تازه های سایت

کد مطلب: 23459
6. مرداد 1394 - 9:24
یک کارشناس اجتماعی در نهاوند:
چرا آستانه تحمل مردم کاهش یافته است؟
یک کارشناس اجتماعی در نهاوند گفت: یکی از دلایل افزایش اختلافات و درگیری‌ها در خانواده و جامعه، پایین آمدن آستانه تحمل مردم است به عبارت دیگر افراد در مواجهه با کمترین و کوچک‌ترین مسائل و مشکلات اجتماعی سریع از خود واکنش‌های خشونت‌آمیز نشان می‌دهند.
چرا آستانه تحمل مردم کاهش یافته است؟

مهرداد هوشمند در گفت و گو با خبرنگار سایت گرو، گفت: یکی از موضوعات و معضلاتی که در جامعه افزایش یافته و باید آن را به عنوان یک واقعیت غیرقابل‌انکار بپذیریم، پایین آمدن آستانه تحمل و صبر مردم در برابر مسائل و مشکلات خانوادگی و اجتماعی است.

وی اظهار کرد: افزایش دعواها و نزاع‌ها در خیابان‌ها، پارک‌ها و در روابط اجتماعی بین مردم نمونه‌ای از کاهش آستانه تحمل و شکیبایی مردم است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: رفتارهای کنونی در جامعه نشانگر آن است که میزان تحمل و صبر و خویشتن‌داری بین مردم به شدت کاهش یافته است بنابراین باید به عنوان یک معضل اساسی و جدی مورد توجه صاحب‌نظران فرهنگی، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و ... قرار گیرد و برای حل آن راهکارهای عملی و کاربردی ارائه شود.

وی بیان کرد: منشاء و زمینه بسیاری از نزاع‌ها و درگیری‌ها، قتل‌ها و آسیب‌های اجتماعی پایین آمدن آستانه تحمل مردم است که در مقابل کوچک‌ترین انتقاد و اعتراض کلامی از خود واکنش‌های خشن و تند بروز می‌دهند که این موضوع می‌تواند ناشی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی‌، سیاسی و فرهنگی در جامعه باشد.

هوشمند افزود: امروزه افراد در مقابل کوچک‌ترین رفتارها نظیر «بوق زدن»، «سر صف ایستادن»، «تاکسی سوار شدن» و ... زود عصبانی می‌شوند و رفتارهای خشن از خود بروز می‌دهند و به درگیری و نزاع با دیگران می‌پردازند که برخی از آن‌ها در نهایت می‌تواند به قتل منجر شود که دلایل اقتصادی‌، اجتماعی و سیاسی در بروز این رفتارهای خشونت‌آمیز بسیار تاثیرگذار است.

وی در رابطه با دلایل و عواملی که آستانه تحمل مردم را در جامعه کاهش داده است، گفت: تماشای سریال‌ها و فیلم‌های خشن از طریق شبکه‌های گوناگون ماهواره‌ای و شبکه‌های داخلی، انجام بازی‌های خشن رایانه‌ای بین نوجوانان و جوانان، فراهم شدن بسترهای لازم برای افزایش رفتارهای خشونت‌آمیز، افزایش روحیه فردگرایی، تضعیف باورها و اعتقادات دینی و مذهبی، افزایش روحیه سودگرایی و منفعت‌طلبی در جامعه، افزایش مشکلات اقتصادی، عدم‌آموزش مهارت‌های زندگی در زمینه مدیریت خشم و خویشتن‌داری، کم‌توجهی به مشکلات مردم، عدم‌رعایت حقوق دیگران،عدم‌آشنایی با حقوق شهروندی و ... از دلایل و عواملی است که آستانه تحمل مردم را در جامعه کاهش داده است.

هوشمند اظهار کرد: ما در فرهنگ اسلامی احادیث و روایات فراوانی داریم که اشاره به رعایت صبر، خویشتن‌داری، حلم و بردباری و پرهیز از خشم دارند که توجه و عمل به آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی و سرلوحه قرار دادن آن‌ها در زندگی می‌تواند در کاهش درگیری‌ها و نزاع‌ها و افزایش آستانه تحمل مردم موثر باشد که به نمونه‌ای از این روایات اشاره می‌شود؛ امام محمد باقر(ع) می‌فرمایند: «کمال انسان در سه چیز است فراگرفتن علم و دین و شکیبایی در پیشامدها و ناگواری‌ها و اندازه نگه داشتن در زندگی»، امام علی(ع) نیز می‌فرمایند: «صبر و شکیبایی و اخلاق نیکو و حلم و بردباری از اخلاق پیامبران است.» همچنین در جای دیگری می‌فرمایند: « بپرهیزید از خشم که آغاز آن جنون و فرجامش پشیمانی است.»

انتهای پیام/

دیدگاه شما