تازه های سایت

کد مطلب: 19803
7. تير 1393 - 14:09

DSC03999

به گزارش پایگاه خبری گرو ، سید علی خمینی نوه امام خمینی (ره) در مراسم بزرگداشت شهدای هفت تیر و شهید آیت الله حیدری که با حضور پرشور مردم شهرستان نهاوند در مصلی نماز جمعه این شهر برگزار شد گفت: فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر جهاد در مقابل داعش تاثیر مرجعیت شیعه و عمق اعتقاد مردم به مرجعیت را نشان داد.

نوه امام راحل گفت: امیدواریم ملت و دولت عراق با همکاری یکدیگر مشکل این کشور را حل کنند و عراق را از شر تکفیری های داعش نجات دهند.

وی با اشاره به حادثه هفتم تیر سال 60 گفت: دشمنان ما با قرار گرفتن در راه افراط  بسیاری از روشنفکران و دانشمندان نظام جمهوری اسلامی را در اوایل انقلاب ترور کردند و حادثه هفت تیر یکی از نمونه های وحشیگری منافقین و استکبار بود.

فرزند مرحوم سید احمد خمینی بیان داشت: منافقین با ترور شخصیت هایی مانند شهید بهشتی، شهید مطهری و مقام های ارشد نظام قصد داشتند ریشه انقلاب را که مبتنی بر تفکر شیعی است را ازبین ببرند که در این راه نیز به اهداف شوم خود نرسیدند.

سید علی خمینی افزود: در طول سال های بعد از انقلاب اگر جمهوری اسلامی مقتدرانه در برابر منافقین نمی ایستاد و شکست های پیاپی را به آنها وارد نمی کرد این گروهک تروریستی از داعش هم خطرناک تر میشد.

وی افزود: از رییس جمهور و نخست وزیر گرفته تا متفکرین و چهره های مذهبی و مردم عادی از دست این ها آرامش نداشتند. بعد در عملیات مرصاد به خیال خامشان منتظر پیوستن مردم به آنها بودند ولی به اولین روستایی که وارد شدند مردم در مقابلشان قرار گرفتند.

سید علی خمینی افزود: نظام در آن مقطع زمانی مقتدرانه برخورد کرد تا توانست امنیت خودش را حفظ کند تا اسیر این مشکلاتی که الان گریبانگیر عراق شده نشود. مشکلی که تکفیری ها در عراق به وجود آورده اند مشکل بزرگی است.امیدواریم ملت عراق بتوانند خودشان این مشکل را حل کنند و از شر تکفیری ها نجات پیدا کنند.

*** ملت چشمان تیز بین نظام است

سید علی خمینی در بخش دیگری از سخنانش با تقسیم بندی تفکر در نظام اسلامی به دو نوع انتقادی و تدافعی بیان کرد: با اینکه این دو می توانند روبروی هم قرار بگیرند ولی مثل دو بال انسان مومن هستند. بعضی هستند که کارشان صرفا انتقاد کردن است. همواره منتقد هر حادثه ای هستند که در کشور، شهر و در خانواده روی می دهد. بعضی های دیگر هم هستند که شاکله شان دفاع کردن است. کاری ندارند چه حکومتی بر سر کار است. در زمان پهلوی هم از عملکرد آنها دفاع می کردند بعد از رفتن آنها هم دفاع می کردند، یک نظام برود و نظامی دیگر بیاید بازهم دفاع می کنند. اینها شاکله تفکرشان شاکله ای تدافعی است.

نوه امام راحل بیان داشت: تفکر به انصاف همیشه مدنظر امام خمینی (ره) بود یعنی ملت به عنوان چشمان تیزبین حکومت هرکجا کار خوبی انجام شد حمایت و دفاع  کنند و اگر کاری خلاف آرمان های امام (ره) و انقلاب اسلامی انجام شد مردم انتقاد کنند.

سید علی خمینی تفکر معادی و تفکر معاشی را تقسیم بندی دیگری برای تفکر دانست و افزود: تفکر معاشی به معنای فکر کردن به مصلحت ها و ضررهایی است که با آن روبرو هستیم. این پسندیده است. درست نیست که مسلمان کاری به دنیا نداشته باشد و غافل از دنیا باشد. تفکر معاشی به معنای برخورداری از عقل معاش است و این که انسان در زندگی شخصی و زندگی اجتماعی خودش، وقتی حکومتی تشکیل می دهد، به منافع و مضار عمل خود توجه کند.

وی افزود: این جا است که امام خمینی با توجه خاصی که به موضوع داشتند بحث مصلحت در حکومت را مطرح کردند. بی شک یکی از نکاتی است که حکومت اسلامی را پایدار و استوار می سازد و یکی از وظایف ولی فقیه و نهادی که زیر نظر ولی فقیه فعالیت دارد تطبیق اصول با مصلحت ها است. اینکه چگونه یک نظام اسلامی، از اصول اسلامی خودش ذره ای عدول نکند اما در تونل زمان، مصلحت ها را بسنجد. جایی نرمش به خرج دهد و جایی دیگر قاطعیت داشته باشد.

 

دیدگاه شما