تازه های سایت

کد مطلب: 28857
27. آذر 1395 - 12:24
پیشرفت و تعالی جامعه درگرو وحدت میان حوزه و دانشگاه است که برای رسیدن به اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی همکاری و همفکری این دو نهاد ضروری و لازم است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهید آیت‌الله مفتح در 27 آذر 1358 در دانشکده الهیات دانشگاه تهران با شلیک چند گلوله از سوی منافقین به شهادت رسید به همین منظور این روز به‌عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه معرفی‌شده است.

نام‌گذاری این روز نشان می‌دهد همکاری و وحدت این دو بخش تا چه اندازه مهم و بااهمیت است و برای آینده نظام اسلامی ضروری و لازم است.

برای رسیدن به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه باید در طول سال مراودات زیادی با یکدیگر داشته باشند تا با وحدت و همفکری بتوانند جامعه را به تعالی و پیشرفت برسانند.

حجت‌الاسلام نور خدا ترکاشوند از کارشناسان مذهبی در گفت‌وگو با ما می‌گوید: وحدت میان حوزه و دانشگاه از موضوعات بسیار مهمی است که حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تأکیددارند چون تحقق این امر برکات بسیار زیادی برای اسلام و انقلاب دارد.

وی اظهار داشت: دو نهاد دانشگاه و حوزه برای توسعه و رشد جامعه و تعالی امت اسلامی نقش بسیار مهمی دارند به همین منظور دشمنان انقلاب اسلامی از وحدت این دو حوزه خوشحال نیستند و با برنامه‌های مختلف سعی در خدشه‌دار کردن این وحدت دارند.

ترکاشوند افزود: روز شهادت شهید آیت‌الله مفتح که در حوزه و دانشگاه فعالیت‌های چشمگیری داشتند به‌عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه معرفی‌شده است چون این شهید والامقام در محیط دانشگاه شهید شدند و درراه نزدیک‌تر شدن این دو حوزه به یکدیگر تلاش‌های زیادی انجام دادند.

وی بیان داشت: شهید مفتح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت دانشکده الهیات را به عهده داشت و تلاش بی‌وقفه‌ای در تحقق اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه داشت و ما نیز امروز بادی در حوزه و دانشگاه راه این شهید عزیز را ادامه دهیم.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: شهید آیت‌الله مفتح نماد وحدت حوزه و دانشگاه بود، چراکه این عالم بزرگ در هر دو مجموعه فردی برجسته بود و در راستای وحدت حوزه و دانشگاه نیز بسیار تلاش کرد؛ این عالم بزرگ معتقد بود دانشگاهیان و حوزویان در کنار هم می‌توانند زهد و تقوا را در جامعه پیاده کنند.

ترکاشوند عنوان کرد: آرمان انقلاب اسلامی، حوزه و دانشگاه را برای تلاش مشترک که پیشرفت و تعالی جامعه است به یکدیگر نزدیک کرد و وحدت حوزه و دانشگاه را رقم زد.

وی بیان داشت: باید از ظرفیت‌های این دو نهاد مقدس استفاده شود و در طول سال با برنامه‌ریزی‌های مختلف از ظرفیت‌های حوزه در دانشگاه و از پتانسیل‌های دانشگاهی در حوزه بهره‌گیری شود.

ترکاشوند گفت: حوزه و دانشگاه دو بال علم و فرهنگ کشور هستند که نبود هر یک، سبب ناکارآمدی دیگری می‌شود، چراکه حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگر هستند و در جهت اهداف نشا مقدس اسلامی باید باهم تلاش و کار کنند.

وی اظهار داشت: این رابطه باید یک رابطه طولی باشد و تکمیل‌کننده باشد زیرا هم حوزه به علوم روز نیازمند است و هم دانشگاه باید از معارف و علوم معنوی بهره‌مند شود.

این کارشناس مذهبی افزود: اگر می‌خواهیم درزمینهٔ تولید علم موفقیتی داشته باشم و اگر می‌خواهیم روحیه انقلابی گری در حوزه و دانشگاه حفظ و تقویت شود، باید برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه قدم برداریم و تلاش کنیم.

وی بیان کرد: حوزه و دانشگاه به‌عنوان دو مرکز عظیم علمی و اسلامی برای پیشبرد اهداف خود در ابعاد مختلف نیازمند همکاری، همگرایی و اتحاد هستند که این اتحاد بسیاری از مشکلات را حل می‌کند و جامعه را به جلو حرکت می‌دهد.

ترکاشوند عنوان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به این معنی است که این دو مرکز برای کمک به رشد توسعه کشور در ابعاد مختلف معنوی، سیاسی و اقتصادی باید در کنار هم به فعالیت بپردازند و باهم در تعامل باشند.

وی در پایان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از اندیشه بلند معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) نشأت گرفته است و به همین دلیل امروز باید دانشگاهیان و حوزویان درراه تحقق این هدف والا و ارزشمند قدم بردارند و دشمنان انقلاب را که از تفرقه سود می‌برند ناامید کنند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما