تازه های سایت

کد مطلب: 19290
10. خرداد 1393 - 8:13
مدیر تعاون روستایی نهاوند: ورود زنبورداران مهاجر به نهاوند فقط با داشتن گواهی سلامت

زنبورداری

 به گزارش پایگاه خبری گرو، منوچهر ترکمان اظهار کرد: همه ساله در فصل بهار تعداد زیادی از زنبور داران سراسر کشور به همراه زنبورهای خود به دشت نهاوند می آیند که ممکن است ناقل بیماری باشند که به همین دلیل ورود زنبورداران مهاجر بدون گواهی سلامت و مجوز دامپزشکی به نهاوند ممنوع است.

وی گفت: به همین دلیل امسال تمامی زنبوردارانی که به نهاوند مهاجرت کنند باید گواهی سلامت و مجوز دامپزشکی را همراه خود داشته باشد، تا سپس در دشت نهاوندکه شامل باغ های فراوانی است اسکان داده شوند.

ترکمان افزود: شهرستان نهاوند 35 هزار کندوی عسل دارد که سالانه 300 تن عسل مرغوب وطبیعی از آنها تولید می شود که عمده ترین دلیل مرغوبیت عسل نهاوند آب و هوای مساعد مدیترانه ای و کوهستانی،تنوع گیاهی،باغ های فراوان،گل آفتابگردان،کلزا و گون کوهی است.

مدیر اداره تعاون روستایی نهاوند اظهار کرد: هرسال در فصل بهار بیش از 20 هزار کندوی عسل توسط زنبورداران مهاجر وارد دشت نهاوند می شود که ظرفیت  این دشت برای 15 هزار کندو است.

وی بیان کرد: شهرستان نهاوند با تولید سالانه 300تن عسل مرغوب رتبه دوم استان را دارد و در این زمینه 930 نفر به صورت دائمی اشتغال دارند که از این تعداد 300 نفر دارای بیمه  می باشند.

ترکمان گفت: اگر برای صادرات عسل نهاوند به خوبی سرمایه گذاری شود ظرفیت اشتغالزایی 1200 نفر را دارد که به همین منظور رایزنی هایی با سلیمانیه عراق برای صادرات عسل انجام شده است.

مدیر اداره تعاون روستایی نهاوند عنوان کرد: با توجه به کیفیت و طعم خوشمزه عسل نهاوند 2غرفه برای فروش عسل نهاوند در منطقه سلیمانیه عراق در نظر گرفته شده است که امیدواریم ارز آوری خوبی برای شهرستان داشته باشد.

دیدگاه شما