تازه های سایت

کد مطلب: 44024
4. آذر 1399 - 8:34
پزشک نهاوندی به منظور کاهش میزان مراجعه بیماران به مطب‌های خصوصی و جلوگیری از ابتلای احتمالی آنان به کرونا طرح «ویزیت آنلاین» را در سطح شهرستان به اجرا گذاشته و مراحل اجرایی آن را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو به نقل از فارس، یک پزشک نهاوندی به منظور کاهش میزان مراجعه بیماران به مطب‌های خصوصی و جلوگیری از ابتلای احتمالی آنان به کرونا طرح «ویزیت آنلاین» را در سطح شهرستان به اجرا گذاشته و مراحل اجرایی آن را آغاز کرده است.

دکتر غلامرضا مسعودی رئیس نظام پزشکی نهاوند و از پزشکان متعهد، نیک‌اندیش و باسابقه این شهرستان است که اقدامات موثری را برای پیشگیری از شیوع این بیماری و خدمت به مردم انجام داده است، او برای نخستین بار در سطح استان، این طرح که باعث جلوگیری از کاهش مراجعه بیماران به مطب پزشکان می‌شود را آغاز کرده است.

امید است این ابتکار، گام دیگری در خدمت به بیمارانی باشد که به هر دلیل قادر به حضور در مطب نیستند اگرچه طرح  «ویزیت آنلاین» در مراحل اولیه اجرا قرار دارد و به گفته دکتر مسعودی خالی از ایراد و نقص نیست اما سعی بر این است تا حد امکان این نقایص برطرف شده و زمانی که نتایج آن مشخص شد، ابعاداجرای طرح در سطح شهرستان گسترش یابد.

در رابطه با جزئیات، با پزشک مبتکر این طرح گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: با سلام و خدا قوت خدمت شما، آقای دکتر چه شد که به فکر اجرای این طرح افتادید؟

با سلام خدمت مخاطبان شما، از آنجا که مدتی است کرونا اتفاقات ناگواری را برای هموطنان عزیز بوجود آورده و همه روزه شاهد افزایش مبتلایان به این ویروس منحوس هستیم فکر کردم به عنوان یک پزشک کاری انجام دهم تا در کنار سایر مسئولین بتوانیم مانع از گسترش فزاینده این بیماری در جامعه شوم،.

چون جلوگیری از ایجاد تجمع یکی از عواملی است که می‌تواند مانع از انتقال ویروس باشد و حضور بیماران در مطب‌ها به ویژه در مطب‌های شلوغ یکی از عوامل انتقال این بیماری است تضمیم گرفتم با اجرای طرح «ویزیت‌ آنلاین» برای بیماران، به ویژه افرادی که سن بالایی دارند مانع از گسترش بیماری کرونا شوم.

معتقدم 30 درصد مراجعینی که برای معالجه یک سرماخوردگی مختصر به مطب‌ها به ویژه مطب‌های شلوغ می‌روند به بیماری مبتلا می‌شوند و همین مساله مشکلات آنها را بیشتر می‌کند بنابراین تصمیم به اجرای این طرح گرفتم.

فارس: در رابطه با چگونگی اجرای ین طرح بیشتر توضیح می‌دهید؟

بله حتما، ابتدا بیمار تلفنی با منشی تماس گرفته و پس از انجام مراحل اولیه و پرداخت هزینه ویزیت از طریق کارت به کارت (در این زمینه لازم به توضیح است با توجه به اینکه بنده طرف قرارداد با بنیاد شهید هستم لذا از خانواده شهدا هیچ مبلغی بابت ویزیت گرفته نمی‌شود) تماس فرد بیمار به بنده منتقل می‌شود و مشکلاتش را مطرح می‌کند، پس از آنکه مشکلات بیمار را آنلاین می‌شنوم نسبت به تجویز دارو و نسخه‌پیچی اقدام می‌کنم.

اخیرا در سطح استان حدود ۱۰ روز است طرحی از سوی تامین اجتماعی و خدمات درمانی با عنوان نسخه‌نویسی الکترونیکی در حال انجام است، ما هم بر اساس این طرح نسخه را نوشته و یک کد به آن می‌دهیم و بدون نام بردن از داروخانه‌ای خاص که ممکن است سوء تعبیرهایی را در پی داشته باشد می گوئیم برود و از هر داروخانه ای که خواست آن را تهیه نماید که البته این نسخه تا سه روز مهلت دارد تا برای دریافت آن اقدام شود.

فارس: با توجه به اینکه داروخانه ها نیز از مراکزی هستند که محل تجمع هستند آیا در این برای آنجا هم فکری شده که افراد نخواهند به آنجا مراجعه کنند؟

بله اتفاقا در این زمینه هم برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، از آن جا که ممکن است برخی افراد به خاطر سن بالا و یا هر دلیل دیگری تمایل به مراجعه حضوری در داروخانه نداشته باشد لذا به ما می‌گویند که شما زحمت تهیه دارو را بکشید و آن را برایمان بفرستید. در این زمینه ما قبلا هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم و به همین خاطر پیکی را برای تهیه دارو و تحویل آن آماده کرده‌ایم، به پیک اعلام می‌کنیم که دارو را از داروخانه تحویل بگیرد و آن را به آدرس بیمار ببرد.

کار متصدی پیک هم به این صورت است که به داروخانه مراجعه کرده و پس از آنکه مشخص شد هزینه دارو چقدر است نسبت به پرداخت آن از طریق کارت به کارت اقدام کرده و دارو را به دست بیمار می‌رساند.

فارس: سطح فعالیت این طرح فقط در شهر است یا روستاها را شامل می‌شود؟

فرقی ندارد، هم شهر و هم روستا، بعد از تحویل دارو پول پیک از بیمار دریافت و داروها به وی تحویل می‌شود. البته پرداخت فرانشیز دارو برای خانواده شهدا رایگان است.

فارس: آیا برای موارد دیگر مانند تزریقات هم فکری شده است؟

بله ، با توجه به اینکه ممکن است برای بیمار آمپول و یا سرم تجویز شده باشد که در این صورت فردی را مشخص ‌کرده‌ایم که به منزل مراجعه کرده و آمپول یا واکسن را برای وی تزریق می‌کند، در مجموع هر کار درمانی که امکان آن از طریق مراجعه به منزل بیمار وجود داشته باشد در این طرح وجود دارد و ما تلاش داریم در صورتی که کسی نتواند و یا نخواهد در مطب حضور پیدا کند از طریق تلفن تمام مراحل درمان او را انجام دهیم.

فارس: آقای دکتر! در خصوص بیمارانی که نیاز به معاینه دارند چه تدبیری اندیشیده شده است؟

البته در شرایط فعلی معاینه فیزیکی مقداری محدود شده به ویژه آنکه معایناتی که مربوط به گلو باشد که پزشکان آن را یک مقدار با احتیاط انجام می‌دهند اما چنانچه مواردی لازم باشد مانند گرفتن فشار خون و یا مسائل پوستی بیمار به مطب مراجعه می‌کند اما برای سایر موارد مانند دریافت دارو و یا تزریقات می‌توان از طریق پیک اقدام کرد.

فارس: ضمن تشکر از شما، اگر صحبت پایانی دارید در این زمینه بفرمائید.

در این طرح بیمار پس از انجام ویزیت و کار درمانی هر سوالی که از پزشک داشته باشد می‌تواند بپرسد و پزشک هم طبق سوگندی که خورده؛ باید جوابگوی او باشد و تا جایی که می‌تواند برای بیمار کار انجام دهد، زمانی که کاری هم از او برنمی آید او را راهنمایی کرده که به پزشک متخصص مراجعه کند.

با توجه به اینکه این طرح برای نخستین بار است که در سطح شهرستان و استان و تا جایی که مطلع هستم در کشور انجام می شود لذا قطعا از عیوب و نواقصی برخوردار است که البته پس از اینکه وارد کار شویم این مشکلات را شناسایی کرده و نسبت به چاره‌جویی برای رفع آنها اقدام می‌کنیم.

البته انگیزه عمده ما این است در شرایط کنونی خدمتی به همشهریان کرده باشیم و به سهم خودمان اقداماتی را در زمینه پیشگیری از انتقال ویروس کرونا انجام داده باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما