار ملایر این کار را انجام دادند چون در نهاوند این سازمان وجود نداشت.

بیش از هفت‌صد نوع کالا، مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند و با توجه به اینکه 60 تا 70 درصد ظرفیت صادرات استان همدان مربوط به محصولات کشاورزی است و نهاوند نیز قطب تولیدات کشاورزی است نیاز به وجود سازمان استاندارد در این شهرستان بیشتر از قبل احساس می‌شود وظیفه‌ای که هم‌اکنون توسط اداره استاندارد ملایر صورت می‌پذیرد.

به گفته مدیرکل استاندارد استان همدان، اداره استاندارد ملایر، شهرستان‌های تویسرکان و نهاوند را نیز پوشش می‌دهد و در دستور کار سازمان است در صورت تأمین شرایط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در تمام شهرستان‌های این استان، اداره، نمایندگی و یا کارشناس مستقر داشته باشیم.

هرچند که ایجاد نمایندگی در نهاوند متضمن ایجاد زیرساخت‌ها و توجیه اقتصادی لازم برای این کار است ولی مسئولان باید برای این موضوع چاره‌ای بیندیشند و به فکر فراهم کردن زیرساخت‌ها برای ایجاد سازمان ملی استاندارد در نهاوند باشند و مستقل از شهر همدان و ملایر فعالیت کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما