تازه های سایت

کد مطلب: 31950
10. مرداد 1396 - 8:38
جنگلهای پوشیده از درختان بلند قامت بلوط، چنار، بید وحشی و زالزالک در کنار دره ای زیبا که سراب گیان را در آغوش گرفته ، جلوه و چشم اندازی بکر از نقش و نگار آفرینش خداوند در گیان نهاوند، سرزمین سرابها به تصویر کشیده است.
سراب گیان,بلوط,سنجاب

به گزارش پایگاه خبری گرو، با گذر از راه های پر پیچ و خم روستاهای کرک سفلی و علیا، دشت زیبای و مخملی که دامن سبز با گلهای رنگارنگ خود را بر روی زمین پهن کرده از نمایی دور نمایان می شود.
هر چه به منطقه گیان نزدیک می شویم نسیم لطیفی که با گذر از بین شاخ و برگ ها صورت را نوازش می دهد احساس می شود.
با گذر باد از این دره سرسبز و ایجاد سر و صدای شنیدنی بر هم خوردن برگ ها و شاخه های بلند بلوط ، پرندگان به بازی در بین شاخه ها مشغولند.
گالری زمردین خداوند در این خطه از خاک نهاوند زیبایی با شکوهی به این منطقه بخشیده و چشم دوستداران طبیعت را به خاطر این همه هنرنمایی خیره کرده است.
زوزه باد ، برهم خوردن شاخ و برگ درختان و صدای در هم پیچیده پرندگان در دره سرسبز گیان می پیچد انگار که طبیعت با نجواهای عاشقانه سر تعظیم در برابر خالق اش فرود آورده است.
پس از هم آغوشی دو پلک خسته خورشید، سیاهی شب بر بلوط زارهای به جا مانده از زاگرس کهن سایه می اندازد و با نواخته شدن ناقوس صبح دوباره این گنجینه زیبا طنازی می کند.
با آغاز فصل تابستان و افزایش تب خورشید، هلهله و خنده های دلنشین آخرین بازماندگان از بلوط های غرب زاگرس به سمفونی حزن انگیز تغییر می یاد چرا که دل نگران سوختن در آتش بی احتیاطی و سهل انگاری طبیعت گردان هستند.
بگفته ده پهلوان رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نهاوند، گیان مامن و ذخیرگاه ژنتیکی گونه های بلوط غرب زاگرس است.
وی افزود: گونه های بلوط منطقه گیان بیش از 800 سال سن دارند چون بلوط دارای 3 ویژگی دیر رشد، عمر زیاد و دیر از پا درآمدن است.
وی اضافه کرد: به منظور حفظ این ذخیرگاه ژنتیکی وسعت آن را با کاشت درختان پایا در چند سال گذشته افزایش داده ایم.
وی مهمترین تهدید جنگل های بلوط را گردشگران دانست و توضیح داد: برخی از مسافران و طبیعت گردان در اقدامی نامناسب شاخه های درختان را برای برافرختن آتش و درست کردن ذغال می شکنند.
وی افزود: این طیف از افراد نه تنها به تنه و شاخ و برگ درختان آسیب وارد کرده بلکه پس از برافروختن اتش آن را به طور کامل خاموش نمی کنند.
وی یاداوری کرد: سال گذشته یک مورد آتش سوزی در مجاور جنگل های بلوط صورت گرفت که با کمک مردم این آتش مهار و از سرایت آن به جنگل پیبشگیری شد.
وی گفت: به منظور پیشگیری از بروز هر گونه آسیب ، محافظان جنگل در این منطقه مستقر هستند همچنین آتش برهایی با هدف پیشگیری از سرایت زبانه آتش ایجاد شده است.
بخشدار گیان نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: منطقه گیان 400 هکتار جنگل دارد که 70 هکتار آن درختان بلوط هستند.
هاشم جهانگیری با ذکر اینکه جنگل بلوط گیان آخرین بازماندگان بلوط در غرب زاگرس هستند افزود: دخل و تصرف در این ذخیرگاه جنگلی طبق قانون ممنوع و تمرد از قانون تخلف محسوب می شود.
وی اضافه کرد: گیان نهاوند بهترین تفرجگاه و نگین گردشگری غرب کشور محسوب می شود و هر ساله 300 هزار نفر از آن بازدید می کنند.
وی بیان کرد: عبور سراب گیان از دل جنگل بلوط بر زیبایی طبیعت بکر چشم نواز گیان افزوده و مشتاقان طبیعت و سیر و سیاحت به تماشای این جاذبه فراموش نشدنی جذب کرده است.
وی یاداوری کرد: به دنبال بازدید سرزده استاندار همدان در مرداد ماه سال 93 از سراب های نهاوند خواستار ساماندهی این منطقه و ایجاد بسترهای لازم برای جذب گردشگر شد.
وی گفت: هم اینک این سراب به زیرساخت های نظیر برق، آنتن تلفن همراه، پارکینک، سرویس یهداشتی، سکوهایی برای استراحت گردشگر و دیگر امکانتات مجهز شده است.
وی اضافه کرد: درصدد جذب گردشگر برای ساخت تله کابین و دریاچه مصنوعی هتل و رستوران در این منطقه بکر و دیدنی هستیم.
سراب گیان نام چشمه ای پر آب در نزدیکی نهاوند است که به یکی از زیباترین تفرجگاههای استان همدان تبدیل شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما