تازه های سایت

کد مطلب: 23182
4. خرداد 1394 - 19:51
رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت نهاوند گفت: پس از کشور کانادا دومین و مرغوب‌ترین سنگ دولومیت جهان با ذخیره ۶۲ میلیون تن در شهرستان نهاوند واقع است.
دومین معادن ذخایر سنگ دولومیت جهان در نهاوند قرار دارد

به گزارش سایت گرو، مجتبی رضایی در جمع خبرنگاران نهاوند گفت: پس از کشور کانادا دومین و مرغوب‌ترین سنگ دولومیت جهان با ذخیره ۶۲ میلیون تن در شهرستان نهاوند واقع است که در صنایع هواپیماسازی، کاشی و شیشه‌سازی وسنگ‌های تزئینی ساختمانی کاربرد دارد.

وی اظهار کرد: شهرستان نهاوند یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم معادن سنگ دولومیت در جهان است که به علت تنوع و مرغوبیت این سنگ رتبه‌ی نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند افزود: معادن سنگ دولومیت نهاوند بیشتر در کوه‌های منطقه آردوشان نهاوند است و در نوع خود به علت مرغوبیت حرف اول را در جهان می‌زند.

وی تصریح کرد: روزانه بیش از ۱۰۰ تن سنگ دولومیت از معادن نهاوند استخراج شده سپس دانه‌بندی و با کامیون به نقاط مختلف کشور و خارج از کشور صادر می‌شود که در این بخش به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

رضایی گفت: در شرایطی که اشتغال یکی از اولویت‌های مهم دولت است، کمک کردن به واحدهای تولیدی غیرفعال و نیمه‌فعال و وارد کردن این واحدها به چرخه‌ی اقتصادی می‌تواند به‌عنوان یکی از بسترهای مهم ایجاد اشتغال در کشور مطرح باشد.

وی بیان داشت: در همین راستا شهرستان نهاوند با داشتن یک شهرک صنعتی دارای ۲۰ واحد تولیدی است که از این تعداد، ۱۴ واحد فعال هستند که حل و مرتفع کردن مشکلات واحدهای تولیدی دیگر می‌تواند در زمینه‌ی اشتغال‌زایی تحول چشمگیری در اشتغال شهرستان ایجاد کند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند علت غیرفعال بودن این تعداد واحدها را بحث سرمایه در گردش دانست و گفت: مهم‌ترین مشکلات بعضی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی نهاوند بحث تأمین سرمایه در گردش توسط بانک‌های عامل و مواد اولیه برای تولید است که برای رفع این مشکلات نیاز به پیگیری‌های لازم است.

 وی به واحدهای فعال این شهرک اشاره کرد و ‌افزود: واحدهای تولیدی سبد پلاستیکی، الیاف پوشش، در و پنجره دوجداره، اسکلت فلزی برای پایه‌های ستون، مبل چوبی، ظروف یک‌بار مصرف، آب مقطر، بسته‌بندی خشکبار لوله‌های فشار قوی، لبنیات ماست و شیر و دوغ و ... است.

رضایی با اشاره به واحدهای معدنی فعال شهرستان گفت: معادن شهرستان نهاوند شامل شن و ماسه، آسفالت، دولومیت، پودر سنگ، سنگ لاشه، سنگ گرانیت و سایر موارد است و از مهم‌ترین کارخانه‌های نهاوند نیز می‌توان به کارخانه روغن و مالت اشاره کرد.

رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت نهاوند افزود: شهرک صنعتی نهاوند دارای تصفیه‌خانه اختصاصی است و به فاضلاب واحدهای صنعتی متصل و قابلیت تصفیه ۲۰۰ مترمکعب فاضلاب در روز را دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین صنایع پلاستیک و پلاستیک‌سازی شهرستان به شهرهای شمالی صادر می‌شود که در فصل برداشت میوه بیشترین تولید را دارند و به شهرهای کنگان و تنکابن و قسمت‌های شمالی کشور صادر می‌شود.

رضایی گفت: شهرک صنعتی چه در مقطع صنعتی و چه معدنی بیش از ۸۰۰ نفر اشتغال‌زایی دارد که در واحدهای صنعتی بیش از ۱۴۰ نفر و در واحدهای معدنی بیش از ۷۰۰ نفر اشتغال‌زایی هم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد.

کارشناس صنایع و معادن شهرستان نهاوند نیز بیان  داشت: در بیشتر صنایع مجبور به واردات هستیم که این امر وابسته به کل کشور است که با این وجود ظرفیت شهرستان بین ۲۰ تا ۶۰ درصد کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی آن باز فعالیت دارند و مهم‌ترین صنایع آن هم به غرب کشور صادر می‌شود.

بیژن ترابیان افزود: صنایع معدنی نهاوند از جمله انواع سنگ‌های زینتی و پودر نیترولیزه به کارخانه‌های شیشه و بلورسازی تبریز و خرم‌آباد صادر می‌شود که بیشتر این مواد برای تأمین مواد اولیه به کارخانه‌های ذوب فلزات تولید و صادر می‌شود، لبنیات شهرستان هم به عراق و غرب کشور صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روزانه 1200 تن سیمان به عراق صادر می‌شود که به‌عنوان یک آرم ویژه در عراق هم شناخته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما