تازه های سایت

کد مطلب: 19531
21. خرداد 1393 - 13:16
برزیل و کرواسی آغازگر جام جهانی فوتبالی می‌شوند که برای مردم کشور میزبان حکم ادامه اعتراضات مدنی برای ایجاد تغییرات بنیادین اجتماعی را دارد. در این جام جهانی ایران می‌خواهد تیمی متفاوت با ۳ دوره قبل باشد.
خبرگزاری فارس: برزیل - کرواسی، آغازگر جامی با طعم تظاهرات و مخالفت مردم/ ایران در جام بیستم دنبال تحقق رؤیای صعود

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از خبرگزاری فارس، ماه‌ها تب و تاب در خانواده جهانی فوتبال فردا شب‌ با بازی افتتاحیه جام جهانی 2014 میان برزیل و کرواسی به پایان می‌رسد.با به صدا درآمدن سوت آغاز بیستمین دوره مسابقات، 32 تیم برگزیده  بر سر مقام قهرمانی به رقابت می‌پردازند و جهان به مدت یک ماه در هیاهو‌های عمدتا دلنشین محبو‌ب‌ترین ورزش  در زادگاه فوتبال و سرزمین سامبا و قهوه غرق خواهد شد.

این رقابت‌ها  در اصل مرتبه دومی است که در برزیل برگزار می‌شوند. نخستین بار در سال 1950 این کشور میزبان مسابقاتی شد که در فینال به طرزی باورنکردنی از اروگوئه شکست خورد و از دست‌یابی به جام بازماند.

این بار پس از گذشت 64 سال از آن رویداد، زردپوشان برزیلی می‌خواهند به هیچ‌وجه میزبانی شکست خورده نباشند و دست‌شان از جام دور نماند.

آنها می‌‌گویند چون میزبان هستند باید جام همین جا باقی بماند.

*تفاوت‌های بیشمار با سال 1950

در کنار چنین خواسته‌ای، دومین میزبانی برزیل درحالی برگزار می شود که این کشور و مردمانش و هم خود مسابقات نسبت به آن دوره بسیار فرق کرده اند.برخلاف آن هنگام که شمار تیم‌ها محدود بود، هم اکنون 32 تیم در رقابت‌ها حاضر هستد.

در واقع بیشترین سهم حضور از آن قاره فوتبال‌خیز اروپا ست که 13 نماینده دارد و 6 تیم از آمریکای‌لاتین، 5 تیم از آفریقا، 4 تیم از آسیا و و 4 تیم نیز از منطقه کونکاکاف برگزار‌کننده این مسابقات هستند.

اگر در دوره نخستین که اروگوئه قهرمان مسابقات شد، مردم برزیل فارغ از مشکلات و مسائل روزمره، یکپارچه به حمایت از تیم کشور خودمی پرداختند،‌اما اکنون با حفظ تمام علائق خود نسبت به «سلسائو» (تیم ملی )‌از برگزاری چنین مسابقاتیراضی  و دلخوش نیستند.

علت این امر نارضایتی عمومی است که در دو، سه سال گذشته جامعه برزیل را فراگرفته که بازتاب اعتصاب‌ها و تظاهراتی است که به نشانه اعتراض به نابرابری اجتماعی و اقتصادی در این کشور انجام شده و حتی بیم آن می‌رود حین جام نیز ادامه یابد.

مردم برزیل می‌گویند: همچنان عاشق و شیفته فوتبال و تیم کشور خود هستیم اما برگزاری چنین تورنمنتی بار مالی سنگینی را بر دوش‌مان می‌گذارد که تا سال‌ها اثرات منفی‌اش باقی خواهد ماند.  از این رو است که در تظاهرات‌های اخیر مخالفت شدید خود را با میزبانی جام جهانی اعلام کردند.

*ایران در جام جهانی

این دوره برخلاف جام جهانی 4 سال قبل حال و هوایی متفاوت برای فوتبال کشورمان دارد.زیرا در این دوره تیم ملی ایران به مربیگری کارلوس کی‌روش پرتغالی توانسته مجوز صعود به عنوان یکی از سهمیه‌های آسیا را  بگیرد و اکنون یکی از تیم‌های حاضر در مرحله گروهی باشد.

تیم ملی ایران پس از سه دوره حضور در سال‌های 1978، 1998 و 2006 اکنون به تیمی تقریبا با تجربه در عرصه جام‌های جهانی تبدیل شده و امیدهای برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی برای اولین بار دارد.

البته برای این منظور تیم ملی که ترکیبی از تجربه و جوانی است با رقبای پرقدرت خود مقابل آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین مصاف داده وامتیاز بگیرد تا بلکه یکی از دو تیم خوشبخت صعود کرده از گروهش شود.

گروه‌های 8 گانه این مسابقات به شرح زیر است:

*گروه َA:‌برزیل، کرواسی، مکزیک، کامرون

*گروه B:‌اسپانیا،‌هلند، شیلی، استرالیا

*گروه C: کلمبیا،‌یونان،‌ساحل عاج، ژاپن

*گروه D: اروگوئه،‌کاستاریکا، انگلیس،‌ایتالیا

*گروه E: سوئیس، اکوادور، فرانسه،‌هندوراس

*گروه F: آرژانتین، بوسنی‌و هرزگوین، ایران، نیجریه

*گروه G:‌آلمان، پرتغال، غنا،‌ایالات متحده آمریکا

*گروه H: بلژیک، الجزایر، روسیه، کره‌جنوبی

مسابقات جام جهانی 2014 برزیل از تاریخ 23 خرداد با حضور 32 تیم در 8 گروه 4 تیمی آغاز می شود.

برای دیدن تمام اخبار جام جهانی اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه شما