تازه های سایت

کد مطلب: 27459
2. مرداد 1395 - 10:46
مستندی با نام «محمدرضا عبدالملکیان» درباره زندگی این شاعر سرشناس نهاوندی ساخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، مهدی سلطانی تهیه‌کننده و کارگردان این مستند به ایسنا گفت: این فیلم را از هفته پیش کلید زده‌ایم و به احتمال زیاد فیلمبرداری ما شش ماه زمان می‌برد، زیرا در نظر داریم در موقعیت‌های مختلف ایشان را نشان دهیم و از آنجا که سن‌شان بالاست، گاهی خسته می‌شوند و نمی‌توانیم فیلمبرداری را به مدت طولانی ادامه دهیم.

او درباره‌ی انتخاب این شاعر معاصر برای ساخت این فیلم توضیح داد: سالها پیش ایشان را از طریق مجموعه شعر «مهربانی» که با صدای زنده یاد خسرو شکیبایی ضبط شده بود، شناختم اما به مرور زمان  و از آنجاکه هنرجوی پسرشان آقای گروس عبدالملکیان بودم، از طریق ایشان با استاد عبدالملکیان بیشتر آشنا شدم و پیشنهاد ساخت این مستند را به ایشان دادم.

سلطانی با اشاره به شخصیت عبدالملکیان در شعر معاصر خاطر نشان کرد: به دلیل این ویژگی این مستند بسیار جای کار دارد.

وی درباره‌ی شیوه ساخت این اثر و نگاهش به محمدرضا عبدالملکیان توضیح داد: تلاش می‌کنم این مستند، حالت گفت‌وگو محور  مقابل دوربین را نداشته باشد و می‌کوشم در این فیلم، زندگی و روزمرگی استاد را در کنار اعضای خانواده و دوستان‌اش ثبت کنیم. در حال حاضر  نیز مشغول گفت‌وگو درخانه‌ ایشان هستیم و در واقع در دل زندگی‌شان هستیم.

سلطانی که خود تهیه‌کنندگی این کار را برعهده دارد، در پاسخ به این پرسش که آیا این اثر به سفارش جای خاصی ساخته می‌شود، گفت: به سفارش جایی نیست پیش از شروع کار با یکی دو تن از دوستان تهیه‌کننده صحبت کردم و یکی از ایشان به این همکاری اصرار کرد، اما بعدا به این نتیجه رسیدم که بهتر است خودم تهیه‌کننده باشم. دلم می‌خواهد کاری ماندگار از استاد عبدالملکیان بسازم که مرجع باشد.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که فیلم‌اش حتما اکران شود اما در عین حال گفت: فعلا قصدم ساخت یک فیلم خوب است ولی امیدوارم بعدا حتما آن را اکران کنم چون معتقدم باید شخصیتی مانند استاد عبدالملکیان بیشتر شناخته شود.

سلطانی درباره‌ی دشواری‌های پرداختن به شخصیت‌های معاصر در آثار مستند و گلایه‌هایی که گاه در این زمینه مطرح می‌شود، اظهار کرد: ما تازه کار را کلید زده‌ایم. در ساخت این اثر خانواده این شاعر درگیر هستند. بخش مهمی از کار ما گفت‌وگو با ایشان است. خود من از شنیدن سخنان‌شان بسیار شگفت‌زده می‌شوم و فکر می‌کنم انتقال این سخنان به دیگران حتما جالب است. در هر حال ما خودمان را در اختیار ایشان قرار داده‌ایم و امیدوارم هیچ گلایه‌ای پیش نیاید، زیرا همه کارها با آگاهی خودشان و خانواده‌شان در جریان است.

این مستندساز درباره‌ کم شمار بودن مستندهای شخصیت‌محور نیز گفت: آنگونه که باید و شاید به چهره‌های برجسته کشورمان نپرداخته‌ایم. متاسفانه معمولا بعد از مرگ این چهره‌ها می‌بینیم صدها نفر علاقه‌مندند درباره‌ی آنها مستند بسازند و این آثار معمولا از طریق گفتگو با دوستان و نزدیکان آن چهره خاص ساخته می‌شود اما خود من به این زمینه بسیار علاقه‌مندم زندگی یک هنرمند را  در دوره حیاتش ،در خانه‌اش و در رابطه‌اش با دیگران ثبت کنم.

وی افزود: هنوز بسیاری از افراد استاد عبدالملکیان را نمی‌شناسند و احتمالا شعرهایش را شنیده‌اند اما نمی‌دانند که شاعر این اشعار کیست. بنابراین ساخت اینگونه آثار باید در کشور بیشتر جدی گرفته شود.

محمدرضا عبدالملکیان سال 1331 در نهاوند متولد شد. او طی بیش از 40 سال فعالیت شعری علاوه بر چاپ چندین کتاب عهده‌دار مسؤلیت‌های ادبی و فرهنگی متعددی بوده است.

انتشار آلبوم «مهربانی» با صدای خسرو شکیبایی و با شعرهای این شاعر، از دیگر فعالیت‌های اوست.

به گزارش ایسنا، عوامل سازنده این فیلم مستند به شرح زیر هستند: مدیر فیلمبرداری: فرشید فرجی، طراح صحنه و لباس: ندا تمیمی، مدیر تولید: مهدی مناجاتی، صدابردار: امیرحسین شکوری، تهیه‌کننده و کارگردان: مهدی سلطانی.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما