تازه های سایت

کد مطلب: 32781
1. مهر 1396 - 9:18
افزایش مصرف بنزین در کشور و رکورد زنی مصرف آن اتفاقی است که باسیاست‌های یارانه‌ای مدنظر و اهداف آن تناقض دارد و نیازمند تدبیر مسئولان برای حل این مشکل است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، افزایش 8 درصدی مصرف بنزین در کشور در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته باعث ایجاد نگرانی‌های در بین مردم شده و باعث شنیدن زمزمه افزایش قیمت بنزین شده است.

باوجود رکورد زنی مصرف بنزین در کشور راهکار افزایش قیمت بنزین برای کاهش مصرف سوخت اولین موضوعی است که در ذهن متبادر می‌شود و باید دید در ماه‌های آینده و زمان تقدیم لایحه بودجه این افزایش قیمت اعلام می‌شود یا نه.

 رشد قاچاق به علت کنار گذاشتن کارت سوخت و هزینه‌هایی که برای این سامانه شد نیز ازجمله مواردی است که باید در این زمینه موردبررسی قرار گیرد و رابطه آن با افزایش قیمت و مصرف بنزین مشخص شود.

روند مصرف بنزین از ابتدای سال ۹۶ همواره صعودی بوده است و میزان مصرف بنزین از ابتدای شهریورماه بیش از ۸۶ میلیون لیتر بوده است که یک رکورد بوده است و این در حالی است که بخش اعظم این بنزین وارداتی است.

برخی کارشناسان معتقدند: دولت با ناکارآمد خواندن سامانه کارت سوخت، آن را حذف کرد و باعث افزایش قاچاق بنزین شد، ازاین‌رو مصرف بنزین روند افزایشی را نشان می‌دهد و زمانی که قاچاق روند تصاعدی دارد واردات بنزین نیز اضافه خواهد شد.

مخالفان حذف کارت سوخت میگویند: بهترین راه برای کنترل مصرف بنزین، استفاده از سامانه کارت سوخت و سهمیه‌بندی است.

دولت به بهانه این‌که مصرف افزایش پیداکرده عنوان می‌کند، قصد دارد قیمت بنزین را رشد دهد، اما موضوع این است که نظارت از بین رفته و باید برای این مسئله راه چاره تعیین کرد. افزایش نرخ بنزین باعث کاهش مصرف نخواهد شد.

مسئولان هم افزایش تعداد خودروها و موتورسیکلت‌ها را مهم‌ترین عامل رشد تقاضای بنزین نسبت به سال‌های قبل عنوان کرده‌اند و اعلام کرده‌اند مردم انتظار دارند قیمت‌ها افزایش نیابد و افزایش قیمت هم ممکن است آثار تورمی داشته باشد، اما به‌هرحال ثابت ماندن قیمت هم مشکلاتی ایجاد می‌کند.

زمزمه افزایش قیمت‌ها هم در این مورد برای کاهش مصرف بنزین راهکاری است که مسئولان بر این موضوع نظر دارند.

حسن بهرام نیا نماینده نهاوند در مجلس بابیان اینکه افزایش قیمت بنزین در شرایط کنونی توجیهی ندارد، گفت: دولت برحسب قیمت تمام‌شده بنزین را عرضه کرده و به جایگاه داران تحویل می‌دهد و هرگونه نوسان قیمتی و کاهش یا افزایش قیمت بر اساس فوب خلیج‌فارس به دولت واگذارشده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید بر اساس وضعیت اقتصادی و درآمد مردم و تمامی آیتم‌ها قیمت بنزین را تعیین کند، افزود: در شرایط کنونی نباید قیمت بنزین افزایشی داشته باشد، البته باید میزان هزینه دولت برای تولید، انتقال و خرید در نظر گرفته شود و براین اساس قیمت‌گذاری صورت گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وزارت نفت، باید با ساخت پالایشگاه‌های نفت جدید و یا تکمیل طرح‌های موجود و افزایش ظرفیت پالایشگاهی، میزان تولید بنزین در کشور را در آینده نزدیک افزایش دهند و بسترهای لازم جهت خودکفایی کشور درزمینهٔ بنزین و همچنین تبدیل کشور به صادرکننده این فرآورده استراتژیک را فراهم سازند.

با این تفاسیر زمانی که سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد مصرف سوخت تا حد زیادی کنترل شد اما کنار گذاشتن کارت سوخت باعث شد میزان مصرف و پایش میزان مصرف تقریباً غیرممکن باشد.

بهبود و توسعه حمل‌ونقل عمومی، جمع‌آوری خودروهای فرسوده، ارائه تسهیلات برای جایگزین گردن سی ن جی در خودروها، بهبود کیفیت خودروهای داخلی و اصلاح و صرفه‌جویی در مصرف بافرهنگ سازی ازجمله مواردی هستند که در کاهش مصرف بنزین در کشور مؤثر هستند و توسط مسئولان دولتی باید پیگیری و اجرا شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما