تازه های سایت

کد مطلب: 29184
25. دى 1395 - 4:01
اتمام ریل‌گذاری و تکمیل ایستگاه راه‌آهن شهر فیروزان نهاوند گام مهمی درروند توسعه شهرستان نهاوند خواهد بود که این موضوع نیازمند عمل به وعده‌های مسئولانی است که زمان‌های مختلفی را برای اتمام این پروژه عنوان کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، راه‌آهن غرب کشور با طول بیش از 600 کیلومتر چندین سال است که به دلایل مختلف هنوز به اتمام نرسیده است و مسئولان در زمان‌های مختلف تاریخ‌های متفاوتی را برای تکمیل این پروژه اعلام کرده‌اند. با توجه به اهمیت فوق‌العاده این پروژه که غرب کشور را به تهران و مرکز کشور وصل می‌کند، باید دید تا کی این پروژه به طول خواهد انجامید.

قطعه اراک به ملایر راه‌آهن غرب کشور در دست بهره‌برداری است و عملیات اجرایی در قطعه ملایر به کرمانشاه از سال 90 آغازشده و در قسمتی از مسیر از محدوده شهر فیروزان نهاوند عبور می‌کند و قرار است بعد از عبور از این شهر به کرمانشاه و سپس مرز خسروی برسد و غرب کشور را نیز به مسیر ریلی کشور مرتبط کند.

هرچند که اشکالاتی به نحوه عبور این خط آهن از شهر نهاوند وارد است ولی مردم نهاوند امیدوارند با تخصیص اعتبار مناسب و تکمیل هرچه زودتر این طرح، گره‌ای از مشکلاتشان باز شود.

قطعاً با تکمیل ایستگاه و اتمام ریل ریل‌گذاری در محدوده شهرستان نهاوند گام مهمی درروند توسعه این شهرستان برداشته می‌شود که این امر در توسعه آینده این شهر اثرگذار خواهد بود.

این پروژه قرار بود خیلی زودتر از این‌ها به بهره‌برداری برسد به‌طوری‌که مسئولان سابق اعلام کردند که تا پایان سال 90 صدای صوت قطار در نهاوند شنیده می‌شود که این وعده باعث خوشحالی مردم شد ولی خیلی زود این آرزو رنگ باخت و مشخص شد این قصه به این زودی خیال تمام شدن ندارد.

نورالله سیدی مدیر کارگاه راه‌آهن نهاوند در 20 دی‌ماه 90 گفته بود: در حال حاضر فعالیت‌های کارگاه راه‌آهن نهاوند شدت بسیاری به خود گرفته است و عملیات زیرسازی راه‌آهن با تمام توان در حال پیشروی است به‌طوری‌که اگر نگاهی به فعالیت‌ها و درصد پیشرفت فیزیکی کار در چند ماه اخیر انداخته شود به‌خوبی می‌توان دریافت که عقب‌ماندگی‌ها جبران و حتی از برنامه زمانی پیش‌بینی‌شده هم جلوتر رفته‌ایم. به‌عبارت‌دیگر با تزریق به‌موقع اعتبار راه‌آهن نهاوند از برنامه زمان‌بندی جلوتر افتاده است و عملیات زیرسازی که در برنامه زمانی مقررشده بود در دی‌ماه سال 90 به پایان برسد، با حفظ این روند مثبت به شهریورماه کاهش می‌یابد.

 

1116688

 

مهدی سنایی نماینده سابق نهاوند در مجلس نیز از اتمام پروژه راه‌آهن نهاوند تا پایان سال 90 خبر داده بود و گفته بود: حدود 45 کیلومتر از این خط در محدوده شهرستان نهاوند است که این پروژه باعث متصل شدن مرکز به غرب کشور و درنهایت به راه کربلا می‌شود.

زارعی کوشا فرماندار نهاوند در دولت گذشته و مجتبی مولوی دیگر فرماندار دولت دهم هم به ترتیب به پیشرفت‌های 37 درصدی و 80 درصدی این پروژه اشاره‌کرده بودند و زارعی کوشا هم هفته دولت سال 91 را به‌عنوان پایان عملیات قطعه نهاوند عنوان کرد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هم، وعده‌های مسئولان برای اتمام پروژه خط آهن نهاوند رنگ واقعیت به خود نگرفت و استاندار همدان در سفری که دی‌ماه 92 به نهاوند داشت از اینکه نماینده نهاوند به‌عنوان سفیر در کشور روسیه انتخاب‌شده‌اند به‌عنوان یک فرصت برای تأمین ریل موردنیاز راه‌آهن سخن گفت.

امامعلی عبدالملکی هم به‌عنوان اولین فرماندار دولت تدبیر در نهاوند از خریداری و تأمین ریل تا ایستگاه فیروزان نهاوند، خبر داد و اعلام کرد که زیرسازی این طرح با بیش از 90 درصد پیشرفت تا پایان سال 93 به پایان می‌رسد.

 

1116690

 

نکته دیگری هم که در تکمیل خط آهن نهاوند مهم است، تکمیل ایستگاه در نزدیکی شهر فیروزان است که قرار بوده تا شهریورماه سال 94 به پایان برسد ولی تا دی‌ماه سال 95 هم هنوز به اتمام نرسیده است.

مسئول دیگری که قول داد راه‌آهن نهاوند به بهره‌برداری برسد محمد رودباری مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان بود که اعلام کرده بود: بر اساس برنامه صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی قرار است تا شهریور سال 94 ریل‌گذاری راه‌آهن غرب کشور تا فیروزان نهاوند اجرایی شود.

بعد از رفتن عبدالملکی از فرمانداری نهاوند و چند ماهی که نادری فر به‌عنوان سرپرست خدمت کرد نوبت به کریم حمیدوند فرماندار بومی نهاوند رسید تا سکان‌دار مسئولیت فرمانداری نهاوند شود.

 ولی این رفتن وآمدها هم نتوانست پروژه راه‌آهن نهاوند را به ایستگاه آخر برساند.

باوجوداین همه وعده وعیدها محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در آذرماه سال جاری در بازدیدی که از ایستگاه راه‌آهن شهر فیروزان نهاوند داشت اعلام کرد: به جهت ضرورت تسریع در تکمیل پروژه راه‌آهن غرب کشور تا مرز خسروی این طرح به 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ که تاکنون در سال جاری بیش از 140 میلیارد تخصیص داشته است.

 

1116689

 

وی گفت: کار قطعه راه‌آهن ملایر به شهر فیروزان نهاوند تقریباً به پایان رسیده و تا دهه فجر امسال شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

معاون رئیس‌جمهور همچنین قول داد که مسیر خط آهن شهر فیروزان نهاوند به کرمانشاه نیز حداکثر تا بهار سال 96 افتتاح شود.

باوجوداین همه وعده‌های مسئولان در دولت سابق و دولت فعلی و با توجه به اینکه عملیات پروژه راه‌آهن غرب کشور که از سال 80 شروع و قرار بوده در سال 94 به پایان برسد، باید منتظر ماند و دید که آیا راه‌آهن غرب کشور تا پایان عمر دولت یازدهم به اتمام می‌رسد و یا همچنان در پیچ‌وخم کمبود اعتبار خواهد ماند و مردم نهاوند نیز همچنان برای شنیدن صدای سوت قطار باید منتظر بمانند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

زمانی که کرمانشاه به دولت فشاربیاورد .چون اولا نهاوند ایستگاه درست حسابی نداردو خیلی دورافتاده است نسبت به مرکز شهرستان دوما راه آهن ملایر به کرمانشاه نامیده شده و نهاوند جایگاهی ندارد.مسئولان چی این پروژه رو به عملکرد خودشون نسبت میدهند.؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاه شما