تازه های سایت

کد مطلب: 27853
20. مهر 1395 - 10:34
جوانان مومن روستای " تُکه " شهرستان نهاوند با شور و عشق حسینی هرساله بزرگ‌ترین نمایشگاه ماکت گلی بازسازی واقعه کربلا، در استان همدان را به شکل بسیار زیبایی می‌سازند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حدود 7 کیلومتر که از جاده نهاوند به سمت بروجرد حرکت کنید بین روستاهای کوهانی و جهان‌آباد به یک جاده فرعی می‌رسید که بر روی تابلوی آن نوشته به سمت روستای تکه. با پیمودن 2 کیلومتر از این مسیر که از میان باغ‌های مثمر عبور می‌کند به روستای پر از باغ و زیبای تُکه می‌رسیم.

این روستای 750 نفری از توابع بخش مرکزی نهاوند و نرسیده به مرقد مطهر امام‌زاده ابراهیم (ع) است که به دلیل وجود باغ‌های زیاد بسیار زیبا و دارای کشاورزی پررونقی است.

روستای تُکه داری 3 شهید گران‌قدر است و در زمینه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و مذهبی دارای شاخصه‌های بسیار خوبی است و در چند زمینه ازجمله مذهبی در کشور حرف برای گفتن داشته و دارد.

یکی از زمینه‌های شاخص بودن این روستا ساخت بزرگ‌ترین نمایشگاه ماکت گلی بازسازی واقعه کربلا به طرزی جالب و زیبا است که جوانان مومن این روستا با شور و عشقی خاص این نمایشگاه را برای بازدید عزاداران حسینی از سرتاسر ایران آماده می‌کنند و به گفته مسئول نمایشگاه در ایام محرم هزاران بازدیدکننده دارد.

علی کرم پیرزادی مرد زحمتکش و مسئول نمایشگاه از بقیع تا کربلای روستای تکه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: ایده ساخت این نمایشگاه به چندین سال قبل برمی‌گردد که تصمیم گرفته شد برای بهره‌مندی بیشتر عزاداران از مفاهیم کربلا و حرکت و قیام امام حسین (ع) نمایشگاهی با استفاده از گِل در این روستا ساخته شود.

وی ادامه داد: بعد از طرح این ایده جوانان متدین این روستا با شور و عشق حسینی نمایشگاه را ساختند که برخلاف آنچه تصور می‌کردیم برای تجربه اول بسیار خوب بود و از نظرات مردم هم این موضوع را می‌شد فهمید.

 

998138

 

مسئول برگزاری نمایشگاه عنوان کرد: هرچند این نمایشگاه بسیار خوب بود ولی ایراداتی داشت که باهمت و مطالعه جوانان مومن روستای تکه هرسال نواقص این نمایشگاه برطرف شد و امسال به درجه بسیار عالی از کیفیت رسیده که تا امروز موجب رضایت مردم شده است.

وی در مورد ویژگی‌های این نمایشگاه افزود: نمایشگاه از بقیع تا کربلا کاملاً بر اساس مطالعه و مشاهدات عینی ساخته‌شده است و برای همه اجزای آن‌کارهای بسیار ظریف و دقیقی انجام‌شده است.

پیرزادی می‌گوید: این نمایشگاه از آغاز سفر امام حسین (ع) از مدینه به سمت کربلا را روایت می‌کند و درنهایت به‌روز عاشورا و شهادت سرور و سالار شهیدان در کربلا منتهی می‌شود.

وی گفت: جوانان روستای تکه در طول ساخت این نمایشگاه که بیشتر از گل و چوب است همه وسایل را خودشان با عشق و علاقه فراهم می‌کنند و بر اساس نقشه بندی غرفه‌ها با همکاری با یکدیگر غرفه‌ها را بازسازی می‌کنند.

 

998141

 

مسئول برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه ماکت گلی بازسازی واقعه کربلا در استان همدان افزود: این نمایشگاه در زمینی به مساحت حدود 800 متر در جوار گلزار مطهر شهدای این روستا ساخته می‌شود و در ساخت آن از جوانان بسیجی و عضو کانون فرهنگی و هنری روستا استفاده می‌کنیم.

وی درحالی‌که اشک در چشمانش حلقه بسته می‌گوید: باید از نزدیک عشق و شور حسینی را در وجود این جوانان ببینید تا منظور من را متوجه شوید چون درزمانی که این نمایشگاه ساخته می‌شود نوجوانان و نونهالان با سادگی و پاکی خود چقدر زحمت می‌کشند و عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان نشان می‌دهند.

پیرزادی گفت: در مقابل این عظمت و عشق جوانان به امام حسین (ع) واقعاً نمی‌توان کلمه‌ای بر زبان آورد چون این عشق درونی و با بندبند وجود این جوانان گره‌خورده است.

وی ادامه داد: خیلی از کسانی که به بازدید این نمایشگاه آمدند باور نمی‌کردند که یک عده جوان روستایی توانسته باشند این‌چنین نمایشگاه زیبایی را خلق کرده باشند ولی وقتی به‌صورت حضوری تلاش آن‌ها را دیدند باور کردند که این جوانان چه شور حسینی دارند.

مسئول برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه ماکت گلی بازسازی واقعه کربلا در استان همدان گفت: در نمایشگاه امسال بخش‌هایی از شهر کوفه، لحظه شهادت حضرت مسلم (ع)، قصر عبیدالله بن زیاد، مسجد کوفه، بین‌الحرمین، مرقد مطهر امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع) صحرای کربلا، قبرستان بقیع، رود فرات، لحظه شهادت جناب میثم تمار و درنهایت لحظه شهادت 72 تن از یاران امام حسین (ع) به همراه شهادت سرور و سالار شهیدان به زیبایی بازسازی‌شده است.

 

998142

 

مجید کولیوند یکی از جوانانی است که در ساخت این نمایشگاه نقش مهمی دارد و در گفت‌وگو با ما می‌گوید: همه جوانان روستا در برپایی این نمایشگاه مشارکت دارند و امیدواریم ما هم از این کار توشه‌ای برداشته باشیم.

وی ازجمله کسانی است که برای بازسازی دقیق این نمایشگاه به همراه چند تن از جوانان دیگر روستا به کربلا رفته تا به‌صورت دقیق این نمایشگاه را طراحی کنند.

وی در این مورد گفت: برای شناخت دقیق‌تر و بررسی جزئیات و درنهایت ساخت دقیق و زیبای این نمایشگاه در سفری زیارتی که به کربلا داشتیم همه این جزئیات را یادداشت و ثبت کردیم تا بتوانیم تصویر بهتری از این واقعیت تاریخی را بسازیم.

کولیوند که طراح بخش بین‌الحرمین این نمایشگاه است، افزود: برای طراحی این بخش بچه‌ها خیلی زحمت کشیدند و خوشبختانه نتیجه کار بسیار زیبا و عالی بود به‌طوری‌که توجه بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داد.

محمد سهرابی دیگر طراح این نمایشگاه که وظیفه ساخت بخش روز عاشورا و نورپردازی بسیار زیبای این نمایشگاه را بر عهده دارد نیز گفت: تلاش شبانه‌روزی همه جوانان نتیجه بسیار خوبی دربر داشته که باعث شده است سالانه هزاران نفر از سراسر ایران در ایام محرم به دیدن این نمایشگاه بیایند.

وی ادامه داد: خیلی از کسانی که برای اولین بار از این نمایشگاه بازدید می‌کنند تصاویر و فیلم‌های زیادی از آن تهیه می‌کنند و در سال‌های بعد هم حتماً سری به نمایشگاه می‌زنند.

 

998140

 

سهرابی بابیان اینکه عشق به امام حسین (ع) سرما و گرما نمی‌شناسد به بیان خاطره‌ای از این نمایشگاه پرداخت و گفت: زمانی که ماه محرم مصادف با فصل سرما بود و هوا بسیار سرد و آب یخ می‌زد؛ جوانان با عشق و ارادت خاصی بی‌توجه به این مسائل کار خودشان را می‌کردند و دیدن صحنه‌های این‌چنینی فقط به ما نشان می‌داد که این جوانان راه خود را انتخاب کردند و هیچ‌چیز نمی‌تواند بین آن‌ها و امام حسین (ع) فاصله بیندازد.

پیرزادی مسئول برگزاری نمایشگاه بابیان خاطره‌ای که برای یکی از بازدید کندگان به وجود آمده بود، گفت: چند سال پیش که امکانات زیادی برای مسقف کردن مکان نمایشگاه نداشتیم و در آن سال در ماه محرم هم باران باریده بود دریکی از بخش‌های نمایشگاه که چاه حضرت علی (ع) هم در آن قرار داشت مقداری آب باران ریخته شده بود که یکی از بازدیدکنندگان به نیتی که خودش داشت از آن چند قطره‌ای خورده بود و حاجت گرفته بود و این مورد را خود آن فرد به ما گفت و باعث شد ما در مقابل عظمت اهل‌بیت (ع) اشک شوق و عشق از چشمانمان سرازیر شود.

نمایشگاه بازسازی واقعه کربلا همه روزه تا پایان ماه محرم در جوار گلزار شهدای روستای تکه پذیرای عزادران حسینی خواهد بود.

تصاویری از نمایشگاه از بقیع تا کربلای روستای تکه

 

998145

998136

998147

998139

998146

998137

998143

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما