تازه های سایت

کد مطلب: 18654
7. ارديبهشت 1393 - 9:16
خبرگزاری فارس: تولید 300 تن روغن مایع در نهاوند از محل فرآوری دانه‌های کلزا

به گزارش پایگاه خبری گرو، احد ظفری با اعلام این خبر گفت: بیش از 70 درصد سطح زیر کشت محصول کلزای استان در شهرستان نهاوند کاشت می‌شود که در این رابطه بیش از 900 نفر به صورت مستقیم بیش از پنج ماه در سال را به کاشت، داشت و برداشت محصول کلزا اشتغال دارند.

وی افزود: میانگین برداشت کلزا در استان حدود 2 هزار و 200 کیلوگرم در هر هکتار است در حالی که در نهاوند بالغ بر 4 هزار و 500 کیلوگرم برداشت می‌شود.

وی با اشاره به تولید سالانه بیش از 650 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در نهاوند افزود: ارزش تقریبی این محصولات تولید شده بالغ بر 717 میلیارد تومان است که رتبه ششم تولیدات در سطح استان همدان را دارد.

ظفری افزود: شهرستان نهاوند به لحاظ وجود اراضی حاصلخیز و همچنین وجود آب و هوای معتدل، مکان مناسبی برای کشت انواع محصولات کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از افزایش 10 درصدی کشت دانه روغنی کلزا طی امسال توسط کشاورزان نهاوندی خبر داد و گفت: امسال بالغ بر یک‌هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند به کاشت این محصول اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود بیش از 5 هزار تن دانه روغنی کلزا در این شهرستان تولید شود.

وی با اشاره به انجام عملیات کاشت، داشت و برداشت به صورت مکانیزه در نهاوند ابراز داشت: بیش از 90 درصد محصولات کشاورزی در نهاوند به صورت 100 درصد مکانیزه کاشت می‌شود.

ظفری از فعالیت کارخانه تولید روغن در نهاوند خبر داد و ابراز داشت: قبل از شروع به کار این کارخانه کشاورزان مجبور بودند که محصول تولیدی خود را به خارج از استان حمل کنند که راه‌اندازی این مرکز باعث شده هزینه‌های کمتری برای حمل و فروش کلزا پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا متعلق به بخش خزل نهاوند است، افزود: از آن‌جایی که کشت کلزا خردادماه قابل برداشت است و این ماه برای کشاورزان اوج زمان مصرف آب کشاورزی است بنابراین کشاورزان رغبت بیشتری به کاشت این محصول دارند.

دیدگاه شما