تازه های سایت

کد مطلب: 27386
23. تير 1395 - 8:36
استاندار همدان گفت: کاوش معبد لائودیسه و اثبات وجودی این معبد، برای تعامل با جهان بخصوص کشور یونان اهمیت فراوان دارد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محمد ناصر نیکبخت با صدور پیامی برای همایش "حمایت از ادامه کاوش در معبد لائودیسه نهاوند" گفت: نهاوند سرافراز و مردم سربلند آن همواره در تاریخ این سرزمین فصولی مهم را به خود اختصاص داده اند و این اهمیت و نقش آفرینی ها، نهاوند را به نگین افتخارآفرین استان همدان تبدیل کرده است.

وی بیان کرد: نهاوند کهن شهری است که محل تعامل و ارتباط جهانیان با ایران بوده و اکنون هم ظرفیت ایفای این نقش را دارا است.

استاندار همدان تصریح کرد: اینکه اگر روزی نهاوند محل زندگانی پیامبران الهی بوده و برخی از صاحبنظران بر این باورند که حضرت نوح (ع) در نهاوند زندگی کرده و کشتی نجات بخش خود را در این منطقه ساخته است یا روزی دیگر نهاوند دروازه ورود اسلام به ایران بوده یا در انقلاب اسلامی با ابوذرهای خود به مبارزه با نظام استبدادی رفته است یا روزی دیگر با رزمندگان حسینی و فاطمی خود در دفاع مقدس حماسه آفریده و روزهای دیگر نیز در آفرینش حماسه ها ، همدوش ملت بزرگ ایران بوده، امروز نهاوند و نهاوندی شایسته تکریم و بهترین امکانات است.

نیکبخت بادامه داد: به گواه تاریخ این مردم پایبندی خود را به انقلاب و اسلام نشان داده اند و شایسته توجه ویژه دولت و نظام اسلامی هستند.

وی اظهار کرد: امروز نهاوند با تاریخ بلند خود و سرمایه های انسانی و شخصیت های بزرگی که دارد و طبیعت خدادادی که در سراب ها و کوه و رود و زیبایی چشم نواز آن جلوه گر است، با سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید و سیاستهای اقتصاد مقاومتی در آستانه ثبت فصل زرینی دیگر در تاریخ قرار دارد.

وی بیان کرد: مطالبه مردم نهاوند برای کاوش معبد لائودیسه و آشکار شدن حقایق تاریخی ، حق این مردم و مسئولیتی است که نه تنها در معبد لائودیسه بلکه درباره دیگر فصول موثر تاریخی نهاوند از دستگاههای مرتبط مورد انتظار است.

وی ادامه داد: کاوش معبد لائودیسه و اثبات وجودی این معبد، برای تعامل با جهان بویژه کشور یونان اهمیت فراوان دارد و می تواند مسیر گردشگران جهان به نهاوند را گشوده و ورود گردشگران داخلی و خارجی به استان همدان را افزایش دهد.

استاندار همدان گفت: همچنین فعالیت در حوزه های مهم تاریخی مانند محل وقوع آخرین جنگ ایران و اعراب در نهاوند و چگونگی ورود اسلام به ایران، نظریه زندگی حضرت نوح (ع) در نهاوند و معرفی مشاهیر و شخصیت های نهاوندی، در ارتقا جایگاه این کهن شهر در اذهان جهانیان و واقعی شدن جایگاه آن در ایران و جهان موثر است.

نیکبخت ادامه داد: اینجانب با قدردانی و حمایت از اقدام خودجوش و مسئولانه مردم نهاوند در تشکیل پویش برای ادامه کاوش ها در معبد لائودیسه، همگام با آنها پیگیر ایجاد شرایط کاوش بخصوص اعتبار مورد نیاز خواهم بود.

وی در پایان یاد آور شد: امیدوارم با حفظ احساس مسئولیت مردمی و احترام به این اعتماد و یاری خداوند متعال، نهاوند غیور و مردم حماسه ساز آن، همواره صاحب توفیق باشند.

همایش حمایت از ادامه کاوش در معبد لائودیسه روز سه شنبه در محل مجتمع امام خمینی (ره) شهر نهاوند برگزار شد.

معبد لائودیسه به دنبال کشف لوح تاریخی در سال 1320 به عنوان یک بحث مهم تاریخی در نهاوند مطرح شد.

این معبد را آنتیو خوس پادشاه سلوکی در این شهر برای همسرخود ملکه لائودیسه بنا کرده است.

در حفاریهایی که در سال 1322 صورت گرفت کتیبه ای به خط یونانی پیدا شده که مربوط به آنتیو خوس سوم پادشاه سلوکی است.

این کتیبه از دو قسمت متمایز تشکیل شده است ، قسمت اول نامه ای است از مندموس که فرمان شاه را به اهالی نهاوند ابلاغ و از آنان درخواست می کند که فرمان وی را روی سنگی نقش کرده و در معبد اصلی شهر نصب کنند.

قسمت دوم کتیبه شبیه نامه آنتیوکوس سوم به مندموس است که به خاطر ملکه لائودیسه نگاشته و بنیانگذاری یکی از شعائر مذهبی را به ملکه یاد آوری می نماید که ملکه به سمت کاهنه بزرگ از حقوق مسلم و مزایای مخصوص حوزه حکومتی مندموس برخوردار گردد.

تا کنون از این منطقه سر ستونهای یونیک نیز کشف شده است.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما