تازه های سایت

کد مطلب: 27767
8. مهر 1395 - 8:03
مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی استان همدان از مهار ویروس VHS(مخفف سپتی سمی همراژیک ویروسی؛ بیماری ویروسی حاد تا مزمن ماهی قزل آلای رنگین کمان) در مزارع پرورش ماهی استان خبر داد

به گزارش پایگاه خبری گرو، علی دولو  گفت: در حال حاضر این بیماری مهار شده است اما به‌طور کامل از بین نرفته و تولیدکنندگان باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه این بیماری در مزارع پرورش ماهی سردآبی شیوع داشت، تصریح کرد: VHS در اثر سرمای شدید و با کاهش دمای آب بیشتر بروز می‌کند که در بسیاری از مزارع ماهیان سردآبی استان شاهد آن بودیم.

دولو ادامه داد: 80 درصد از استخرهای پرورش ماهی استان همدان درگیر بیماری VHS شده بود که بیشترین میزان آلودگی در مزارع شهرستان نهاوند وجود داشت و خوشبختانه مهار شده است.

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی همدان از تولیدکنندگان خواست تا مسائل بهداشتی و پروتکل‌های تولیدی را رعایت کنند و عنوان کرد: این بیماری عامل مشترکی بین انسان نیست و در صورتی‌که ماهیان مبتلا به این ویروس صید شده باشند قابل مصرف هستند.

به‌گزارش ایسنا؛ در استان همدان 705 واحد پرورش و تولید آبریان وجود دارد که به گفته مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی تولید 5500 تن ماهی در سال 95 در استان همدان هدفگذاری شده است.

بیماری ویروسی VHS ، بیماری حاد تا مزمن ماهی قزل آلای رنگین کمان است که نخستین گزارش در مورد این بیماری مربوط به سال 1938 از آلمان است.

این بیماری به نام‌های مختلف شامل بیماری اگتود، کم‌خونی عفونی، سندرم کبدی- کلیوی- روده‌ای، همه‌گیری بیرون‌زدگی چشم، تورم عفونی کلیه و تخریب کبد و هیپرتروفی عفونی کلیه و تخریب کبد نامیده می‌شود.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما