تازه های سایت

کد مطلب: 22739
11. دى 1393 - 9:15
فرماندار نهاوند از تخصیص اعتبار یک میلیارد و ۳۶ میلیون تومانی برای ساماندهی کانال های نهر شعبان نهاوند خبر داد.
بیش از یک میلیارد تومان به ساماندهی نهر شعبان نهاوند اختصاص یافت

به گزارش سایت گرو، امامعلی عبدالملکی در جلسه بررسی ساماندهی کانال های کشاورزی نهاوند اظهار داشت:با توجه به سیاست های راهبردی دولت در زمینه توسعه بخش کشاورزی در راستای خود کفایی اقتصادی، برای شکوفایی و توسعه کشاورزی شهرستان نهاوند به عنوان قطب کشاورزی استان همدان حمایت ازاین بخش و تلاش برای توسعه زیر ساختهای مورد نظر است.

وی افزود: نهر شعبان نهاوند یکی از نهرهای مهم کشاورزی شهرستان نهاوند به طول ۱۸ کیلومتر است که از سال ۸۸ تا کنون ۱۰۱ کیلومتر از نهرهای فرعی آن ساماندهی شده است.

فرماندار نهاوند گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۰ کیلومتر دیگر از نهرهای کانال های فرعی نهر شعبان نهاوند ساماندهی شده است.

وی اظهار داشت: در استای ساماندهی نهرهای کشاورزی یک میلیارد و ۳۶ میلیون تومان برای ساماندهی کانال های نهر شعبان نهاوند هزینه شد.

فرماندار شهرستان نهاوند عنوان کرد: توسعه و ساماندهی پوشش نهرها و کانال های آبرسانی از مواردی است که می تواند کمک زیادی به رونق و افزایش تولید بخش کشاورزی داشته باشد که اجرای طرح های آبرسانی در بالا بردن میزان بهره وری از آب و مصرف بهینه آن موثر واقع می شود.

 عبدالملکی بیان داشت: نهر شعبان یکی از طولانی‌ترین نهرهای سنتی نهاوند است که حدود ۷ هزار بهره‌بردار مستقیم از آب عبوری این نهر استفاده می‌کنند و سالانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات اراضی کشاورزی شهرستان از آب این نهر مشروب می‌شوند.

وی ادامه داد: عبور ۵۰ درصد آب شهرستان نهاوند از نهرهای شعبانی، گرین و راج است و در صورتی که این سه نهر مهم و اساسی ساماندهی شوند بخش بزرگی از معضلات اجتماعی کشاورزان نهاوند کاهش می‌یابد.

فرماندار نهاوند با بیان اینکه در شهرستان نهاوند بیش از یک هزار و ۳۹ کیلومتر نهر سنتی وجود دارد که تاکنون ۱۷۰ کیلومتر آن بتنی شده است، افزود: یکی  از سیاست‌های پیش روی وزارت جهاد کشاورزی کاهش مصرف آب کشاورزی از سوی بهره‌برداران است زیرا برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در آینده سبب ایجاد فروچاله‌هایی در دشت نهاوند می‌شود.

وی با بیان اینکه متقاضیان  می توانند برای دریافت کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان‌ قیمت، برای ایجاد آبیاری تحت فشار مراجعه کنند، اظهار داشت: به ازای هر هکتار حدود ۱۰میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود که دولت ۸۵ درصد از این مبلغ را به صورت کمک بلاعوض پرداخت می کند و ۱۵ درصد به صورت تسهیلات بلندمدت با کارمزد ۴ درصدبه کشاورزان داده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما