تازه های سایت

کد مطلب: 29291
2. بهمن 1395 - 8:03
اشباع بازار مرغ و تولید مازاد بر نیاز شهرستان در کنار رکود بازار و فعالیت مرغداری‌های بی مجوز به همراه عدم‌حمایت از صادرات مرغ نهاوند ازجمله مشکلات تولیدکنندگان نهاوندی است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند در جنوب استان همدان با توجه به موقعیت محلی دارای پتانسیل‌های زیادی درزمینهٔ کشاورزی و در کنار آن ظرفیت مناسبی برای دام‌پروری و پرورش مرغ گوشتی دارد و به همین دلیل تعدادی از تولیدکنندگان باوجود مشکلات زیاد به این موضوع اشتغال دارند.

در سال‌های اخیر تولیدکنندگان مرغ گوشتی در نهاوند به دلایل مختلفی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و با کمتر از 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند چون بیش از این میزان برای آن‌ها ضرر ده خواهد بود.

احمد باقری رئیس جهاد کشاورزی نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در این شهرستان 78 واحد مرغداری فعال و دارای پروانه فعالیت می‌کنند و نیاز شهرستان نهاوند را تأمین می‌کنند.

وی اظهار داشت: این واحدهای مرغداری سالانه 6500 تن مرغ تولید می‌کنند درحالی‌که نیاز شهرستان در سال 5200 تن است بنابراین با تولید بیش از نیاز مواجه هستیم.

باقری افزود: بازار مرغ در نهاوند در حالت اشباع قرار دارد به همین دلیل به هیچ واحد جدید مرغداری پروانه جدید صادر نمی‌شود.

میربگ یکی از تولیدکنندگان گوشت مرغ در نهاوند نیز در مورد مشکلات واحدهای تولیدی در نهاوند می‌گوید: واحد تولیدی من 20 هزار قطعه‌ای است ولی با توجه به وجود مشکلات، کار کردن بسیار سخت است و با ریسک بالا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: باوجود گران بودن نهاده‌ها و تأمین سوخت واحدهای مرغداری و سایر مشکلاتی که وجود دارد ولی هیچ یارانه‌ای به ما داده نمی‌شود و از طرف مسئولان حمایت نمی‌شویم.

این تولیدکننده نهاوندی گفت: گران بودن جوجه نیز یکی دیگر از مشکلات ما است که الآن در حدود 2500 تومان قیمت هر قطعه است و ما با این قیمت چقدر باید یک مرغ گوشتی را بفروشیم تا سود کنیم.

میربگ بابیان اینکه هیچ حمایت از ما نمی‌شود، اظهار داشت: علاوه بر قیمت ابتدایی هر قطعه جوجه باید به آن هزینه‌های تأمین خوراک، حرارت واحد مرغداری، هزینه کارگر، حمل‌ونقل و تأمین انرژی را اضافه کرد که بااین‌وجود بیشتر واحدهای مرغداری زیر قیمت، مرغ را به فرش می‌رسانند.

وی به مشکلات دیگری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: برای هزینه گاز کشی واحد تولیدی حدود 100 میلیون تومان هزینه کرده‌ام که رقم نسبتاً زیادی است درحالی‌که وظیفه شرکت گاز است که این کار را انجم دهد.

میربگ ادامه داد: شما فرض کنید که تولیدکننده هر قطعه جوجه را الآن 2500 بخرد و بیشتر از این میزان هم هزینه خوراک و مکمل‌ها و سایر هزینه‌ها می‌شود با توجه به اینکه هیچ حمایتی هم نمی‌شویم باید مرغ را به چه قیمتی بفروشیم تا سود کنیم؟

این تولیدکننده مرغ گوشتی در نهاوند اظهار داشت: برای خرید محصول ما نیز هیچ تضمینی وجود ندارد و مشکلاتی را در این زمینه هم داریم به‌طوری‌که یکی از کسانی که محصول ما را خرید 100 میلیون تومان به ما بدهکار بود ولی اصلاً معلوم نیست که این فرد الآن کجاست و این مبلغ نیز از دست ما رفت.

وی در پایان می‌گوید: با ادامه داشتن این شرایط واحدهای مرغداری تعطیل می‌شوند چون بازار اصلاً خوب نیست و کسانی که الآن تولید می‌کنند مرغ را زیر قیمت می‌فروشند.

وجود واحدهای مرغداری بدون مجوز نیز یکی دیگر از مشکلات احدهای تولید مرغ گوشتی در نهاوند به‌طوری‌که حدود 50 واحد مرغداری بدون مجوز در این شهرستان در حال فعالیت هستند.

این مرغداری‌ها درگذشته به‌واسطه داشتن تنها یک کارت که در یک‌زمان برای آن‌ها صادرشده در حال فعالیت هستند و دستگاه‌های مربوطه هم عملاً نمی‌توانند با آن‌ها مقابله کنند و به همین دلیل تولید آن‌ها نیز بر تولید واحدهای دارای مجوز افزوده‌شده و مشکلات را چند برابر می‌کند.

یکی از کارشناسان امور دامی نهاوند به ما گفت: خیلی از واحدهای مرغداری با 50 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند چون اگر با همه ظرفیت کار کنند علاوه بر اینکه بازار ظرفیت پذیرش این‌همه مرغ تولیدی را ندارد و هم تولیدکنندگان سودی به دست نمی‌آورند.

وی افزود: جوجه گران است و بازار هم در رکود و نهادها و خوراک دام هم گران شده‌اند و اضافه بر این‌ها هزینه دارو و درمان مرغ‌ها نیز هزینه‌های زیادی را بر عهده تولیدکننده قرار داده است که فشار این قیمت‌ها به مصرف‌کننده وارد می‌شود.

به نظر می‌رسد اگر دولت از واحدهای تولیدی که در حال حاضر باوجود مشکلات زیاد به‌سختی فعالیت می‌کنند، حمایت نکند این واحدها یا تعطیل می‌شوند یا با ظرفیت بسیار پایین کار خواهند کرد که اصلاً به‌صرفه نخواهد بود و به همین دلیل باعث افزایش قیمت خواهد شد.

در حال حاضر عمده مشکلات واحدهای تولید مرغ در نهاوند هزینه بالای بیمه هر قطعه مرغ، رکود بازار، داشتن واحدهای بدون مجوز، عدم خرید تضمینی، نوسانات قیمت دلار و به‌تبع آن افزایش قیمت نهاده‌های دامی که عمدتاً وارداتی هستند و عدم‌حمایت از طرف دولت است که مشکلات عدیده‌ای را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

از طرف دیگر تولید مازاد بیش از 1300 تن مرغ به دلیل اشباع بازار نهاوند می‌طلبد تا مسئولان با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط و با ورود بخش خصوصی به فکر صادرات این محصول به خارج از شهرستان و با برند سازی حتی به فکر بازارهای کشورهای منطقه باشند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

مگر قرارنبود گمرک نهاوند ایجاد شود.

دیدگاه شما