تازه های سایت

کد مطلب: 32027
15. مرداد 1396 - 12:58
تولید سالانه هزاران تن میوه در فصول مختلف سال در شهرستان نهاوند ظرفیت بسیار خوبی برای فراوری، تولید خشکبار و بسته‌بندی محصولات کشاورزی را پیش روی مسئولان و باغداران قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند باوجود داشتن باغات سرسبز و مثمر زمینه‌های بسیار خوبی برای تولید انواع میوه‌ها در ماه‌های مختلف سال دارد که توجه به صنایع تبدیلی و جانبی می‌تواند بسیاری از مشکلات شهرستان نهاوند درزمینهٔ اشتغال و تولید را حل کند و این شهرستان را به قطب خشک‌کردن و بسته‌بندی محصولات باغی در استان و کشور تبدیل کند.

باوجود تولید سالانه هزاران تن محصولات مرغوب باغی ولی تاکنون در این شهرستان کارخانه جات بزرگی برای خشک‌کردن میوه‌ها و تولید خشکبار، تولید کمپوت و ایجاد صنایع دارویی و آرایشی در این شهرستان ایجاد نشده است که توجه بیشتر مسئولان به این مقوله را می‌طلبد.

در شهرستان نهاوند سالانه بیش از 120 هزار تن انواع محصولات باغی تولید می‌شود که بسیاری از این محصولات به دلیل کیفیت مرغوب بدون هیچ‌گونه فرآوری به شهرها و استان‌های هم‌جوار صادر می‌شوند و کم‌ترین سود ارزش‌افزوده را نصیب نهاوند می‌کند و به‌صورت خام فروخته می‌شود.

بیشتر جمعت شاغل شهرستان نهاوند درزمینهٔ کشاورزی مشغول به کار هستند که توجه و سرمایه‌گذاری بهتر در این بخش می‌تواند آثار بسیار زیادی در رفع بیکاری بالای این شهرستان داشته باشد و تولید را رونق ببخشد.

اخیراً بسیج سازندگی سپاه شهرستان نهاوند در نظر دارد با توجه به ظرفیت‌های فراوان شهرستان نهاوند درزمینهٔ تولید محصولات باغی بر روی این بخش کار کند و تسهیلاتی را در این زمینه در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

میثم رحیمی مسئول بسیج سازندگی سپاه نهاوند در این زمینه می‌گوید: با توجه به مطالعاتی که بر روی این موضوع انجام‌شده است می‌توان، نهاوند را به قطب تولید خشکبار و چیپس میوه در منطقه تبدیل کرد.

وی اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب نیز بر این موضع تأکید دارد که برای رونق تولید و اشتغال باید به استعدادها و ظرفیت‌های منطقه‌ای و بومی توجه شود تا اشتغال و تولید محقق شود بنابراین باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب باید کار جهادی انجام شود.

مسئول بسیج سازندگی سپاه نهاوند افزود: اخیراً سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به تبدیل‌شدن هر شهر به یک‌قطب اقتصاد مقاومتی متمرکزشده است که با توجه به ظرفیت شهرستان نهاوند درزمینهٔ کشاورزی و تولید محصولات باغی مانند سیب، هلو و غیره در نظر داریم نهاوند را به قطب بسته‌بندی و تولید خشکبار و تولید چیپس میوه تبدیل کنیم.

وی عنوان کرد: برای اجرای این طرح 105 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته‌ایم که به هر متقاضی مبلغ 15 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و این طرح باید در قالب تعاونی‌های هفت‌نفره اجرا شود.

رحیمی گفت: بیش از ۳۰ درصد محصولات درجه ۳ و ۴ کشاورزی شهرستان برای فرآوری و تبدیل به کمپوت‌ها و غیره به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود که باید تلاش شود ظرفیت‌های بالقوه شهرستان را بالفعل کرد که در این زمینه باید دستگاه‌های دیگر هم در این زمینه می‌توانند مؤثر باشند فعال شوند.

وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌ها و مکان‌های مناسبی که در شهرستان وجود دارد با احداث بازارچه دائمی عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی باعث ایجاد اشتغال و به‌تبع آن کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی نهاوند گفت: از نتایج و پیامدهای اجرای این طرح در شهرستان ایجاد درآمد پایدار جهت واحدهای تولیدی، ارتقاء ارزش‌افزوده محصولات، کاهش نرخ بیکاری و کاسته شدن از آسیب‌های است.

رحیمی افزود: اگر این کار بر روی ریل بیفتد بسیار راهگشا خواهد بود و در کنار این‌ها می‌توان با ایجاد نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های محلی نسبت به ایجاد شغل‌های جدید اقدام کرد که صحبت‌هایی نیز در این زمینه انجام‌شده و جلساتی نیز در فرمانداری برگزارشده است.

باقری رئیس جهاد کشاورزی نهاوند نیز در این زمینه گفت: با توجه به جایگاه و اهمیت صنایع تبدیلی در رونق‌بخش کشاورزی، رونق محصولات باغی و ایجاد اشتغال و هم‌چنین جهت حمایت از باغداران ضروری است که سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در شهرستان در این بخش ورود پیدا کنند.

وی بابیان اینکه اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی‌ها و تأکید بر مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خودکفایی است، عنوان کرد: منظور از اقتصاد مقاومتی، مدیریت امور اقتصادی است به‌گونه‌ای که از سرمایه‌های ملی و مردمی به بهترین شکل استفاده شود که باید در این زمینه تلاش شود.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: باید با جذب سرمایه‌گذاری در این بخش به تولید و اشتغال کمک شود که این سازمان آماده همکاری در این زمینه است.

باقری گفت: ایجاد و راه‌اندازی بازارچه عرضه محصولات تولیدی بعد از اجرای این طرح بسیار مؤثر است و راهکار مفیدی برای ایجاد اشتغال و رونق و افزایش تولید است.

حمیدوند فرماندار نهاوند نیز در جلسه اشتغال شهرستان با اشاره به این طرح گفت: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان نهاوند درزمینهٔ کشاورزی و محصولات باغی، دام‌پروری و ظرفیت‌های گردشگری که در این شهرستان وجود دارد اگر به این ظرفیت‌ها به‌صورت ویژه پرداخته شود می‌توان نهاوند را به‌عنوان پایلوت در کشور معرفی کرد که با تحقق این مهم می‌توان در کاهش آمار بیکاری در شهرستان گام مؤثری برداشت.

وی با اشاره به احداث بازارچه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی در نهاوند اشاره کرد و افزود: بازارچه دائمی جهت عرضه مستقیم محصولات تولیدی اقتصاد مقاومتی در نهاوند احداث می‌شود که ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در نهاوند از اهداف مهم این طرح است.

فرماندار نهاوند افزود: حل مشکل بازاریابی و فروش واحدهای تولیدی، درآمدزایی مناسب و مستمر واحدهای تولیدی، ایجاد اشتغال مفید و پایدار، کاهش معوقات بانکی، فعال‌سازی واحدهای تعطیل و غیرفعال، حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم کالاهای تولیدی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در شهرستان از اهداف این طرح است.

در ادامه مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه نهاوند به اهداف طرح ایجاد بازارچه دائمی محصولات اقتصاد مقاومتی در نهاوند اشاره کرد و افزود: از اهداف این طرح می‌توان به حل مشکل بازاریابی و فروش محصولات تولیدی، درآمدزایی مناسب و مستمر واحدهای تولیدی، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش معوقات بانکی، فعال‌سازی واحدهای تعطیل و غیرفعال و حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم کالاهای تولیدی و غیره در شهرستان اشاره کرد.

وی افزود: درصورتی‌که می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی در این بخش باعث رونق تولید و بخش کشاورزی شد و با اشتغال ایجادشده توسط این بخش مشکلات بیکاری در شهرستان را تا حدودی مرتفع کرد.

رحمی گفت: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان نهاوند در بخش کشاورزی به‌خصوص محصولات باغی صنایع تبدیلی از نیازهای اساسی این بخش است که متأسفانه طی سالیان اخیر در شهرستان موردتوجه قرار نگرفته است.

در پایان بیان این نکته ضروری است که باوجود تولید 120 هزار تن هزار تن محصولات باغی در نهاوند؛ ولی باوجوداین ظرفیت‌ها متأسفانه صنایع تبدیلی مانند کارخانجات تولید کمپوت، کنسانتره، آب‌میوه، خشکبار میوه، صنایع بسته‌بندی و غیره در شهرستان وجود ندارد و این مشکل باعث شده که بسیاری از محصولات باغی به‌صورت خام از شهرستان خارج شوند درصورتی‌که ایجاد این صنایع تبدیلی می‌تواند سبب رونق‌بخش کشاورزی و تولید اشتغال در شهرستان شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما