تازه های سایت

کد مطلب: 25284
28. دى 1394 - 15:21
موزه شهرستان نهاوند نیازمند فضای بیشتری است تا از این منظر تاریخ بلند خود را به همگان معرفی کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، موزه «تاریخ، فرهنگ و هنر» شهرستان نهاوند دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است؛ این موزه در مرکز شهر و در فاصله 200 متری شرق مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی در کنار ساختمان فعلی شهرداری قرار گرفته و منتهی به خیابان اصلی (پیروزی) است.

این ساختمان در دو طبقه ساخته شده و دارای اتاق‌ها و سالن‌هایی است که در ضلع جنوبی و شرقی آنها ایوان‌هایی تعبیه شده و جلوه خاصی به این ساختمان داده است.

این ساختمان در هر دو طبقه داری پلان معماری یکسانی است، سقف این بنا شیروانی شیب‌دار بوده و از ویژگی‌های آن استفاده از تزئینات آجرکاری شده به صورت مدور و چندضلعی در قسمت آبچکان بناست.

از دیگر ویژگی‌های این بنا چندضلعی بودن ساختمان با استفاده از تزئینات آجرکاری شده است. موقیعت مکانی مناسب این موزه، می‎تواند در جذب گردشگران موثر واقع شود، اما آنچه که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد کمبود فضای فیزیکی این موزه است زیرا نهاوند با قدمت بیش از 7 هزار ساله، نیاز به یک موزه بزرگ‌تر دارد تا آثار تاریخی خود را معرفی کند.

بنابر اظهارات رئیس میراث فرهنگی نهاوند، این شهرستان با توجه به آثار و کشفیات تاریخی‎اش ظرفیت ایجاد یک موزه بزرگ‎تر را داراست.

*موزه نهاوند نیازمند فضای بیشتری است

محسن جانجان گفت: بسیاری از آثار تاریخی شهرستان نهاوند در تهران نگهداری می‎شود که با ایجاد یک موزه بزر‌گ‌تر می‎توانیم این آثار را به نهاوند آورده و در موزه این شهر به نمایش بگذاریم.

وی با بیان اینکه این امر با مساعدت مسئولان امکان‏پذیر است، افزود: این ساختمان دو طبقه در تملک شهرداری نهاوند است که در دوران شورای سوم شهر نهاوند طبقه اول این ساختمان در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته است.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/fullimages/1394/10/28/0x7408ef9cc6077a5c_0.jpg

 

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند ادامه داد: در حال حاضر طبقه دوم این ساختمان در تملک شهرداری نهاوند است و از آن به عنوان مهمانسرا استفاده می‌شود در صورتی که با موافقت شهرداری، طبقه دوم این ساختمان می‌تواند در اختیار میراث فرهنگی قرار بگیرد و به موزه تبدیل شود.

وی موزه‎ها را یکی از نهادهای فرهنگی هر شهر دانست و ادامه داد: در همین راستا اداره میراث فرهنگی دو سال است موزه «تاریخ و فرهنگ و هنر» را در شهرستان افتتاح کرده است.

جانجان تأکید کرد: با توجه به آثار کشف شده از شهرستان نهاوند این موزه جوابگوی این آثار نیست و فضای موزه نیاز به گسترش دارد.

وی تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا موزه‌ها یکی از نهادهای پژوهشی قوی محسوب می‌شوند به طوری که از آن به عنوان یک هسته و مرکز پژوهشی از موزه‎ها بهره گرفته می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند با بیان اینکه برای رفع مشکل مکانی موزه قرار است با شهرداری و شورای شهر مذاکراتی داشته باشیم، اضافه کرد: از دیگر مشکلات این موزه نداشتن نیروی متخصص در زمینه موزه‎داری و باستان‎شناسی است.

وی اظهار کرد: این موزه دارای چهار بخش است که این بخش‌ها شامل «دوران پیش از تاریخ»، «دوران تاریخی»،  «دوران اسلامی» و «دوره معاصر» است.

*اهدای آثار تاریخی توسط مردم به موزه‎ها

جانجان ادامه داد: در هر بخش نیز آثاری حاصل از کاوش‎های باستان‎شناسی در طی سال‌های متمادی نیز به نمایش گذاشته شده است.

وی در ادامه به آثار تاریخی موجود در موزه نهاوند اشاره کرد و افزود: در این موزه آثاری همچون سفال‎های لعاب‌دار دوران اسلامی، تابوت سفالی مربوط به دوران اشکانی، تکه سفال‎هایی حاصل از کاوش‎های معبد لائودیسه، آثاری از دوران هخامنشی و اسکلتی که در تپه گیان کشف شده و مربوط به عصر مفرغ میانی با 4500 سال قدمت است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند تصریح کرد: در این موزه تمثال‎ها و معرفی‎نامه‎هایی از شخصیت‌ها و مشاهیر برجسته نهاوند، بناهای تاریخی نهاوند و تابلوهایی برای معرفی جاذبه‎های گردشگری شهرستان نهاوند قرار داده شده است.

وی در ادامه به ساختمان موزه نهاوند اشاره کرد و گفت: ساختمان فعلی موزه با 300 متر مساحت در دوران پهلوی ساخته شده و مصالح آن شامل آجر و خشت است.

جانجان تأکید کرد: هر چه فضای موزه گسترش یابد ما می‌توانیم آثار تاریخی نهاوند را دوباره برگردانده و در این موزه به نمایش بگذاریم زیرا نهاوند آنقدر آثار تاریخی دارد که ما بتوانیم موزه‌ای چند برابر موزه کنونی را به نمایش بگذاریم.

*موزه نهاوند از نظر حفاظتی و امنیتی استاندارد بین‌المللی را ندارد

وی در ادامه به اهدای آثار تاریخی توسط مردم به موزه‎ها اشاره کرد و بیان کرد: با اطلاع‎رسانی انجام شده در نهاوند مردم شهرستان تعدادی از آثار تاریخی را به موزه نهاوند اهدا کرده‎اند که امیدواریم این امر تداوم داشته باشد و به صورت یک فرهنگ درآید.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساختمان فعلی موزه در مکان مناسبی قرار دارد می‌تواند مورد استقبال گردشگران قرار گیرد که امیدواریم با همکاری مسئولان این فضا را گسترش دهیم.

وی به بحث حفاظتی و امنیتی موزه نهاوند اشاره کرد و اظهار کرد: موزه «تاریخ، فرهنگ و هنر» شهرستان نهاوند از نظر حفاظتی و امنیتی در حد استاندارد بین‌المللی نیست لذا ما نمی‎توانیم خیلی از آثار قیمتی را در این موزه به نمایش بگذاریم اما طی برنامه‎های ارتقای موزه سعی خواهیم کرد بخش حفاظتی و امنیتی موزه را به حد استانداردهای ملی برسانیم.

*هزینه‎ مرمت و نگهداری موزه = اجاره‎بها به شهرداری

جانجان گفت: طبق قراردادی با شورای شهر نهاوند، در خصوص واگذاری طبقه اول ساختمان فعلی برای تأسیس موزه، مقرر شده هر هزینه‎ای که در راستای راه‌اندازی، ساماندهی، حفاظت، مرمت و نگهداری موزه شهرستان نهاوند صورت بگیرد به منزله اجاره‌بها محسوب شود.

وی افزود: از هنگام احداث این موزه تاکنون اقداماتی از قبیل نصب دوربین‎های مداربسته، سنسورهای حرارتی، نصب ویترین و نیز تعمیراتی در این ساختمان توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان صورت گرفته است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند خاطرنشان کرد: صرف این هزینه‎ها به منزله اجاره‎بها محسوب می‎شود و به همین دلیل اداره میراث فرهنگی شهرستان در زمینه اجاره بها دیگر به شهرداری نهاوند بدهکار نیست.

وی موزه‎ها را یکی از بسترهای جذب گردشگر دانست و ادامه داد: انتظار ما از مجموعه شورای شهر و شهرداری این است که با تداوم همکاری، زمینه ایجاد موزه‎ای بزرگتر را ایجاد کنند.

*میراث فرهنگی اجاره بهای خود به شهرداری را پرداخت نکرده است

شهردار نهاوند نیز در گفت‎وگو با فارس در خصوص امکان واگذاری طبقه دوم ساختمان فعلی به میراث فرهنگی گفت: طی قراردادی با شورای سوم نهاوند با میراث فرهنگی، طبقه اول این ساختمان که به عنوان دفتر شورا مورد استفاده قرار می‎گرفت در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته تا از آن به عنوان ساختمان موزه استفاده شود.

عباس حسنوند اظهار کرد: طبق این قرارداد میراث فرهنگی شهرستان موظف شده، مبلغی را به عنوان اجاره بها به شهرداری نهاوند پرداخت کند که متأسفانه این تاکنون به تعهداتش عمل نکرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز شورای اسلامی شهر نهاوند، شهرداری را موظف کرده در خصوص این ساختمان مطالباتش را پیگیری کند.

شهردار نهاوند بیان کرد: طی رایزنی با اداره میراث فرهنگی، این مجموعه ادعا می‌کند برای ساختمان موزه تعمیرات و هزینه‏‌هایی انجام داده که این هزینه‎ها به منزله اجاره بها محسوب می‎شود.

وی در خصوص امکان واگذاری طبقه دوم این ساختمان به میراث فرهنگی برای گسترش فضای موزه گفت: در حال حاضر طبقه دوم این ساختمان به عنوان مهمانسرای شهرداری استفاده می‌شود و شهرداری به این مهمانسرا نیاز دارد و معمولاً وجود یک مهمانسرا برای شهرداری هر شهری ضروری است.

حسنوند بیان کرد: شهرداری نهاوند بابت اجاره ساختمان‌های شهرداری به بعضی از نهادها و پرداخت نکردن قبوض توسط این نهادها باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی افزود: شهرداری نهاوند با وجود مشکلات مالی و مضیقه اعتبارات دیگر قادر به اجاره دادن طبقه دوم این ساختمان نیست.

شهردار نهاوند اظهار کرد: در همین راستا قرار است جلسه‌ای را با میراث فرهنگی برگزار کنیم و این مشکلات را بررسی کنیم.

وی افزود: اداره میراث فرهنگی و شهرداری باید طبق قرارداد منعقد شده به تعهداتشان عمل کنند.

کهن‎شهر نهاوند با غنای فرهنگی و تاریخی، نیازمند ایجاد یک موزه بزرگ‎تر است کما اینکه با توجه به اهمیت موزه‎ها به عنوان شناسنامه‎ای برای معرفی هر شهر و تأثیر مهم آنها در جذب گردشگران و رونق اقتصادی می‎طلبد که مسئولان در این زمینه وارد کار شوند.

گزارش از فاطمه ظفری

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما