تازه های سایت

کد مطلب: 32062
17. مرداد 1396 - 8:10
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: تاکنون هشت هزار و 500هکتار از اراضی 6 روستای این شهرستان زیر پوشش طرح تجهیز و یکپارچه سازی قرار گرفته و 800 هکتار نیز در شهر گیان در دست اقدام است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه طرح تجهیز و نوسازی اراضی از جمله طرحهایی است که همه شهرستانها به علت زمان بر بودن حاضر به اجرای آن نیستند افزود: علاوه برروستاهایی که طرح یکپارچه سازی اراضی در آنها انجام شده در نظر است چهار روستای دیگر نیز در آینده زیر پوشش این طرح قرارگیرد.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به فراهم آوردن زیر ساختهای لازم برای توسعه کشاورزی شهرستان گفت: یکی از بسترهای لازم برای توسعه بخش کشاورزی تسهیل در فرایند آبیاری مزارع است که ایجاد آبیاری تحت فشار از جمله این زیر ساختها است.
باقری ادامه داد: در این زمینه از مجموع اراضی موجود کشاورزی شهرستان 19 هزار هکتار مستعد آبیاری تحت فشار هستند که تا کنون هفت هزار هکتار از اراضی مورد نظر مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده اند.
وی افزود: همچنین در سال گذشته یک هزار و 590 هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند و در سال جاری نیز یک هزار و 553 هکتار دیگر نیز جزء تعهدات است که تا کنون 80 درصد آنها انجام شده است.
باقری ایجاد و مرمت کانالهای آب را از دیگر بسترهای لازم در این زمینه عنوان کرد و گفت: همچنین در راستای ایجاد تسهیل در زمینه آبیاری مزارع ، ابتدای امسال 15 کیلومتر توسعه کانالهای روستایی با اعتبار 26 میلیارد ریال از محل منابع ملی ساماندهی نهر شعبان اجرا شده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته 170 هکتار از باغ های نهاوند نوسازی شدند و درختان کم آب بر با ارز آوری بیشتر در این باغ ها کاشته شدند.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: در این راستا طرح توسعه باغ های پسته نهاوند در سال گذشته به 25 هکتار افزایش یافت و امسال نیز با توجه به کم آب بر بودن این درختان و همچنین ارزی آوری بالای آن این باغ ها توسعه یابد.
باقری همچنین در خصوص توسعه کشت گیاهان دارویی نیز گفت: در حال حاضر 47 هکتار از مزارع نهاوند به زیر کشت انواع گیاهان دارویی رفته است که با توجه به راندمان بالای آن در واحد سطح سال گذشته پنج هزار هکتار دیگر از مزارع به زیر کشت این نوع از گیاهان رفت .
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: 72 هزار تن محصول گندم از مزارع این شهرستان برداشت شده است که در مقایسه با سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش داشته است.
وی مبارزه با سن غلات را عامل بالا رفتن کیفیت محصول تولیدی گندم نهاوند ذکر کرد و افزود: سال گذشته در 19 هزار هکتار از مزارع نهاوند کار مبارزه با سن غلات صورت گرفت که همین مساله باعث شده گندم تولیدی نهاوند به عنوان یکی از با کیفیت ترین محصولات تولیدی استان باشد.
باقری شهرستان نهاوند را یکی از مراکز اصلی تولید بذر استان ذکر کرد و گفت: از پنج ایستگاه تولید بذر استان 2 ایستگاه آن در نهاوند قرار دارد و ایستگاه سومی هم در این شهرستان در حال احداث است.
وی در خصوص بخش شیلات نهاوند نیز گفت: این شهرستان یکی از قطبهای اصلی تولید ماهیان سردابی و گرمابی در استان همدان است که بیش از 50 درصد تولید استان از مزارع پرورش ماهی این شهرستان روانه بازار مصرف می شود.
شهرستان نهاوند به واسطه موقعیت جغرافیایی و بارش مطلوب باران یکی از مراکز اصلی فعالیتهای کشاورزی و دامپروری در سطح استان است که در زمینه تولید برخی از محصولات مقام اول استان را دارا است.

دیدگاه شما