تازه های سایت

کد مطلب: 25240
26. دى 1394 - 9:19
قفل هایی که بر تولید زده شد
رونق رکود در شهرک صنعتی نهاوند+ تصاویر
واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی نهاوند با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تعدادی از آن‌ها از چرخه تولید و اشتغال خارج‌شده‌اند و نیازمند توجه ویژه دولت‌مردان و مسئولان هستند تا چرخ تولید در نهاوند را دوباره به حرکت دربیاورند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، نقش تولیدکنندگان در به حرکت درآوردن چرخه تولید بسیار مهم و اساسی است و مسئولان و دولت‌مردان می‌توانند با رفع موانع پیش روی آن‌ها زمینه اشتغال بیشتر جوانان و توسعه و پیشرفت شهر و کشور را فراهم کنند.

مدتی است که بیشتر واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی نهاوند با مشکلاتی مواجه هستند و از ریل تولید خارج شدند و به دلیل افزایش بدهی‌های بانکی توان تولید را ندارند و تعطیل‌شده‌اند.

در شهرک صنعتی نهاوند 23 واحد تولیدی فعالیت می‌کردند ولی هم‌اکنون بیشتر آن‌ها یا تعطیل هستند یا با پایین‌ترین ظرفیت به فعالیت می‌پردازند و درصورتی‌که مشکلات این واحدهای نیمه فعال هم مرتفع نشود در آینده‌ای نه‌چندان دور تعطیل می‌شوند و مشکلات اقتصادی و بیکاری را در شهرستان نهاوند بیشتر می‌کنند.

بیشتر این واحدهای تولیدی به علت نداشتن سرمایه در گردش و معوقات بانکی دچار مشکل هستند و صاحبان آن‌ها از مسئولان شهرستانی و استانی تقاضا دارند به مشکلات آن‌ها هم رسیدگی کنند.

برای بررسی بیشتر موضوع مشکلات سرمایه‌گذاران بخش تولیدی در نهاوند به سراغ چند نفر از آن‌ها رفتیم و مشکلات آن‌ها را جویا شدیم.

جهانشیر شاهیوند یکی از تولیدکنندگان شهرک صنعتی نهاوند است که تولیدکننده تیرچه‌های صنعتی و مدیر شرکت نورد ورق نهاوند است و واحد صنعتی او به دلیل مشکلات فراوان تعطیل‌شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: من و دوستانم برای اشتغال‌زایی از تهران به زادگاهمان نهاوند آمدیم و طبق نظر بعضی از دوستان و آشنایان که تشویق کردند برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی در سال 86 شروع به کارکردیم.

 

602822

 

این تولیدکننده نهاوندی افزود: برای راه‌اندازی کارگاه متأسفانه 60 تا 70 درصد آورده خودمان بود و بانک فقط 250 میلیون تومان برای سرمایه در گردش و ساخت‌وساز و خرید دستگاه به ما پرداخت کرد که رقم نسبتاً پایینی بود.

وی ادامه داد در همان 2 تا 3 سال ابتدای کار 120 میلیون تومان از بدهی بانک را پرداخت کردیم و 120 میلیون هم باقی ماند و الآن هم که بازار در حالت رکود قرار دارد و به علت کسادی تولیدی نداریم بانک اعلام می‌کند که بدهی شما 600 میلیون تومان شده است.

شاهیوند گفت: من واقعاً نمی‌دانم این وام ما که 12 درصد بود چطور تبدیل به بیش از 30 درصد شده است و واقعاً الآن توانایی پرداخت بدهی را نداریم؛ و این مشکل واحد تولیدی ما نیست و وضعیتی است که همه تولیدکنندگان شهرک صنعتی نهاوند با آن مواجه هستند.

وی عنوان کرد: حدود 2 سال و نیم است که شهرک صنعتی نهاوند در حال تعطیل شدن است و خودتان وضعیت واحدهای تولیدی را می‌بینید که یا تعطیل‌شده‌اند یا در حال تعطیل شدن هستند.

این تولیدکننده نهاوندی افزود: در کارگاه ما 12 نفر مستقیم و 40 نفر به‌صورت غیرمستقیم فعالیت داشتند و چون کار ما بستگی به ساخت‌وساز دارد و الآن به علت تحریم‌ها و مشکلات مردم در بازار شاهد رکود و کسادی هستیم.

 

602823

 

وی بابیان اینکه همه در یک جامعه زندگی می‌کنیم و باید نسبت به مشکلات هم بی‌تفاوت نباشیم می‌گوید: الآن همه‌جا در حالت رکود قرار دارد ولی بانک‌ها اصلاً با این موضوعات کار ندارند و طلبشان را می‌خواهند.

شاهیوند ادامه داد: بانک به ما اعلام می‌کنند که می‌دانیم شما ورشکست شده‌اید ولی باید دولت یا مسئولان تسهیلات مصوبی به ما بدهند تا ما هم با شما کنار بیاییم و اگر ندارید ما باید دارایی‌های شمارا مصادره کنیم.

وی افزود: بانک‌ها به سراغ ضامن‌های ما می‌روند و به منازل مسکونی مراجعه می‌کنند و باعث ایجاد استرس و نگرانی برای اعضای خانواده‌ها شده‌اند ولی واقعاً گناه ما چیست که به کار تولید روی آورده‌ایم و اگر هم می‌خواهند بیایند این کارگاه را مصادره کنند ولی بدانند که آورده ما هم در کنار این کارگاه‌ها از بین رفته است.

این تولیدکننده نهاوندی می‌گوید: از بانک درخواست داریم اگر می‌خواهد مصادره کند این کار را انجام دهد ولی خواهش می‌کنیم به درب منازل ما و ضامن‌های ما نروند چون این مسئله برای همه شهرک صنعتی نهاوند به یک معضل تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: امیدوارم دولت‌مردان برای رونق تولید و حل مشکلات شهرک صنعتی نهاوند کاری بکنند تا این معضل بیکاری که گریبان گیر شهر محروم نهاوند شده است زودتر حل شود.

 

602835

 

شاهیوند گفت: با این وضعیت کسی دیگر جرات سرمایه‌گذاری در نهاوند را ندارد چون ما تازه بعد از 5 سال که خودمان را پیداکرده بودیم و در شهرهای اطراف مشتری جذب کرده بودیم بانک‌ها به‌راحتی می‌آیند و می‌خواهند مصادره کند و در این وضعیت دیگر اشتیاقی برای سرمایه‌گذاری در نهاوند باقی نمی‌ماند.

وی عنوان کرد: باوجوداین همه مشکلات سرمایه‌گذاران به‌راحتی از بدنه تولید و صنعتگری که چرخ اقتصاد مملکت است فاصله می‌گیرند و به شغل‌های کاذب دیگر روی می‌آورند.

این تولیدکننده تیرچه‌های صنعتی در پایان می‌گوید: از ریاست‌جمهور و استاندار همدان خواهش می‌کنیم فکری به حال شهرک صنعتی نهاوند بکنند که تعطیل‌شده است و با اتخاذ تدابیر مناسب شرایطی را فراهم کنند تا چرخ تولید شهرستان نهاوند بچرخد.

محمد بابا علیان سرمایه‌گذار یکی دیگر از واحدهای شهرک صنعتی نهاوند است که در شرکت زاگرس برودت نهاوند باوجود داشتن سردخانه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وی می‌گوید: با توجه به مشکلاتی که در سال‌های قبل داشتیم نتوانستیم وام خودمان را پرداخت کنیم و امسال هم با توجه به اینکه سرما بخش اعظم میوه‌های شهرستان نهاوند را از بین برد نتوانستیم سالن‌های سردخانه را کامل کنیم.

 

602824

 

بابا علیان ادامه می‌دهد: در سردخانه ما الآن از 10 سالن موجود حدود 5 سالن فعال است و برای پر کردن بقیه سالن‌ها باری نداریم و این مخارج ما را بیشتر کرده است و باعث ایجاد مشکلاتی برای ما شده است.

وی افزود: حدود یک میلیارد تومان وام دریافت کردم و نزدیک به 400 میلیون تومان از آن را پرداخت کردم ولی بعد از مراجعه به بانک متوجه شدم که وام من به نزدیک 2 میلیارد تومان رسیده است و الآن واقعاً قادر نیستم اصل و سود وام را پرداخت کنم.

سرمایه‌گذار سردخانه شهرک صنعتی نهاوند اظهار کرد: این مشکلات باعث شده است که بانک‌ها به کسانی مراجعه کنند که بدون هیچ چشم‌داشتی اسناد و املاک خود را در اختیار بانک قرار داده‌اند و این موضع واقعاً ذهن ما را خیلی مشغول کرده است.

وی بیان داشت: این مشکلات فرصت توجه و فکر کردن به کار را از ما گرفته است و از مسئولان بانک‌ها درخواست داریم با توجه به مشکلات ما که همه از آن آگاهی دارند یک مهلت 6 ماهه به ما بدهند بدون اینکه از ما سودی دریافت کنند تا بتوانیم خودمان را پیدا کنیم.

 

602825

 

بابا علیان گفت: اگر هم بانک‌ها نمی‌توانند این کار را بکنند این املاکی که ما در اینجا داریم برآورد قیمت کنند و بردارند چون واقعاً دیگر در مقابل افرادی که اسناد املاک خود را در اختیار ما قرار داده‌اند خجالت می‌کشیم و نمی‌توانیم جوابگوی آن‌ها باشیم.

وی ادامه داد: این بندگان خدا که قصد کمک به ما را داشتند الآن هرلحظه نگرانی و استرس دارند که نکند بانک املاکشان را مصادره کند و این مشکل بزرگی است گه گریبان گیر شهرک صنعتی نهاوند شده است.

این سرمایه‌گذار در پایان می‌گوید: همان‌طور که مشاهده می‌کنید شهرک صنعتی نهاوند اصلاً اوضاع خوبی ندارد و حدود 6 واحد تولیدی در آن فعال است و آن‌ها هم با 20 درصد ظرفیت کار می‌کنند تا فقط بتوانند حقوق کارگران را پرداخت کنند.

کورش کیانی نماینده شرکت کیان سراب نهاوند که در تولید ترشیجات و شوریجات فعالیت داشته و الآن واحد تولیدیش تعطیل‌شده است از دیگر تولیدکنندگانی است که با مشکلات متعددی مواجه است.

 

602821

 

وی می‌گوید: در سال 1386 برای اخذ مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان جهت ساخت کارخانه به یکی از بانک‌های عامل معرفی شدم ولی بعد از گذشت 4 سال در سال 90 بعد از بایدید بانک از محل کارخانه مبلغ 270 میلیون تومان برای ساخت به ما دادند.

کیانی ادامه داد: ولی با توجه به هزینه زیاد ساخت کارخانه مجبور شدیم خانه و زندگی خودمان را بفروشیم و حدود 600 میلیون تومان تهیه کنیم و این کارخانه را بسازیم.

وی افزود: بعد از ساخت این کارخانه نه ماشین‌آلات داشتیم و نه سرمایه در گردش و به همین علت نتوانستیم به تولید خود ادامه دهیم و الآن حدود 2 سال است که کارخانه را به دلیل زیان ده بودن تعطیل کردیم.

این تولیدکننده نهاوندی می‌گوید: الآن هم بانک به ما می‌گوید وام شما به حدود 900 میلیون تومان رسیده است و می‌خواهیم کارخانه را برداریم که امیدوارم مسئولان فکری به حال ما کارگران این واحدهای تولیدی بکنند.

 

602840

 

وی گفت: در حلی که حدود 12 نفر به‌صورت مستقیم از این کارخانه امرارمعاش می‌کردند ولی الآن حدود 2 سال است که تعطیل‌شده است و چند بار هم به استان و به بانک‌ها مراجعه کردیم ولی متأسفانه کسی به فکر ما نیست و ما توانایی نداریم که این وام‌ها را تسویه کنیم.

کریم حمیدوند فرماندار نهاوند در مورد مشکلات واحدهای تولیدی نهاوند گفت: در شهرستان نهاوند کلاً 91 واحد صنعتی داریم که همگی در شهرک صنعتی نیستند و تعدادی از آن‌ها در خارج از شهرک صنعتی قرار دارند.

وی اظهار کرد: تعداد 23 واحد تولیدی در شهرک صنعتی نهاوند قرار دارند و مشکلاتی دارند که تولید آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

فرماندار نهاوند افزود: عمده مشکلاتی که تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در نهاوند دارند مربوط به بحث نقدینگی و تسهیلات معوق و نداشتن بازار فروش مناسب در نهاوند است و تقریباً همه واحدهای تولیدی دارای این سه مشکل عمده هستند.

 

602829

 

وی بیان داشت: مشکلات واحدهای تولیدی نهاوند در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان بررسی‌شده است و در تلاش هستیم تا با اتخاذ تصمیمات اصولی مشکلات آن‌ها را حل کنیم.

حمیدوند گفت: در شهرستان نهاوند تعدادی واحد تولیدی تعطیل داریم و تعدادی هم نیمه فعال و فعال که این واحدها هم مشکلاتی دارند که در کارگروه مربوطه این واحدها مشخص‌شده‌اند.

وی افزود: مأموریت اصلی ما این است که با برگزاری جلسات شهرستانی و تا جایی که امکان دارد مشکلات را حل کنیم و اگر لازم شد صورت‌جلسات را برای استان ارسال کنیم و برای حل مشکلات با مسئولان استانی رایزنی کنیم و با پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی نهاوند را مرتفع کنیم؛ که با این کار هم واحدهای تعطیل‌شده فعال می‌شوند و هم از تعطیلی واحدهای فعال و نیمه فعال جلوگیری می‌کنیم.

با این تفاسیر امیدواریم دولت‌مردان استانی و شهرستانی هرچه زودتر فکری به حال تولیدکنندگان نهاوند بکنند و با برگزاری جلساتی با حضور آن‌ها و با حضور بانک‌ها زمینه را برای بازگشت آن واحدها به چرخه تولید فراهم کنند که اگر این کار انجام شود قطعاً سرمایه‌گذاران بیشتری برای سرمایه‌گذاری به شهرک صنعتی نهاوند گسیل می‌شوند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما