تازه های سایت

کد مطلب: 16980
15. بهمن 1392 - 10:11
پایگاه خبری گرو : مدیر امور آب نهاوند گفت: 450 حلقه چاه غیر مجاز در نهاوند حفر شده است که تاکنون 100 حلقه از آنها مسدود شده است.

546385_i8TBw2H2

آرش کولیوند در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گرو گفت: در شهرستان نهاوند 1100 حلقه چاه مجاز عمیق و نیمه عمیق حفر شده که 800 حلقه متعلق به کشاورزی و مابقی متعلق به بخش صنعت و خدمات است .

وی گفت: از تعداد 450 حلقه چاه غیر مجاز نهاوند 100 حلقه به وسیله این اداره مسدود شده و 350 حلقه باقیمانده استکه 71 حلقه از این تعداد مشمول قانون تعیین تکلیف هستند و مسدود نشده اند.

وی افزود: بر طبق قانون تعیین تکلیف که مصوب سال 89 مجلس شورای اسلامی است چاه های فاقد پروانه و چاه های کشاورزی فعال که قبل از سال 85 حفاری شده اند و توسط وزارت نیرو شناسایی شده باشند مشمول قانون می شوند.

وی گفت : چاه های مشمول این قانون باید در کمیسیونی متشکل از قاضی دادگستری ،کارشناس آب منطقه ای و کارشناس جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گیرند که اگر برای منافع عمومی مضر باشد حکم صادر شود و چاه مسدود شود ولی اخیرا از طرف سازمان بازرسی دستور داده شده است که فعلا مجوز مسدود کردن چاه ها صادر نشود و این باعث شده که این چاه ها فعلا مسدود نشوند.

کولیوند بیان داشت: در شهرستان نهاوند 46 هزارهکتار اراضی آبی داریم و با توجه به اینکه 250 میلیون مترمکعب میزان آبدهی چاه های عمیق شهرستان نهاوند است این چاه ها می توانند 25 هزارهکتار از اراضی آبی شهرستان را آبیاری کنند و مابقی اراضی به وسیله آب نهرهای جاری آبیاری می شوند .

*** وضعیت آب سفره های زیرزمینی نهاوند در وضعیت هشدار

مدیر امور آب نهاوند با اشاره به پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی نهاوند گفت: تا سال 75 میزان برداشت از آب های  زیر زمینی نهاوند با میزان آب ورودی به سفره های زیرزمینی برابر بود و مشکلی بابت کاهش سطح آب زیرزمینی نداشتیم ولی از این سال به بعد این توازن به دلیل برداشت بیش از حد آب از سفره های آب زیر زمینی نهاوند به هم خورد .

وی افزود : از سال 75 تا به امروز سطح اب زیر زمینی دشت نهاوند 12/8 متر کاهش داشته است یعنی سطح آب نهاوند در هر سال به طور متوسط نزدیک به 75/  صدم متر کاهش داشته است که همین موضوع زنگ خطر را برای کمبود آب در شهرستان نهاوند به صدا دراورده است.

کولیوند گفت : دشت نهاوند 290 میلیون مترکعب کسری آب دارد که با این روند مصرف و با توجه به پیش بینی ها صورت گرفته سفره های آب زیر زمینی شهرستان نهاوند در 46 سال آینده خالی از آب خواهند شد .

وی گفت : با توجه به برداشت بیش از حد آب در نهاوند از سال 80 به بعد شهر نهاوند به عنوان دشت ممنوعه معرفی شده یعنی حفر چاه برای کشاورزی در این شهرستان ممنوع است .

دیدگاه شما