تازه های سایت

کد مطلب: 28830
27. آذر 1395 - 7:10
حضرت محمد (ص) نمونه و الگوی مکارم اخلاقی برای تمام انسان‌ها در تمام دوره‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، درحالی‌که در جهان کنونی در بسیاری از مناطق، اخلاق نیکو و فضیلت‌های اخلاقی به‌شدت در جوامع بشری رنگ‌باخته است و جای خود را به گمراهی و رذایل اخلاقی سپرده، جهان نیازمند الگو قرار دادن اخلاقی نیکو و بهره‌مندی از سجایای اخلاقی است.

در این دوران که باثبات‌ترین عقاید دینی از انسان گرفته‌شده و اندیشه‌های فاسد و پوچ جایگزین آن شده و انسان با آشفتگی‌های گوناگون درونی و بیرونی مواجه شده است، برای همگان ثابت‌شده که جهان برای باید الگویی مناسب از مکارم اخلاق داشته باشد.

رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص)، بهترین شیوه‌های تربیتی و اخلاقی برای جوامع است که به‌عنوان " رحمه للعالمین " می‌تواند به‌عنوان موفق‌ترین الگوهای تربیتی در طول تاریخ بشر مطرح شود.

در مورد اخلاق محمدی و شیوه هدایت رسول خدا با حجت‌الاسلام محمد جاودان فرد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

وی می‌گوید: پیامبر اسلام (ص) علاوه بر این‌که ارزش‌های اخلاقی را بسیار ارج می‌نهاد، در سیره عملی‌اش نیز مکارم اخلاق و فضایل اخلاقی و ارزش‌های والای انسانی بود را به نمایش می‌گذاشت.

وی اظهار داشت: او در همه ابعاد زندگی با چهره‌ای شاداب و کلامی نافذ با حوادث برخورد می‌کرد که یکی از عوامل گسترش و حفظ اسلام، حسن خلق و روش مهرآمیز پیامبر اعظم (ص) بود.

جاودان فرد گفت: از همین رو افراد در برابر خلق عظیم رسول‌الله (ص) آن‌چنان عوض می‌شدند که تعصبات و عادات چندین سالهٔ جاهلیت را کنار گذاشته و در مسیر هدایت قرار می‌گرفتند؛ و جاذبه فراوان رسول خدا باعث جذب آن‌ها می‌شد.

وی ادامه داد: آن حضرت به‌عنوان بهترین و کامل‌ترین اسوهٔ راستین بشریت، نسبت به تمام مردم بسیار دلسوز، صمیمی و مهربان بود. در راستای متخلق بودن به اخلاق و کردار کریمانه بود که ایشان در مدت دوران نبوت، دل‌های گمراه بسیاری را شیفته مکتب اسلام کند.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: الگوی اخلاقی تربیتی پیامبر اکرم (ص)، به دلیل وجود دو شاخصه؛ یکی در شخص پیامبر اکرم (ص)؛ و دیگری در شریعت و آیینی که آن حضرت از سوی خداوند برای هدایت بشریت آورده است، مناسب‌ترین و نیکوترین الگوی تربیتی است.

وی افزود: پـیـامـبـر اعـظـم (ص) اول شـخـصـیـت مـعـنـوی و اخـلاقـی جـهـان هـسـتـی اسـت کـه مـدارج و مـراحـل عـالی انـسانیت را پیموده و بهترین الگو برای ملکات فاضله نفسانی است.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: مطابق بررسی‌های انجام‌یافته و با توجه به احادیث و قران کریم، زندگانی گهربار پیامبر اکرم (ص)، سرشار از معنویت، صفا، عاطفه و مهرورزی بوده است.

وی اظهار داشت: در قرآن کریم سورهٔ احزاب، آیهٔ 21، رسول گرامی اسلام (ص) را به‌عنوان اسوه‌ای نیکو یاد نموده است که همگان باید به آن حضرت تأسّی نمایند: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رسول‌الله أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» به‌یقین برای شما، در زندگی رسول خدا الگوی نیکویی است.

جاودان فرد افزود: آن حضرت نمونهٔ کامل انسانی ازلحاظ ایمان، تقوی، پرهیزکاری، قناعت، نیکوکاری و نیک خلقی، جوانمردی و مردانگی، عنصر گذشت و فداکاری و... است.

وی گفت: قـرآن کـریـم، هـدف بـعـثـت را، تـزکـیـه و تـهـذیـب روح و تـرویـج و نهادینه‌سازی فضائل انسانی در جان آدمی معرفی کرده است و درآیات متعددی تزکیه و پرورش را بر تـعـلیـم و آمـوزش ‍ مـقـدم شـمـرده اسـت.

کارشناس مذهبی بیان داشت: در بعد اخلاق و آداب زندگانی اجتماعی؛ آن پیامبر بزرگوار، الگوی مردم‌داری و مردم‌سالاری، دستگیر نیازمندان، مرهم درد دردمندان و بی‌کسان، پرچم‌دار حقوق بشر در جامعه است.

وی افزود: ساده زیستی، مهرورزی، معاشرت عمومی، آراستگی ظاهری، سخن گفتن نیکو، ادب سفره و طعام، همیاری و تعاون، عفو و گذشت و رفتار با کودکان و بزرگ‌سالان ازجمله سجایای اخلاقی پیامبر رحمت است که برای همه دنیا و برای همه دوران الگویی شایسته است.

جاودان فرد گفت: امروز وظیفه همه ما ترویج و گسترش اخلاق حضرت محمد (ص) در سطح جامعه هستیم و در این راه باید از همه ابزارها مانند رادیو و تلویزیون، فضای مجازی و روزنامه و مجلات بهره ببریم و در مدارس و دانشگاه‌ها این اخلاق نیکو را معرفی کنیم به‌عنوان الگویی برای بشریت.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما