تازه های سایت

کد مطلب: 15108
13. آذر 1392 - 8:54

 کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان نهاوند از ابتلای 29 نفر به بیماری ایدز در شهرستان نهاوند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، ناصر کیانی  با اشاره به اینکه اکثر افراد مبتلا شده به بیماری ایدز در شهرستان نهاوند بین سنین 25 تا 35 سال هستند گفت:کم سن ترین فرد نوجوان 11 ساله ای است که در دوران بارداری مادرش و از طریق  جنین مبتلا شده و مسن ترین فرد مبتلا شده 57 سال سن دارد.

کیانی گفت: در سال 76  که اولین فرد آلوده به بیماری ایدز در شهرستان نهاوند کشف شد تا کنون 29 نفر در شهرستان نهاوند که مبتلا به این بیماری شده اند شناسایی و تحت نظارت قرار دارند.

وی مهمترین عامل در شناسایی و ارائه خدمات به بیمارانی که به این ویروس مبتلا شده اند را عدم آگاهی و اطلاع مردم شهرستان نهاوند اعلام کرد که نمی دانند برای آزمایش و تجویز دارو به چه قسمت و واحدی و یا مرکز بهداشتی باید مراجعه کنند.

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان نهاوند عنوان کرد: مرکز شماره سه بهداشت و درمان شهر نهاوند واقع در بلوار امام حسین(ع) با تمام امکانات و تجهیزات به صورت رایگان حاضر است برای افراد مخنلف آزمایش ایدز انجام دهد.

ناصر کیانی ادامه داد: با شروع هفته آموزش و اطلاع‌رسانی بیماری ایدز، حضور در میان دانشجویان می‌تواند راهکاری منطقی در ترویج فرهنگ مقابله با بیماری ایدز باشد.

کیانی با اشاره به اینکه به فردی که ویروس در بدن او وارد شود اچ‌آی‌وی مثبت می‌گویند، افزود: پس از گذشت مدت زمانی سیستم دفاعی بدن ضعیف شده و انواع عفونت‌ها در وی ظاهر می‌‌شود که به این مرحله ایدز گفته می‌شود.

وی افزود: بیشترین راه انتقال بیماری طی سال‌های قبل از طریق تماس جنسی نامشروع در جهان بوده که در ایران نیز اغلب آلودگی از طریق تزریق سرنگ بوده اما متأسفانه انتقال از طریق تماس جنسی در ایران نیز در سال‌های اخیر رشد داشته است.

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان نهاوند اظهار داشت: دست دادن، روبوسی، عطسه و سرفه، نیش حشرات، استفاده از استخر عمومی و استفاده از ظروف غذاخوری مشترک منجر به انتقال این بیماری نمی‌شود.

ناصر کیانی مراحل بیماری ایدز را به سه قسمت تقسیم کرد و ادامه داد: عفونت حاد اولیه دو تا چهار ماه بعد انتقال ویروس اتفاق می‌افتد، مرحله بدون علامت 5 تا 15 سال و بستگی به سطح ایمنی فرد دارد، و در نهایت مرحله علامت دار که مرحله ایدز است.

دیدگاه شما