تازه های سایت

کد مطلب: 22443
20. آبان 1393 - 9:24
اتمام اعتبارات کاوش در تاریخ نهاوند را نیمه تمام گذاشت.
فصل های ناتمام کاوش در تاریخ نهاوند

به گزارش سایت گرو، از سال 1322 که در جریان یک خاکبرداری توسط یکی از اهالی محله دوخواهران نهاوند، کتیبه ای به خط و زبان یونانی کاملاً اتفاقی کشف شد، حدود 71 سال می گذرد.

کتیبه ای که از معبدی به نام لائودیسه و دوره ای در حدود دو هزار و 400 سال پیش سلوکی خبر می داد و پس از آن نیز کاوش هایی که از سال 1325 یعنی سه سال بعد از کشف این نشانه ها، آغاز شد.

در نهایت اواخر کار در فصل سوم،هیأت کاوش به نتایجی رسیده بود که اتمام مهلت مجوز کاوش و البته اعتبارات این کاوش ها را ناتمام گذاشت این گمانه زنی ها تا سال 91 ادامه داشت و در آستانه فصل چهارم بود که اتمام اعتبارات و دست خالی مسئولان، مانع ادامه کاوش ها شد.

گفته ها از 100 میلیون اعتبار برای ادامه این کاوش ها و چراغ سبزهای مسئولان و متولیان برای ادامه این کاوش ها ، خبر می دهد.

اما اخیراً مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از کمبود اعتبارات گفته و اینکه از کار کاوش برای لائودیسه تا سال آینده خبری نیست.

حالا لائودیسه باید تا سال اعتباری آینده، پشت چراغ قرمز اعتبارات برای کشف بماند.

از طرفی هم مردم این منطقه که در این بافت فرسوده زندگی می کنند هم باید آینده نامعلوم ساخت و ساز را در محله خود انتظار بکشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اعلام اینکه این کاوش ها برای کشف معبد لائودیسه ناتمام است، می گوید: به دلیل کاوش های مختلف در استان و البته در مقابل کمبود اعتبارات، هزینه ها را در این مکان های تاریخی تقسیم کنیم.

* امنیت، اشیای تاریخی را به موزه نهاوند برمی گرداند

'ریحان سروش مقدم' همچنین در خصوص بازگشت اشیای تاریخی مکشوف از نهاوند به موزه تاریخ این شهر، شرایط این موزه را فعلاً مطابق با استانداردهای جهانی ندانسته است و اینکه یکی از مشکلات عمده این موزه بحث امنیتی و حفاظتی آن است که در صورت رفع آن، اشیا را به موزه باز خواهند گرداند.

***نجات تپه گیان دست به دامان شورای شهر و مردم

تپه باستانی گیان که در حال حاضر محافظت از آن تنها به یک حصاری محدود شده، در حوزه گردشگری جدای از موضوع وجودی این تپه، برنامه و اقدام خاصی برای جذب گردشگر انجام نشده است.

1931 ،پروفسور "مان کریشمن وژرژ کنتو" به نمایندگی از طرف موزه لوور در تپه گیان اقدام به حفاری کرد که در عمق 19 متری از سطح تپه به خاک بکر رسیده و در نتیجه پنج طبقه استقراری از تمدن قدیم نمایان شد.

طبقه پنجم به ضخامت 10 متر قدیمی ترین طبقه استقراری آثار آن معرف دوران کالکولتیک و دوره مس و هزاره پنجم قبل از میلاد است.

بافت معماری تازه ای که سال 1390 در گیان به دست آمده، از نظر چیدمان خشت ها و الگوهای معماری شبیه به معماری خشتی رایج در عصر آهن3(900 سال قبل از میلاد تا 600 سال قبل از میلاد) است که نمونه هایی از آن در نوشیجان تپه و گودین تپه، بازشناسی شده است.

به گفته "پرویز ملک زاده" باستان شناس و سرپرست تیم گمانه زنی و تعیین حریم تپه گیان، حفاری گیان برای مدت پنج فصل یا یک دوره پنج ساله طراحی شده که تاکنون دو فصل از آن اجرا شده و تاکنون علاوه بر سازه خشتی یاد شده، سفالینه هایی کشف شده که از نظر سبک مشابه ظروف سفالی آشوری است و این یافته ها، کاوشگران را به پیش فرض هایمان در مورد شناخت عصر آهن 3 در گیان نزدیک تر کرده است.

تپه گیان نهاوند که در سال 1310 به شماره 36 در فهرست آثار ملی ثبت شده که در فصل دوم خود مانده است.

سروش مقدم مدیرکل میراث فرهنگی استان از تأسف برای ناشناخته ماندن این تپه و موقعیت آن می وید که بخش بزرگی از اشیای آن در زمان کشف از کشور خارج شد و می خواهند با تعامل با مردم و کمک شورای شهر گیان، این تپه را حفظ کنند.

دیدگاه‌ها

این همه کاوش کردن نتیجش چی شد چه سودی به حال نهاوند داشت

دیدگاه شما