تازه های سایت

کد مطلب: 27514
14. مرداد 1395 - 8:22
مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند گفت: جلسه کمیته شهرستانی انتخاب پایتخت کتاب کشور با حضور بیش از 20 نفر از مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی و تعدادی از خیرین و فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی شهرستان نهاوند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محمود مصباح به وجود زیرساخت‌های مناسب در این شهرستان به‌منظور انتخاب به‌عنوان پایتخت کتاب کشور اشاره کرد و گفت: وجود علمای دینی ازجمله حاج شیخ علی‌اکبر نهاوندی، آیت اله محمدولی حیدری، آیت‌الله عزیز الله علیمرادیان، شهید آیت اله علی قدوسی و چهره‌های بسیار برجسته کشوری باعث نمونه و خاص بودن وضعیت فرهنگی شهرستان نهاوند شده است.

وی اظهار کرد: همچنین پیشینه تاریخی نهاوند از دروازه ورود اسلام به ایران تا اولین شهر سرنگون کننده مجسمه شاه و وجود سرداران و شهیدان هشت سال دفاع مقدس و مردمی ولایت مدار و فرهیخته که همواره در تاریخ اعتقاد و ایمانشان زبانزد بوده است از نهاوند و مردمان آن شهری فرهنگی و خاص ساخته است.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند افزود: باوجود مردم فرهنگی و مسئولین دلسوز و خدمتگزاری که در این شهرستان حضور دارند و با همدلی و هماهنگی که در بین تمامی دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم وجود دارد می‌توان اطمینان داشت نهاوند به‌عنوان پایتخت کتاب در سومین دوره در کشور انتخاب شود.

مصباح عنوان کرد: علاوه بر وجود زیرساخت مناسب شاخص‌های دیگری در این انتخاب وجود دارد که ما می‌بایست با هماهنگی و همکاری به این استانداردها برسیم که البته نوآوری و خلاقیت در بحث ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم و به‌خصوص جوانان و نوجوانان در این انتخاب امتیاز ویژه‌ای خواهد داشت.

وی مشارکت بخش‌های مختلف ازجمله صنوف و بازاریان، ادارات، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و کارکنان آن‌ها و به‌ویژه حضور مردم در این عرصه را از نکات موردتوجه در داوری دانست و افزود: در 2 سال گذشته به ترتیب شهرهای اهواز و نیشابور افتخار این عنوان را داشته‌اند که این امر موجب حمایت‌های مالی و معنوی بسیاری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شهرها در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی شده که از آن جمله می‌توان به اعطای 200 میلیون تومان کمک‌هزینه توسعه کتاب و کتاب‌خوانی و همین مبلغ به‌عنوان تجهیزات در امر مطالعه اشاره کرد.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف اصلی از برگزاری این برنامه و انتخاب پایتخت کتاب در کشور را نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در سطح جامعه عنوان کرد و گفت: این موضوع بایستی به‌طور جد در دستور کار تمامی دستگاه‌ها قرار گیرد و این امر شروعی برای توسعه هر چه بیشتر مطالعه در نهاوند باشد.

وی برگزاری مسابقات مختلف کتاب و کتاب‌خوانی، تشکیل زنجیره انسانی مطالعه، اهدا کتاب، تشکیل انجمن خیرین کتاب، اختصاص ساعتی از کار کارکنان ادارات به امر مطالعه، توزیع کتاب در بین صنوف، راه‌اندازی کتابخانه سیار در بین روستاهای دورافتاده، برگزاری مسابقات فرهنگی از تألیفات نویسندگان نهاوندی، عقد قرارداد با دادگستری به‌منظور تبدیل مجازات بعضی جرائم به خرید و اهدا کتاب، توزیع کتاب در بین کشاورزان و روستائیان و تقدیر از فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی و را از برنامه‌ها و پیشنهادهایی دانست که می‌تواند در این خصوص ارائه شود.

مصباح در پایان گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده ما شاهد آن باشیم که نهاوند به‌عنوان پایتخت کتاب کشور در سال جاری انتخاب و به این وسیله ما نیز به رشد و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و مطالعه در شهرستان نهاوند خدمتی کنیم.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما