تازه های سایت

کد مطلب: 27012
29. ارديبهشت 1395 - 12:30
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: سالانه ۶۰۰۰ تن گیاهی دارویی در مراتع و مزارع نهاوند تولید می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری گرو، علی ده پهلوان با اعلام این خبر اظهار داشت: سطح زیر کشت گیاه دارویی گل‌گاوزبان در نهاوند ۱۵۰ هکتار و متوسط برداشت از هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم گل خشک‌شده است.

وی بابیان اینکه برداشت گل‌گاوزبان از مزارع نهاوند از ۱۰ اردیبهشت‌ماه آغاز و تا اوایل تیرماه ادامه دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۵ هزار کیلوگرم گیاه خشک‌شده گل‌گاوزبان به ارزش ۱۵ میلیارد ریال از مراتع و مزارع نهاوند برداشت و روانه بازار شود.

ده پهلوان افزود: کشت گیاهان دارویی مانند گل‌گاوزبان سبب نفوذ بیشتر نزولات جوی در خاک می‌شود و از تخریب زودهنگام مراتع جلوگیری می‌کند و کاشت این محصولات در هر هکتار برای ۱۵ نفر اشتغال‌زایی دارد.

وی اظهار داشت: گل‌گاوزبان گیاهی دارویی و خوراکی است که دم‌نوش آن برای تقویت حواس، تصفیه خون، اعصاب، درمان سرماخوردگی، برونشیت، سرفه، التهاب و ورم کلیه‌ها، سرخک، مخملک، رماتیسم و بیماری‌های قلبی بسیار مفید است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند اظهار داشت: امسال با توجه به بارش‌های خوب فصل پاییز و بهار در نهاوند و شرایط مناسب آب و هوایی در مراتع و مزارع برداشت گل و گاوزبان زودتر از موعد مقرر در منطقه شروع‌شده که با عملکرد قابل‌قبول به‌طور متوسط پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم محصول گل خشک‌شده برداشت شود.

ده پهلوان بابیان اینکه بیش از ۵۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور و جهان شناسایی‌شده است، گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی خوب و مناسب در مراتع نهاوند گونه‌هایی مختلف داروهای گیاهی مانند خارشتر، باری جه، خار مریم، آویشن، گل ختمی، بابونه، آنقوزه، موسیر، کتیرا، گل همیشه‌بهار، شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل‌گاوزبان و رازیانه در نهاوند تولید و کشت می‌شود.

وی عنوان کرد: سالانه ۶ هزار تن انواع مختلفی گیاهان دارویی از ۸۰۰ هکتار مراتع نهاوند تولید و روانه بازارهایی داخلی و خارجی می‌شود که به‌طور متوسط در شرایط خوب و بد آب و هوایی از هر هکتار ۲۵۰ کیلوگرم گیاه دارویی خشک برداشت می‌شود.

وی افزود: بیشترین میزان تولید گل‌گاوزبان در شهرستان نهاوند است که در کوهستان‌ها و کوهپایه‌های کیان، ملوسان، تازناب ها سیاه دره ملوسان و باغات اطراف نهاوند کشت می‌شود.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما