تازه های سایت

کد مطلب: 23584
14. مرداد 1394 - 13:15
شهرستان نهاوند شهر سراب‌های خروشان و نقطه تلاقی تاریخ و فرهنگ با طبیعت، با بیش از 201 اثر تاریخی و طبیعی مسافران تابستانی را از سراسر کشور فرامی‌خواند.

به گزارش سایت گرو، شهرستان نهاوند به‌واسطه آب‌وهوای بسیار مطبوع و وجود سراب‌های خروشان و نقاط فراوان تاریخی و طبیعی هرساله میهمانان زیادی را در دل خود جای‌داده است.

شهرستان نهاوند در جنوبی‌ترین نقطه از استان همدان یکی از مناطق مملو از جاذبه‌های طبیعی است که می‌تواند نظر مسافران را به خود جلب نماید. شهرستان نهاوند، به سبب دارا بودن موقعیت جغرافیایی ویژه، آب فراوان و خاک مستعد، از نواحی ممتاز استان همدان محسوب می‌شود.

سرآب و تپه باستانی گیان، سراب‌های گاماسیاب، ملوسان، فارسبان و کنگاور کهنه، کتیبه و ستون‌های معبد لااودیسه، حمام حاج‌آقا تراب، مسجد جامع نهاوند، امامزاده‌های ابراهیم(ع) و شاهزاده محمد(ع) و بوستان جنگلی ابوذر موسوم به بام نهاوند؛ ازجمله مکان‌های دیدنی و تاریخی شهرستان نهاوند محسوب می‌شود که به معرفی چند نمونه از این مکان‌ها اکتفا می‌کنیم.

 سراب و تپه باستانی گیان

سراب گیان به‌عنوان پر بازدیدترین مکان گردشگری نهاوند و یکی از مکان‌های پر گردشگر در استان همدان محسوب می‌شود که به علت وجود آب فراوان و جنگل‌های طبیعی هرساله هزاران نفر را در دل خود جای می‌دهد و مسافران زیادی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور برای دیدن آب زلال و نوشیدن جرعه‌ای از آب گوارای این سرآب به نهاوند می‌آیند.

سراب گیان نهاوند با چشمه‌های جوشان، پر آب و زلال، در 22 کیلومتری جنوب غربی نهاوند قرار دارد و تپه باستانی گیان نیز در دو کیلومتری این سراب قرار دارد و جنگلی طبیعی در مسیر این سراب از جاذبه‌های طبیعی نهاوند است.

 

 

اما این روزها با توجه به مهم بودن جذب گردشگر اقدامات زیربنایی خوبی ازجمله احداث آلاچیق و سکوی نشیمن، سرویس‌های بهداشتی، آب‌خوری‌های فراوان و سیستم روشنایی و آنتن دهی موبایل در سراب انجام‌شده است که باعث رضایتمندی هرچه بیشتر مسافران شده است.

هوشنگ کیانی شهردار شهر گیان به خبرنگار ما گفت: این مجموعه از هیچ اقدامی برای خدمت‌رسانی به مسافران دریغ نمی‌کند و چندین نیرو و سطل‌های زباله را برای خدمت‌رسانی بهتر به مسافران فراهم آورده است.

 

 

وی می‌گوید: با توجه به اینکه طول سراب گیان نهاوند بیش از دو هزار و ۵۰۰ متر است تاکنون بیشتر این مسیر به لوله‌کشی آب شرب مجهز شده و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

شهردار گیان افزود: خرید سطل زباله مکانیکی، نصب صافی در مسیر رودخانه آب سراب برای جمع‌آوری زباله داخل آب، احداث پارکینگ از دیگر اقدامات انجام‌شده در سراب گیان برای ارائه خدمات مطلوب به میهمانان و مسافران است.

در حدود دو کیلومتر مانده به ورودی سراب گیان نیز تپه باستانی گیان قرار دارد که این تپه یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران است و باستان‌شناسان قدمت این منطقه را 37 قرن قبل از میلاد مسیح (ع) می‌دانند.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند در گفت‌وگو با ما می‌گوید: اولین کاوش‌های صورت گرفته در این منطقه در سال 1310 خورشیدی توسط پروفسور رومن گریشمن و ژرژ کنتنو انجام گرفت و گریشمن و هیئت همراه تپه گیان را تا عمق 19 متری حفاری نمودند.

 

 

جانجان گفت: تپه گیان پتانسیل‌های فراوانی برای جذب گردشگر دارد اما متأسفانه در سال‌های گذشته به این تپه تاریخی هیچ توجه و اهمیتی داده نشده است و فقط دور آن را حصار کشی کرده‌اند و از هرگونه زیرساخت و امکانات برای جذب توریست و گردشگر محروم است

مجموعه تاریخی تپه گیان نهاوند که در سال 1310 به شماره 36 در فهرست آثار ملی ثبت‌شده و برای جلوگیری و ممانعت از نابودی و تخریب بیشتر این تپه تاریخی و مهد تمدن غرب کشور همت مسئولان را می‌طلبد.

اشیای یافت شده در تپه گیان هم‌اکنون در موزه لوور پاریس و موزه ایران باستان در تهران نگهداری می‌شود.

سراب و غار گاماسیاب

از مهم‌ترین نکات برجسته شهرستان نهاوند که شرایط ممتازی را در بین شهرهای استان همدان ازلحاظ گردشگری ایجاد کرده وجود 17 سراب پرآب و زیبا است و نهاوند را به شهر سراب‌ها معروف کرده است که یکی از آن‌ها سراب گاماسیاب است.

 وجود رودخانه بزرگ گاماسیاب که مهم‌ترین رودخانه شهرستان نهاوند و بیشترین سهم را در آبیاری اراضی کشاورزی شهرستان نهاوند دارد یکی دیگر از موهبت‌های خداوندی به مردم دیار نهاوند است.

دهپهلوان رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: سراب گاماسیاب در 20 کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند به سمت شهر نورآباد واقع‌شده است و از دره‌های شمالی رشته‌کوه گرین سرچشمه می‌گیرد و منشأ آب آن یخچال طبیعی است.

وی گفت: با توجه به عنایت استاندار همدان در اختصاص بودجه برای ساماندهی سراب گیان در سال گذشته این مکان پیش از گذشته پذیرای مسافران است.

 

 

رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند افزود: احداث سرویس‌های بهداشتی، آسفالت کردن جاده دسترسی، احداث سکوهای نشیمن و آلاچیق، حل مشکل روشنایی و آنتن دهی و احداث سرویس‌های آبخوری ازجمله اقدامات صورت گرفته در سراب گاماسیاب نهاوند است که محیطی آرام و بانشاط را برای گردشگران فراهم کرده است.

دهپهلوان اظهار کرد: کمی بالاتر از چشمه سراب گاماسیاب دهانهٔ غاری دیده می‌شود که بسیار زیبا و چشم‌نواز است و هر مسافری که به سراب می‌آید حتماً از غار نیز بازدید می‌کند.

وارد غار که می‌شویم، می‌بینیم که بدون وسایل غار نوردی تا فاصله کمی بیش‌تر نمی‌توان رفت و درون غار هم نسیم خنکی می‌وزد که در فصل تابستان احساس گرمایی در این غار وجود ندارد.

 حمام و موزه مردم‌شناسی حاج‌آقا تراب

حمام حاج‌آقا تراب نیز از بناهای تاریخی شهرستان نهاوند است که در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ثبت‌شده و در بافت قدیمی شهر نهاوند قرار دارد.

در سردر ورودی این بنا، کتیبه‌ای نصب‌شده که نام بانی حمام و تاریخ ساخت آن را، سال 1230 هجری شمسی در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بیان می‌کند ولی به سبک دوران صفویه ساخته‌شده است.

محسن جانجان رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند گفت: بنای این ساختمان مربوط به دوران قاجار بوده و یکی از معدود جاذبه‌های تاریخی و قابل بازدید در نهاوند است. تزئینات بین بنا شامل گچ‌بری، کاشی‌کاری و نقاشی یکی از نبردهای شاهنامه است.

 

 

وی گفت: این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان به موزه مردم‌شناسی تبدیل‌شده که در این موزه بخش‌های از سنت‌های مردم نهاوند به‌صورت ماکت در داخل حمام به نمایش درآمده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند افزود: این حمام علاوه بر دو قسمت ماکت‌ها، حمام سرد و گرم، حجره شاه‌نشین و خزینه نیز دارد و بعد از سراب‌های گیان و گاماسیاب به‌عنوان یکی از مکان‌های پربازدید شهرستان نهاوند در تعطیلات است.

بام نهاوند

تپه ابوذر موسوم به بام نهاوند نیز یکی دیگر از نقاط گردشگری شهرستان نهاوند که به‌واسطه وجود قبور مطهر 5 شهید گمنام زیارتگاه عاشقان و مریدان شهدا است.

تپه ابوذر نهاوند دارای 120 هکتار مساحت است که 60 هکتار آن پوشیده از انواع درختان جنگلی است و به دلیل آنکه چشم‌انداز زیبای شهرستان نهاوند از بالای این تپه به‌خوبی قابل‌مشاهده است یکی از نقاط گردشگری نهاوند محسوب می‌شود و در غروب روزهای پنج‌شنبه عاشقان زیادی برای قرائت فاتحه به زیارت قبور مطهر 5 شهید گمنام می‌روند.

متأسفانه در سال‌های اخیر به ساماندهی این نقطه توجه زیادی نشده و عملیات ساماندهی قبور مطهر شهدای گمنام به اتمام نرسیده و امکانات رفاهی خاصی در این مکان وجود ندارد.

آنچه از زیبایی‌های تپه ابوذر در آن سال‌هایی که رونق داشت و از ذهن و یادمان پاک نمی‌شود آن پله‌های مارپیچی و آن آبشار سرازیر شده بود که خانواده‌ها را در مقطعی از زمان جذب آن شده بودند ولی هم‌اکنون متأسفانه به دلیل کمبود آب حتی درختان جنگل ابوذر نیز در حال خشک شدن هستند.

 

 

امیدواریم همان‌طور که شهرستان‌های اطراف از چنین مکان‌های حداکثر استفاده را برای جذب گردشگر و درآمدزایی می‌برند و با انتخاب نام‌های همچون بام ملایر و تپه عباس‌آباد موجب توسعه شهرشان می‌شوند، مسئولان شهرستان نهاوند نیز از این پتانسیل بالقوه استفاده کند و موجبات رشد صنعت گردشگری را در بام نهاوند فراهم کنند.

از هر چهارگوشه شهرستان نهاوند که بنگری، طبیعت بکر و سرسبز کهن شهرمان نهاوند را قابل‌رؤیت می‌بینی که نشان می‌دهد به‌حق نهاوند به‌عنوان شهر سراب‌های خروشان و نقطه تلاقی فرهنگ و تاریخ با طبیعت شناخته می‌شود و وجود بیش از 201 آثار تاریخی و طبیعی خود گواه این مدعاست.

انتهای پیام/

دیدگاه شما