تازه های سایت

کد مطلب: 31276
27. خرداد 1396 - 19:46
تحریم های جدید مجلس سنای آمریکا علیه ایران همانند بیانیه ای از سوی آمریکا برای لغو برجام است.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مرصاد نقض برجام از سوی آمریکا موضوع جدیدی نیست. این عضو گروه 5+1 بارها با  وضع تحریم های مختلف نسبت به نقض برجام اقدام کرده است. آمریکایی ها عملا نشان داده اند که برای برجام ارزش چندانی قائل نیستند و هرآنچه خودشان بخواهند، آن را انجام می دهند.

اما در این میان تحریم های جدید سنای آمریکا موضوع جدید و کم سابقه ای است. این تحریم ها به جهت وسعت و نوع آن می تواند به عنوان بیانیه ای از سوی آمریکا برای نقض برجام تلقی شود. تحریم ها به گونه ای است که با روح و جسم برجام در تضاد آشکار است.

اقدام جدید آمریکایی ها به صورتی با برجام در تضاد است که حتی برخی در داخل آمریکا نیز نسبت به آن واکنش داده اند و خطرساز بودن آن برای برجام را اعلام کرده اند.

برنی سندرز یکی از 2 سناتوری است که با تصویب این تحریم ها مخالفت کرده است. او در خصوص مخالفت خود با این تحریم ها اعلام کرده است: من قبلاً در حمایت از تحریم‌ها علیه ایران رأی داده‌ام و فکر می‌کنم که تحریم‌ها ابزاری مهم برای آوردن ایران به میز مذاکره بودند، اما معتقدم که این تحریم‌های جدید می‌توانند توافق هسته‌ای بسیار مهم امضاشده بین آمریکا و شریکانش با ایران در سال 2015 را به خطر بیندازند.(1)

555555555555555554

البته در مجلس سنا فضایی برای مخالفت با تحریم ها وجود نداشت و اکثریت سناتور ها با این تحریم ها موافق بودند. مواضع  در خصوص ایران به اندازه ای رادیکال بود که شباهت فراوانی با مواضع ترامپ داشت. این را می توان در گفته های گاردنر نماینده سنای آمریکا دید.

«کوری گاردنر»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت «کلرادو» در مجلس سنای آمریکا، مصوبه تحریمی اخیر این مجلس را «پاسخی محکم» به ایران توصیف کرد.(2)

با این وجود وزارت خارجه ایران نیز در برابر این تحریم ها واکنش نشان داده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی از سخنان خود گفته است: جمهوری اسلامی ایران مفاد و متن این قانون و روند تصویب آن در مجلس نمایندگان و امضای احتمالی توسط رئیس جمهور آمریکا را با دقت زیر نظر و بررسی دارد و هیات نظارت بر اجرای برجام اقدامات متقابل و متناسب را برای تأمین منافع ملی کشور با قاطعیت اتخاذ خواهد کرد.(3)

55555555555544444

به گزارش مرصاد، شرایط گویای آن است که برجام دیگر کارکرد خود را از دست داده است. در این فضا نیاز است که اقدام جدی و متفاوت با گذشته در برابر این تحریم آمریکایی ها صورت بگیرد.

1-  سناتور آمریکایی: تحریم جدید سنا می‌تواند برجام را به خطر بیندازد

2- سناتور آمریکایی: تحریم‌های سنا پاسخی محکم به ایران است

3-  واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به تصویب تحریم‌های غیر هسته‌ای ایران در سنای آمریکا

انتهای پیام/

دیدگاه شما