تازه های سایت

کد مطلب: 23058
24. فروردين 1394 - 8:41
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: این شهرستان دارای ۳۶ هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم و جو است که تاکنون ۱۵ هزار هکتار از آن علیه سن غلات سم‌پاشی شده است.
۱۵ هزار هکتار از اراضی گندم نهاوند علیه سن غلات سم‌پاشی شد

به گزارش سایت گرو، احد ظفری در گفت‌وگو با خبرنگاران نهاوند، گفت: با توجه به گرمی هوا در زمستان امسال سن غلات نیز فعالیت خود را خیلی زود آغاز کرده که برای مبارزه با آن در حال حاضر نزدیک به ۵۰ اکیپ فعال که شامل ۱۲ اکیپ دولتی و ۳۸ اکیپ بخش خصوصی عملیات سم‌پاشی و مبارزه با «سن» غلات را در اراضی نهاوند از اوایل فروردین‌ماه آغاز کرده‌اند.

وی اظهار کرد: همچنین کشاورزان نهاوندی عملیات مبارزه با علف‌های هرز مزارع خود را آغاز کرده‌اند و برای عملیات ردیابی و کنترل سن و مبارزه و جلوگیری از تکثیر آنها اکیپ‌های مهندس ناظر این اداره با کمک بخش خصوصی کارهای مشاوره‌ای به کشاورزان ارائه می‌دهند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: نهاوند دارای بیش از ۷۵ هزار هکتار اراضی دیمی و آبی است که از این میزان ۳۶ هزار هکتار آن به کشت غلات اختصاص دارد و در سال گذشته در ۳۰ هزار هکتار از مزارع نهاوند عملیات کنترل و مبارزه باسن غلات و علف‌های هرز انجام شد.

 وی عنوان کرد: اگر مبارزه با آفت سن غلات که شامل پوره و سن مادر است به‌موقع انجام نشود در سال زراعی جدید شاهد کاهش عملکرد تولید در واحد سطح به میزان ۴۵ تا ۵۵ درصد خواهیم بود و همین امر باعث می‌شود گندم و جو از نظر کیفیت در رده‌های پایین قرار گیرند که سبب بروز خسارت مالی و اقتصادی به کشاورزان می‌شود.

ظفری اظهار داشت: در دوره زمستان که فصل استراحت کشاورزان است برای آشنا کردن آنها با مضرات آفت سن پوره و مادر در مزارع نهاوند دوره‌های آموزشی زیر نظر مهندسان ناظر فنی مزارع در مسجد روستاها با کمک دهیاران و شوراهای اسلامی و ترویج این اداره برگزار شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته کشاورزان نهاوندی بیش از ۵۵ هزار تن گندم و ۲۶ هزار تن جو آبی و دیم را تحویل سیلو و کارخانه‌های آرد و تولید کنسانتره دادند که با توجه به میزان تولید و سطح زیر کشت مقام دوم استان را در زمینهٔ تولید گندم را به خود اختصاص دادند و سالانه ۷۹۰ نفر درزمینهٔ کاشت، داشت، برداشت گندم در این نهاوند فعال‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: دولت از چند سال پیش تسهیلات خوبی را در زمینه بارانی کردن مزارع که شامل ۸۵ درصد کمک بلاعوض است را به کشاورزان داده است که همین کار سبب گرایش بیشتر آنها به این طرح‌شده است.

 انتهای پیام/

دیدگاه شما