تازه های سایت

کد مطلب: 32944
13. مهر 1396 - 10:30
یک کارشناس تاریخ انقلاب گفت: با هجرت امام خمینی (ره) از عراق به پاریس فصل جدیدی از مبارزات مردم برعلیه حکومت پهلوی شروع شد که منجر به سرنگونی این رژیم شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نورخدا ترکاشوند با اشاره به سالروز هجرت امام خمینی (ره) از عراق به پاریس گفت: بعد از افشاگری امام خمینی (ره) برعلیه لایحه کاپیتولاسیون و جریان دستگیری ایشان، عوامل شاه حضرت امام را به ترکیه تبعید کردند.

وی اظهار داشت: پس از حدود یک سالی که امام در ترکیه بودند بازهم ایشان را تبعید کردند و امام به همراه فرزندشان در شهر نجف اشرف سکونت کردند و ازآنجا مبارزات را رهبری می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام مدت حدود 14 سال در شهر نجف بودند و در این مکان در حوزه به تربیت طلاب می‌پرداختند و باواسطه‌هایی که داشتند مبارزات مردم علیه رژیم ستم‌شاهی را هدایت می‌کردند.

وی ادامه داد: معمار کبیر انقلاب اسلامی در هر زمان که فرصتی پیش می‌آمد، با سخنرانی‌های روشنگر و با اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایشان، قدم‌های مردم را در راهی که انتخاب کرده بودند استوارتر می‌کرد.

این کارشناس تاریخ انقلاب گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی رژیم پهلوی جلوگیری از فعالیت سیاسی امام خمینی (ره) بود به همین دلیل می‌خواستند از ورود اعلامیه‌ها و نوارهای متعدد امام توسط واسطه‌ها و زائران به داخل کشور جلوگیری کنند ولی با عشق مردم به امام در این راه نیز موفق نبودند.

ترکاشوند عنوان کرد: رژیم ستم‌شاهی که نمی‌توانست عشق و ارادت مردم به امام را برتابد درصدد برآمد که ایشان را از عراق نیز تبعید کند به همین دلیل با همکاری با رژیم بعثی عراق در روز دوم مهرماه سال 57 خانه امام در نجف را محاصره کردند.

این کارشناس تاریخ انقلاب افزود: پس‌ازاین حادثه در تاریخ 14 مهرماه سال 57 امام خمینی (ره) از نجف اشرف به پاریس هجرت کردند که این موضوع فصلی دیگر در نهضت امام خمینی (ره) بود و نقطه عطفی در مبارزات مردم ایران اسلامی شد.

وی اظهار داشت: مردم ایران اسلامی بعد از استقرار امام در پاریس باواسطه‌هایی که داشتند فصل دیگری را از مبارزات رقم زدند و روند انقلاب اسلامی سرعت بیشتری به خود گرفت و با هدایت‌های امام خمینی (ره) مردم موفق شدند رژیم ستم‌شاهی را سرنگون کنند.

ترکاشوند گفت: حضور مردم درصحنه و تبعیت از فرامین امام خمینی (ره) نکته بسیار مهمی است که باعث شد مردم، انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند.

وی عنوان کرد: در طول سال‌هایی که امام خمینی (ره) در تبعید بود مردم ارتباطشان را با معمار کبیر انقلاب اسلامی قطع نکردند که این موضوع نشان‌دهنده ارتباط قوی و ناگسستنی مردم انقلاب اسلامی با روحانیت و مرجعیت است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما