تازه های سایت

کد مطلب: 27488
8. مرداد 1395 - 14:47
همایش طب سنتی با حضور پدر طب سنتی ایران عصر پنجشنبه در کانون شهید باهنر شهرستان نهاوند برگزار شد .
 به گزارش پایگاه خبری گرو، حسین خیر اندیش پدرطب سنتی ایران در این همایش گفت: طب سنتی و اسلامی یکی از رشته های علوم انسانی است که از توانایی های خاصی برخوردار است که می تواند بسیاری از بیماریها را به راحتی درمان کند.

وی استقبال مردم از طب سنتی را رو به افزایش دانست و افزود: جایگاه طب سنتی در بین مردم ایران به لحاظ اجتماعی پر قدرت تر از سایر مکتب ها است و باعث شده این رشته با سرعت خوبی رشد کند .
وی گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر 34 مکتب در کل دنیا معرفی شده که 20 مکتب آن یا جزء معارف طب سنتی ایران است و یا زیر مجموعه ای از طب سنتی کشورمان محسوب می شود .
خیر اندیش افزود: با توجه به اینکه تشخیص بیماری افراد در طب سنتی و تحقیق در مورد حالت آنان از طریق دریافت اطلاعات فردی و راحت تر صورت می گیرد، لذا درمان با کمترین خسارت ها انجام می شود.
وی اضافه کرد: امروزه در حوزه طب جدید خسارت های زیادی به ما وارد می شود و کشته های ما در این زمینه فراوان است به گونه ای که 44 درصد مرگ و میرها ناشی از انواع سکته به خصوص سکته مغزی است که نیروی انسانی و سرمایه فکری ما را نابود می کند.
وی گفت: امروز در حوزه پزشکی جدید 44 رشته تخصصی وجود دارد که این رقم در برخی کشورها به 120 رشته می رسد و اگر کسی بخواهد در همه رشته ها طبیب شود باید 200 سال درس بخواند تا بتواند اطلاعاتی در مورد انواع بیماریها داشته باشد .
وی افزود: برای بازنگری در طب سنتی باید علاوه بر تربیت پزشکان همزمان جامعه را با آن درگیر کرد و خانواده ها به ویژه زنان را با مزایای آن آشنا ساخت و علاوه بر آن خواص مواد غذایی در مدارس برای دانش آموزان معرفی شود.
خیر اندیش اعتماد به دستورهای دینی را از دیگر زوایای موفقیت طب سنتی عنوان کرد و افزود: در مفاهیم دینی ما مانند قرآن کریم و روایت های زیادی در رابطه با سلامتی مطرح شده که حتی غیر مسلمان ها با عمل به آنها توانسته اند در زمینه طب سنتی موفقیت هایی را بدست آورند .
وی گفت: احیا طب سنتی در حوزه اقتصاد مقاومتی هم باعث سود آوری بالایی است زیرا باعث افزایش نرخ سلامتی و کاهش هزینه های درمان تا 40 میلیارد دلار در سال می شود.
وی افزود: در شرایطی که این طب 100 سال تعطیل بوده لذا احیا مجدد آن به راحتی امکان پذیر نیست و این کار نیازمند فرهنگ سازی مردمی، فرهنگ سازی فنی میان کارشناسان و متخصصان است .
وی گفت: ما در حوزه طب سنتی می توانیم در یک زمان 10 ساله مستقل شویم و به مرجع طبی جهان تبدیل شویم زیرا طب سنتی ما از طب سنتی چین هم که در داخل کشور 550 هزار متخصص و 600 هزار متخصص در خارج از کشور دارد توانمند تر است .
متخصص طب سنتی ایران یادآور شد: حدود 70 درصد اطلاعات در این زمینه باید در محافل آموزش عمومی همچون مدرسه و سایر دانشگاههای غیر پزشکی،و توسط صدا و سیما به مردم ارائه شود و 30 درصد اطلاعات در مطب ها و بیمارستانها آموزش داده شود.
رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران افزود: همچنین در زیر ساخت های تغذیه ای باید وزارت کشاورزی حضوری فعال داشته باشد تا تغذیه سالم بر اساس تعریف طب سنتی در اختیار مردم قرار داده شود و این راهکارها می تواند در فرصتی کوتاه ما را به هدف سلامت آفرینی جامعه برساند .
خیر اندیش در مورد برگزاری همایش های طب سنتی یادآور شد: جرقه هایی که در همایش ها در ذهن مردم ایجاد می شود منجر به تصمیم گیری خواهد شد و زمینه های تصمیم سازی را فراهم می کند که البته لازم است این همایش ها را در محافل علمی برگزار کنیم تا نگاه جامعه به سمت طب سنتی پیش رود.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما