تازه های سایت

کد مطلب: 26807
12. ارديبهشت 1395 - 9:01
از تأسیس انجمن ضد بهاییت در نهاوند تا شهادت به دست منافقین و پیکری که هرگز بازنگشت/
معلم شهید جاویدالاثر حاج محمد طالبیان؛ معلم اخلاق و مبارز واقعی به تعبیر رهبر انقلاب+ تصاویر
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد معلم شهید حاج محمد طالبیان از شهدای شاخص شهرستان نهاوند، وی را مرد زحمت‌کش و مبارز واقعی خطاب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، در تاریخ پرافتخار کهن شهر نهاوند همواره نام بزرگان این شهرستان در اسمان پرافتخار ایران اسلامی به‌روشنی می‌درخشد که در این میان جایگاه معلم شهید حاج محمد طالبیان به دلیل اقدامات و شخصیت اخلاقی بسیار ممتاز، جایگاه بسیار شاخصی است.

این شهید والامقام در عرصه‌های مختلف، آموزشی، تربیتی، دفاعی، مدیریتی و مبارزه با افکار التقاطی بهاییت منشأ خدمات بسیار ارزنده‌ای شده است به‌طوری‌که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب از ایشان با تعبیر مرد زحمت‌کش و مبارز واقعی از شهید طالبیان نام می‌برند.

به مناسبت روز 12 اردیبهشت و روز معلم نگاهی به بخش‌های مختلف زندگی پربرکت این معلم شهید شهرستان نهاوند داریم که مشاهده این گزارش خالی از لطف نیست.

شهید طالبیان در روز 7 دی‌ماه سال 1316 در شهرستان نهاوند دیده به جهان گشود و پس از سپری کردن دوران کودکی با عشق و علاقه و باوجود همه سختی‌های دوران رژیم ستم‌شاهی به آموزش و تحصیل علم پرداخت و با موفقیت کامل موفق به اخذ مدرک لیسانس در آن زمان شد.

وی که با قرآن و مفاهیم دینی و معارف الهی آشنایی کامل داشت در زادگاهش نهاوند و در دبیرستان سابق کورش به تدریس فقه پرداخت و با شکل‌گیری نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) مبارزات خود را برعلیه رژیم پهلوی شروع کرد.

این معلم شهید هنگامی‌که مشاهده کرد بهاییت و افکار التقاطی آن‌ها در حال شکل‌گیری و قدرت گرفتن است برای مبارزه با افکار شوم این فرقه ضاله انجمن ضد بهاییت شهرستان نهاوند را راه‌اندازی کرد و به مبارزه ایدئولوژیک با این گروهک پرداخت و همواره دست به روشنگری بر ضد آن‌ها می‌زد.

 اقدامات معلم شهید طالبیان در اوج دوران خفقان و سرکوب رژیم ستم‌شاهی موردتوجه سازمان ساواک قرار گرفت و وی را بیشتر تحت نظر گرفتند و درصدد دستگیری این شهید والامقام بودند ولی موفق به این کار نشدند.

نقطه عطف فعالیت‌های انقلابی شهید طالبیان هدایت و رهبری گروه انقلابی ابوذر نهاوند در اوایل دهه 50 بود که توسط 6 جوان انقلابی نهاوند تأسیس‌شده بود و به مبارزه مسلحانه علیه رژیم شاه پرداخته بودند.

گروه ابوذر نهاوند پس از دستگیری در سحرگاه 30 بهمن سال 1352 به دستور مستقیم شاه خائن در پارک چیتگر تهران مظلومانه به شهادت رسیدند.

با شهادت گروه ابوذر حاج محمد برای مبارزه با شاه بسیار مصمم‌تر شد و فعالیت‌های خود را با شدت ادامه داد چون او کسی نبود که با این مشکلات دست از مبارزات خود بردارد؛ بنابراین نیروهای امنیتی دربار شاه این مبارز انقلابی را در سال 52 دستگیر کردند و بعد از ۶ ماه شکنجه، وی را به تحمل ۱۵ سال زندان محکوم کردند.

از سال 52 تا پیروزی انقلاب اسلامی اسوه مقامت و ایثار مردم نهاوند در زندان‌های رژیم ستم‌شاهی تحت شکنجه قرار داشت و با پیروزی انقلاب و ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی، محمد طالبیان نیز آزاد شد.

هنوز مدت زیادی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که صدامیان با حمله همه‌جانبه به میهن عزیزمان شرایط بسیار سختی را برای مردم و انقلاب به وجود آورده بود که در این زمان این مبارز نستوه برای دفاع از کشورمان به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت.

شهید طالبیان که مسئولیت‌های متعددی در آموزش‌وپرورش و وزارت کشور بر عهده گرفت بود سرانجام در سال 1370 و زمانی که منافقین تحرکاتی را در مرزها داشتند، با همراهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم گرفت به پایگاه منافقین کوردل در منطقه عمومی خانقین عراق حمله کند و با انهدام این پایگاه، ضد انقلابیون مستقر در آن را نیز به هلاکت رسانده یا متواری سازد تا مردم ساکن در مناطق مرزی از شرارت‌های آن‌ها در امان باشند که در حین انجام این عملیات در تاریخ 12 فروردین 1370 توسط منافقین به شهادت رسید ولی پیکر پاکش هرگز به میهن بازنگشت.

این شهید در سال 90 به‌عنوان شهید نمونه کشوری از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شد.

 رهبر انقلاب که در دوران مبارزات انقلابی و اسارت در زندان‌های ساواک با این شهید بزرگوار آشنا شده‌اند. درباره این شهید فرموده‌اند: «باید یاد این مرد زحمتکش و مبارز واقعی را که ما می‌شناختیم، گرامی بداریم.»

در بخشی از وصیت‌نامه این شهید آمده است:

در این راه باید جمله جان شویم جمله عشق شویم، جمله ایثار گردیم، جمله شور و شوق گردیم تا لایق سرباز امام زمان (عج) بودن را دریافت کنیم.

علاوه بر این امام عزیزمان بر همه واجب کرد که در جبهه بروند تا این عنصر فسادی که جانش به گلوگاه رسیده را زودتر شاهد مردنش باشیم. هرچند با مردن صدام تکلیف ما تمام نمی‌شود چون ما در قبال تمام مستضعفین جهان مسئولیت داریم و اکنون پس از آزاد شدن عراق انشا الله بایستی به جبهه فلسطین رفت و اسرائیل غاصب را به‌سختی و سرکوب و از آن سرزمین بیرون راند و به خاطر داشتن چنین فکری خداوند متعال را باید سپاس گفت.

 

تصاویری از معلم شهید حاج محمد طالبیان

 

734732

734731

734723

734725

734728

734729

734726

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما