تازه های سایت

کد مطلب: 20977
31. مرداد 1393 - 15:36
رئیس فدراسون ورزش های روستایی و بومی محلی کشور گفت: جشنواره بازی های بومی و محلی در سراسر کشور با هدف کشف استعداد های روستاییان برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، غلامرضا جعفری در نشست خبری با خبرنگاران نهاوند گفت: جامعه مخاطب ورزشی این فدراسیون را ورزشکاران روستایی و عشایری با محوریت احیای بازی های بومی و محلی و باستانی تشکیل می دهند و در این زمینه شرایطی فراهم شده تا جشنواره های استانی و ملی در قالب بازی های بومی و محلی تقویت شود.

وی گفت: امسال با توجه به سیاست وزارت ورزش و جوانان مکلف هستیم تا نسبت به احیا و ترویج ورزش های بومی و سنتی به ویژه ثبت این بازی ها در ردیف آثار ناملموس فرهنگی و معنوی اقدامات لازم را انجام دهیم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی تصریح کرد: در این زمینه از ظرفیت و استعدادهای نهاد و تشکل های استانی و شهرستانی استفاده می کنیم و در کنار آن تفاهمنامه ای را با فدراسیون کشتی به امضا رساندیم تا در مناطق مختلف کشور کشتی بومی و محلی با عناوین مختلف احیا شود که این خود به احیا و بالندگی غرور ملی و ارتقای سطح دانش جامعه مخاطب کمک خواهد کرد.

وی گفت: این رشته‌های ورزشی دارای ریشه، سنت و قدمت هستند که هفت سنگ،دای پلان ،تیراندازی با اسب، کشتی با جوخه، فوتبال ساحلی، از جمله مهمترین این رشته‌های ورزشی هستند.

جعفری افزود: سال گذشته بیش از 2100 هزار دیدار در بازی‌های مختلف بومی و محلی انجام گرفته  است که هدف اصلی آن نیز شناسایی استعدادها در سطح روستاهاست.

وی اظهار کرد: برنامه فدراسیون ورزش های سنتی شناسایی بازی های سنتی و بومی محلی در تمامی نقاط جهان وبخصوص ایران است که تا کنون 500 نوع ورزش بومی و محلی در کشور شناسایی شده که در سال های آینده این تعداد افزایش پیدا می کند .

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی خاطرنشان کرد: ورزش‌های بومی و محلی جزیی از ارزش‌های فرهنگی یک کشور است و در دنیای کنونی برای هر کشور صیانت از ارزش‌های فرهنگی بسیار مهم است اما در کشور ما به خاطر تاثیر ورزش‌های کلاسیک به این مهم توجه نشده است.

وی در پایان گفت: فعالیت در عرصه ورزش‌های بومی و محلی با حوزه ورزش قهرمانی متفاوت است اگرچه ورزش‌های بومی و محلی به صورت غیرمستقیم در بحث نخبه‌پروری و استعدادیابی همکاری دارند.

در پایان این نشست خبری رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی با اهدای هدایایی از زحمات خبرنگاران نهاوند در پوشش مناسب جشنواره بازی های بومی و محلی شهرستان نهاوند تجلیل کرد.

DSC04997

دیدگاه شما