تازه های سایت

کد مطلب: 19540
22. خرداد 1393 - 10:47
مدیر منابع طبیعی نهاوند گفت :درخت گردوی ۶۰۰ ساله کشور در نهاوند احیا شد.

درخت 600 ساله نهاوند

به گزارش پایگاه خبری گرو ، علی ده‌پهلوان گفت: درخت گردوی ۶۰۰ ساله کشور در نهاوند که لقب کهنسال‌ترین درخت گردوی طبیعی ایران را در سراب فارسبان به خود اختصاص داده است با کمک این اداره احیا شد.

 وی اظهار کرد: سالانه چندین هزار نفر گردشگر داخلی وخارجی که برای تفرج به سراب طبیعی و تاریخی فارسبان نهاوند مراجعه می کنند برای ساعاتی در زیر سایه این درخت کهن و قطور می نشینند وبه گردوهای فراوان و شاخه های تنومند آن خیره می شوند.

وی گفت: کهنسال‌ترین درخت گردوی ایران با قدمتی بیش از 600 سال سن در منطقه سراب تفریحی و جنگلی فارسبان نهاوند قرار دارد که این درخت دارای شاخه ها و سایه‌ای به ابعاد 1000 متر مربع و از بلندترین درختان قدیمی سراب فارسبان است که طول برخی شاخه‌های آن به 150 متر نیز می رسد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند افزود: با توجه به حساسیت مردم نسبت به نگهداری از این درخت به عنوان میراث ماندگار ملی و طبیعی این اداره پارسال اقدام به مرمت قسمت های پوسیده و احداث سکویی بزرگ در کنار و زیر آن به صورت سنگ چینی کرد تا در کنار آن آتش روشن نشود.

ده‌پهلوان اظهار کرد: در نقاط دورتری از درخت گردو آتش دان های برای گردشگران درست شده است تا در کنار و نزدیکی آن آتش روشن نکنند همچنین جریان آب چشمه را به آن نزدیک تر کرده ایم و 3 نفر نگهبان جنگل طبیعی فارسبان از این درخت نیز نگهداری می کنند.

وی گفت: سالانه بیش از 3 هزار و200کیلوگرم گردو توسط این درخت کهنسال تولید می شود که توسط گردشگران و مردم روستاهای کمالوند و فارسبان چیده ومصرف می شود که از مزه  بسیار لذیزی برخوردار است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند افزود: برای حفاظت از این نعمت خدادادی و چند درخت کهن دیگر سکوهایی از جنس بتون در ابعاد 4×4و 6×3 احداث شده است تا گردشگران ساعاتی را در زیر سایه این درخت به آرامی بگذرانند.

وی گفت: سراب تفریحی و جنگل طبیعی فارسبان یک هزار و 700 هکتار وسعت دارد که از قدیمی‌ترین سراب‌های تفریحی در بخش خزل نهاوند است که در کنار این درخت ده ها درخت گردوی دیگر با قدمت بین 100 تا 500 سال وجود دارد ولی این درخت گردو سالانه چندین تن گردو تولید می‌کند که بیشتر آن را مسافران در فصل پاییز می‌چینند.

ده‌پهلوان بیان کرد: مسافران و گردشگران در هنگام مراجعه به این سراب و جنگل در کنار این درخت و سایر نقاط جنگل آتش روش نکنند و از آتش دان های که اداره منابع طبیعی در قسمت هایی از جنگل در نظر گرفته استفاده کنند.

دیدگاه شما