تازه های سایت

کد مطلب: 22699
27. آذر 1393 - 9:47
مدیر منابع طبیعی نهاوند گفت: در طرح توسعه جنگل‌های زاگرس 260 هکتار انواع بذر و درختان جنگلی در مراتع و کوه های نهاوند کاشته شد.
کاشت 260 هکتار جنگل جدید در نهاوند

علی دهپهلوان در گفت و گو با سایت گرو، اظهار داشت: برای ارتقا سرانه فضای سبز و جلوگیری از آلودگی هوا در طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس تاکنون 1000 هکتار جنگل دست کاشت در سراب‌های گیان‌، فارسبان‌، گاماسیاب و روستاهای کمالوند، سیاهدره خزل، دولت آباد، محمودوند، کنگاور کهنه کاشت و زیر پوشش طرح ملی صیانت از جنگل‎های زاگرس قرار گرفته است.

وی افزود: از ابتدای بارش های فصل پاییز تا نیمه آذرماه امسال در طرح توسعه جنگل‌های زاگرس 260 هکتار انواع بذر و درختان جنگلی در مراتع و کوهها کاشته شد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند با اشاره به طرح و توسعه فضای سبز جنگلی در کوه های و دامنه رودخانه و سراب های نهاوند گفت: در شهرستان نهاوند از 20 سال پیش تاکنون بیش از 1000 هکتار جنگل دست به صورت نهال و بذر درختانی مانند بنه، بلوط، گردو، زلزالک‌، داغداغان، زبان گنجشک، اقاقیا، چنار، بادام، آلبالوی وحشی، کیکم، گلابی وحشی، سنجد و ده‌ها گونه دیگر در بیشتر اراضی منابع طبیعی نهاوند کاشته شد.

وی افزود: در خشکسالی های اخیر بیش از 12 متر سطح آب های زیرزمینی نهاوند کم شد و بسیاری از چشمه ها نیز خشک شدند که ضرر زیادی به جنگل های نهاوند وارد شد همچنین به سبب ورود گرد و غبار از کشور عراق به نهاوند و کمبود ریزش نزولات جوی بیش از 40 هکتار از جنگل های بلوط نهاوند دچار نوعی بیماری قارچی، موسوم به بیماری "ذغالی بلوط" و "چوبخواران" شد که تا کنون سه گونه آنها در مناطق جنگل های گیان، زرین باغ و سیاهدره شناسایی شد.

دهپهلوان خشک شدن بیش از 40 هکتار از درختان جنگلی بلوط و آتش سوزی چندین هکتار از مراتع نهاوند را در تابستان امسال حاصل بی توجهی تعدادی از مردم به طبیعت و منابع طبیعی و جنگلی دانست و اظهار کرد: بیماری" قارچ ذغالی بلوط" به دلیل نامعلومی سبب سیاه شدن، پژمردگی و در نهایت خشکی و از بین رفتن کامل تنه درختان بلوط می شود،که باید بلافاصله آن را قطع و نسبت به احداث جنگل دست کاشت اقدام کرد.

وی عنوان کرد: کار کاشت 260 هکتارانواع بذر و نهال درختان جنگلی از ابتدای فصل پاییز تا کنون از جمله اقداماتی بود که این اداره با صدها نفر روز نیرو برای احیای جنگل های گیان و فارسبان و سایر مناطق آسیب دیده جنگلی در نهاوند انجام شد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند خبر از احیا و نگهداری بیش از 22 هزار و 154 هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در نهاوند داد و بیان کرد:جنگل های زاگرس که ادامه آن در نهاوند است رتبه نخست استان را از مجموع 35 هزار هکتار کل استان دارد که بیشترین آن با 15هزار و یک هکتار در منطقه سراب فارسیان و کمترین آن با 40 هکتار در حاشیه راه و جاده ها قرار دارد.

دهپهلوان افزود: سراب تفریحی و جنگل طبیعی فارسبان با بیش از 1800 هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت،که قدمت برخی از درختان گروی آن بین 90 تا 600 سال است یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین سراب‌های تفریحی در بخش خزل نهاوند در غرب کشور است.

وی افزود: به منظور توسعه طرح جنگلکاری از ابتدای مهر ماه تا کنون که بارش های خوبی را داشتیم در مناطق مستعد و کوهپایه ای نهاوند مانند فارسبان، گیان، و سیاهدره 260 هکتار اراضی جنگلی به صورت دیم کاری به سرانه جنگل دست کاشت نهاوند افزوده شد.

مدیر منابع طبیعی و آب خیزداری نهاوند با بیان اینکه اجرای طرح ملی صیانت از جنگلهای زاگرس و اقدامات اقدامات حفاظتی برای صیانت از جنگلهای موجود با مشارکت بهره برداران و شوراهای اسلامی روستاها به اجرا در آمده است گفت: با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در منطقه رویشی زاگرس طی سالیان اخیر در قالب طرح ملی صیانت از جنگلهای زاگرس، عملیات حفاظت و قرق و همچنین احیا و غنی سازی برای جلوگیری از تخریب اراضی جنگلی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما