تازه های سایت

کد مطلب: 21954
15. مهر 1393 - 8:37
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند اظهار کرد: معبد لائودیسه از جمله آثار به جای مانده از سلوکیان در نهاوند است که تا کنون سه فصل کاوشگری در آن انجام شده است.

به گزارش سایت گرو، محسن جان جان اظهار کرد: از سال 84 یک گروه باستان شناس به سرپرستی یکی از اساتید دانشگاه تهران به منظور انجام گمانه زنی و تعیین حریم سه مرحله کاوش در این مکان انجام داده که به دلیل نبود و کمبود اعتبارات کاوشگری در این محل ناتمام مانده است.

وی با بیان اینکه مکان دقیق این معبد مشخص نیست اظهار کرد: آثاری که نواحی تپه مرکزی شهر و در بافت قدیمی نهاوند به نام تپه دوخواهران به دست آمده این احتمال را قوت می بخشد که محل معبد، این مکان بوده است .

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند اضافه کرد: در جریان گمانه زنی هایی که به منظور تعیین حریم این محوطه باستانی انجام گرفت سرستون های بسیار زیبا و پایه ستون های ایوانک که به منظور هاون استفاده می شده اند یافت شد که در حقیقت نشان می دهد این محل معبد و در واقع همان معبد لائودیسه است.

از مهترین آثار مکشوفه در این محل کتیبه سنگی از جنس مرمر به ابعاد 85 در 37 سانتیمتر است که در 23 سطر به خط یونانی مطالبی بر روی آن حک شده که در سال 1327 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما