تازه های سایت

کد مطلب: 27741
2. مهر 1395 - 13:41
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه مرکز کشتار سنتی مرغ در شهرستان نهاوند وجود ندارد، گفت: در سالیان گذشته چنین مراکزی وجود داشتند که با آنها برخورد قضایی شدید شد و افرادی در این بین دستگیر شدند و برخی مراکز نیز پلمب شدند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محمودرضا رسولی با بیان اینکه در سال 24 میلیون قطعه جوجه‌ریزی داریم، اظهار کرد: از این میزان 16.7 میلیون قطعه در کشتارگاه‌های استان کشتار می‌شوند و مورد بازرسی بهداشتی و شرعی قرار می‌گیرند.

وی از وجود چهار کشتارگاه مرغ فعال در استان خبر داد و گفت: کشتارگاه‌ها از لحاظ رعایت مسائل بهداشتی و صحت کار مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و فعالیت همه آنها مطلوب است.

مدیرکل دامپزشکی همدان با بیان اینکه موضوع مدیریت و اداره کشتارگاه‌ها توسط بخش خصوصی تجاری و فنی است و بحث رقابت‌پذیری در بازار باید وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: انجام مدیریت کشتارگاه‌های صنعتی طیور فن منحصر به فردی است و کسی که اقدام به تاسیس کشتارگاه می‌کند، باید مهارت لازم را داشته باشد تا ادامه حیات امکانپذیر باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه مرکز کشتار سنتی مرغ در شهرستان نهاوند وجود ندارد، گفت: در سالیان گذشته چنین مراکزی وجود داشتند که با آنها برخورد قضایی شدید شد و افرادی در این بین دستگیر شدند و برخی مراکز نیز پلمب شدند.

رسولی با بیان اینکه در حال حاضر مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی فعال شده‌اند و در کشتارگاه‌ها طرح ردیابی محسوس اجرا کرده‌ایم، افزود: مرغ مصرفی رستوران‌ها نیز در کارگاه‌های قطعه‌بندی و بسته‌بندی تولید شده و لیبل می‌خورد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر هیچ یک از اماکن عرضه‌ اعم از مرغ‌فروشی‌ها، طباخی‌ها و ... مرغ بدون لیبل ندارند که اگر چنین چیزی باشد با آنها برخورد خواهیم کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه اداره یک کشتارگاه چه از لحاظ توان اقتصادی و توان مدیریت اهلیت می‌خواهد، در غیر این صورت منجر به هدر رفتن سرمایه ملی خواهد شد، ادامه داد: در این بین فردی که شغلش مرتبط نیست کشتارگاهی تاسیس می‌کند که سرمایه ملی در آنجا معطل می‌شود و چون حرفه او نیست مرکز تعطیل و غیر فعال باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: در کمیته ساماندهی کشتارگاه‌ها که در استان برگزار می‌شود، تمام متقاضیانی که برای احداث کشتارگاه‌ مراجعه می‌کنند ابتدا به مراجع ذیصلاح ارجاع می‌شوند تا صلاحیت آنها اثبات شود و توان مالی اداره آن را داشته باشد.

رسولی افزود: سالانه قریب به 60 هزار تن تولید مرغ مرغداری‌های ماست که از این مقدار 42 هزار تن در کشتارگاه‌های استان کشتار می‌شود و بقیه نیز در کشتارگاه‎های همجوار با برگه‌های مجوز بهداشتی که می‌گیرند در آنجا کشتار می‌شود.

وی وجود کشتارگاه سنتی مرغ در نهاوند را رد کرد و گفت: به هیچ وجه هیچگونه مرکز کشتارگاه سنتی در نهاوند وجود ندارد و تمام مرغ هایی که در این شهرستان مصرف می‌شود، صنعتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه مرغی که در شهرستان مصرف می‌شود یا محصول کشتارگاه نهاوند یا شهرستان‌های همجوار است، خاطرنشان کرد: 105 هزار بازدیدی که سال گذشته در استان انجام شد ناشی از این است که حساسیت خاصی نسبت به آنچه که در بازار تولید شده و دست مصرف‎کننده می‌شود، وجود دارد.

این مسؤول با بیان اینکه همکاران دامپزشکی به رستوران‌ها مراجعه می‎کنند و اگر قطعات مرغ بدون شناسنامه باشد آنها را ضبط می‌کنند، افزود: با اطمینان می‌گویم همان قطعات مرغی نیز که ممکن است در برخی از رستوران‌ها به شکل آماده نگهداری شود نیز ناشی از کشتار صنعتی است.

رسولی با بیان اینکه کشتار سنتی دیگر در استان منسوخ شده است، افزود: برای کسی مقرون به صرفه نیست تا کشتارگاه سنتی ایجاد کند چراکه امکان عرضه ندارد.

وی گفت: در حال حاضر تمام کشتارهای مرغ در استان به شکل صنعتی و بهداشتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما