تازه های سایت

کد مطلب: 27776
11. مهر 1395 - 7:40
در کنار سراب های جوشان و خروشان و طبیعت زیبا و میراث تاریخی ارزشمند شهر باستانی نهاوند ویژگی های دیگری برای عرضه به گردشگران وجود دارد که شیرنی گز با کیفیت و طعم به یادماندنی از مهمترین آن است و کام مسافران و خاطره سفر به این دیار را ماندگار تر می کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، از دیرباز نام گز، این شیرینی اصیل ایران زمین در اذهان عموم مردم با نام اصفهان عجین شده است غافل از آنکه تولید گز در شهر نهاوند نیز قدمتی چند صد ساله دارد و مردمان دیار سراب های چشم نواز و زلال، تبحری شگرف و دیرینه در تولید این شیرنی لذیذ دارند تا جایی که طعم و مزه خاص و شگفت انگیز گز نهاوند بر دل و جان همه مسافران و گردشگران این دیار می نشیند و آنان را به تحسین وا می دارد.
این قدمت دیرینه تا حدی است که برخی از ریش سفیدان و کهن سالان شهر نهاوند معتقدند از آنجا که گز از مواد اولیه 'انگشت پیچ' که از شیرینی های خاص استان همدان است به شمار می رود لذا از قدیم در خدمت مردم این خطه از ایران زمین بوده و گز آردی ابتدا در نهاوند تولید می شده است و با گذشت زمان از استان همدان به اصفهان و یزد رفته است.
در هر حال کیفیت بی نظیر گز نهاوند بر کسی پوشیده نیست تا جایی که به جاذبه ای برای جذب مسافران و گردشگران تبدیل شده است و معدود مسافری را می توان یافت که به دیار سراب های خروشان سفر کرده باشد و در بازگشت به دیار خود سبدی پر از سوغات متنوع نهاوند و گز مرغوب آن به همراه نداشته باشد و این شیرینی بی مثال را ره آورد سفر خود نسازد.
گز که از تنقلات معروف و سنتی ایرانیان است با موادی همچون شکر، سفیده تخم مرغ، مغز بادام و پسته و هل و گلاب تهیه می شود و در گونه های پسته ای و بادامی و در بسته بندی های سکه ای، لقمه ای و آردی عرضه می شود.
اما در شهر نهاوند گز تنها از نوع گز آردی عرضه می شود بدین گونه که ابتدا مقداری آرد در ته جعبه ریخته می شود و یک ردیف از لقمه های گز بر روی آردها چیده می شود و روی آن را با آرد پوشیده شده و به این ترتیب ردیف های دیگر اضافه و بسته بندی می شوند.
یکی از قدیمی ترین چهره های تولید گز در نهاوند گفت: قرار دادن لقمه های گز در آرد ، دو خاصیت عمده دارد یکی اینکه از چسبیدن گزها به هم جلوگیری می شود و دوم اینکه مانع نفوذ هوا در گز می شود و پس از گذشت زمان طعم مطبوع و دلپذیر گز از بین نمی رود.
واحد عینی افزود: علت تفاوت چشمگیر گز نهاوند با گز سایر مناطق کشور در نوع پخت و مرغوبیت مواد مصرفی است به طوری که پخت گز آردی نهاوند همچنان به روش کامل سنتی انجام می شود .
وی تاکید کرد: درصد مغز مصرفی در تولید گز آردی نهاوند چندین برابر مغز مصرفی در سایر شهرها است و از آنجا که فروش گز در نهاوند چندین برابر فروش شهرهای دیگر است این میزان مغز مصرفی برای تولیدکنندگان ما صرفه اقتصادی دارد.
عینی با بیان اینکه پخت گز به شیوه سنتی نهاوند به تبحر خاصی نیاز دارد و این مهارت و تبحر از نسل های قبلی سینه به سینه به ما رسیده است ادامه داد: در حال حاضر نهاوند با معضل کمبود کارگر متبحر و باتجربه در تولید گز آردی روبرو است چرا که بسیاری از استادکارهای این حرفه قدیمی فوت کرده اند و برخی از کارگران جدید نیز مهارت لازم را ندارند.
رئیس اتحادیه قنادان شهرستان نهاوند نیز گفت: گز نهاوند از سالیان دور به صورت سنتی تولید می شد و امروزه شیوه تولید گز همچنان به شیوه سنتی انجام می شود.
نورخدا حاصلی در مقایسه کیفیت گز نهاوند با تولیدات سایر مناطق افزود: نهاوند گز را به صورت سنتی و با روش چونه گیری و با کیفیت عالی تولید می کند که سایر نقاط ایران در این روش تولید گز مهارت چندانی ندارند.
وی ادامه داد: کیفیت گز آردی نهاوند بی نظیر است اما از آنجا که نهاوند شهر کوچکی است تاکنون اطلاع رسانی درستی در خصوص گز نهاوند نشده است.
وی با بیان اینکه 60 عضو زیر مجموعه اتحادیه قنادان، آب نبات ریزان و نقل ریزان شهر نهاوند هستند اظهار کرد: 6 مورد از این اعضا تنها به عرضه گز مشغول هستند و از این 6 نفر، چهار مورد آنها در تولید گز بسیار معروف هستند به طوریکه به طور میانگین روزانه 100 کیلوگرم گز به فروش می رسانند.
وی بیان کرد: گز نهاوند از نظر کیفیت مواد اولیه درجه یک است و مغز مصرفی در گز نهاوند چندین برابر سایر نقاط است و این درحالیست که در جاهای دیگر از نظر کیفیت مغز کمتری می ریزند مگر اینکه گز سفارشی بدهند.
وی قیمت گز پسته ای را کیلویی 260 هزار ریال و گز بادامی را کیلویی 230 هزار ریال ذکر کرد و گفت: گز بادامی به دلیل اینکه مغز تردتری دارد از مشتری بیشتری برخوردار است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند نیز گفت: گز آردی نهاوند به عنوان یکی از مهمترین سوغات این منطقه قدمت بسیار طولانی دارد.
محسن جانجان با بیان اینکه یکی از جاذبه های گردشگری و پتانسیل استان همدان در جذب گردشگر وجود صنایع دستی و خوراکی ها و سوغاتی ها است گفت:سوغات یکی از موارد مهم در بحث معرفی و شناخت شهرها است و هرگاه یک گردشگر به یک شهر وارد می شود در کنار جاذبه های گردشگری به دنبال شناخت و خرید سوغات آن شهر است.
وی ادامه داد: سوغات، غذاهای محلی و شیرینی جات بخش مهمی از فرهنگ و سبک و سیاق زندگی مردم شهر ها را نشان می دهند که از نظر بازرگانی و اقتصادی برای رشد و پیشرفت شهرها بسیار تاثیر گذار است و باید در راستای معرفی و ترویج آنها تلاش کرد.
وی گفت: جاذبه های طبیعی، مذهبی، تاریخی و درکنار آن سوغات و غذاهای محلی در مجموعه صنعت گردشگری را می سازند که توجه به صنعت گردشگری در شرایطی که الان بحث اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است برای رشد و توسعه منطقه اهمیت فراوان دارد و نهاوند از جمله شهرهای کشور است که از نظر آثار تاریخی، گردشگری و سوغاتی از تنوع قابل ملاحظه ای برخوردار است.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

حاجی نهاوند صاحاب نداره... وگرنه همه میدونن بیشتر از یه استانه.

دیدگاه شما