تازه های سایت

کد مطلب: 11370
18. تير 1392 - 9:16
دانه‌های روغنی از محصولات با ارزش بخش کشاورزی به شمار می‌روند که به عنوان ماده اولیه صنایع روغن‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و توسعه کشت این دانه‌ها موجب قطع وابستگی می‌شود.

 

به گزارش پایگاه خبری گرو : تغییرات تولید دانه‌های روغنی در یک دوره چهل ساله که صنایع روغن‌کشی از تولیدات دانه‌های روغنی کشور بهره‌مند شده‌اند نشان می‌دهد که درابتدا تنها از پنبه‌دانه و سپس از دو منبع سویا و آفتابگردان و طی سال‌های اواخر دهه هفتاد از سایر محصولات مانند گلرنگ و کلزا استفاده شده است سایر منابع مانند کنجد به طور محدودی در صنایع روغن‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد
با اجرای سیاست‌ خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی کشت دانه‌ روغنی که عمده‌ترین آن کلزا است گسترش پیدا کرده و به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود.
با وجود این حدود 85 درصد نیاز کشور به دانه روغنی به صورت دانه یا روغن خام از طریق واردات تامین و در کارخانه‌های روغن‌کشی و فرآوری روغن تبدیل به روغن خوراکی می‌شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان معتقد است : محصولات صنعتی یا همان دانه‌های روغنی از محصولاتی است که با توجه به نیاز روغن کشور باید در داخل تولید شود.
محمد شهرام پرورش می افزاید: در حال حاضر یکی از اهداف اصلی وزارت جهادکشاورزی تامین و امنیت غذایی است و چون یکی از محصولات اساسی مورد نیاز کشور و خانواده‌های ایرانی/ روغن است/ تامین آن از طریق دانه‌های روغنی انجام می‌شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: دانه روغنی کلزا/ به صورت آبی کشت می‌شود و گیاهی است که نیاز آبی کمی دارد بنابراین می‌تواند با غلات تناوب خوبی داشته باشد.
شمس کارشناس دانه های روغنی در مورد اهمیت دانه های کلزا می گوید : هر دانه کلزا 45 درصد دانه روغنی دارد بنابراین یکی از اصلی ترین خوراک های کارخانجات روغن کشی در کشور است
وی همچنین می گوید: ریشه گیاه کلزا به دلیل اینکه بیش از 40 سانتی متر در عمق خاک فرو می رود عملا موجب شخم زنی مناسب زمین و عبور هوا به داخل اعماق خاک می شود بنابراین کشت سال آینده جایگزین کلزا سی درصد افزایش تولید دارد که عمدتا کشاورزان گندم را به عنوان کشت جایگزین انتخاب می کنند.
در این میان جایگاه استان همدان و بویژه شهرستان نهاوند در تولید دانه های روغنی جایگاه ویژه ای است.
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان در این زمینه می گوید: کشت کلزا در استان از سال 78 و با مساحت چهار هکتار آغاز شدو با توجه به شرایط اقتصادی و بازار باید سطح زیرکشت این محصول را به 10 هزار هکتار برسانیم اما به علت برخی سیاست‌گذاری‌ها/ بحث خرید این محصول و قیمت گذاری/ نوساناتی در تولید داریم.
وی با بیان اینکه با حمایت‌های دولت توسعه کشت این محصول یکی از اولویت‌هاست اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال از دو هزار و 200 هکتار سطح زیرکشت حداقل چهار هزار 200 تن تولید داشته باشیم.
نهاوند در منطقه غرب کشور قطب کشت کلزا محسوب می‌شود و در بحث توسعه کشت دانه‌های روغنی/ کشاورزان آن منطقه تجربه خوبی دارند
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه هم اکنون شهرستان نهاوند رتبه نخست تولید این محصول را در استان همدان و رتبه سوم کشور را در اختیار دارد می افزاید : 67 درصد محصول کلزای استان همدان در شهرستان نهاوند تولید می شود که حدود هزارو 500 هکتار می شود.
آقای احد ظفری به میزان بالای تولید در این شهرستان اشاره کرده و می گوید : در کشور از هر هکتار یک تن و 600کیلوگرم /در استان همدان یک تن و هفتصدکیلوگرم و در نهاوند از هر هکتار 2 تن کلزا برداشت می شود که این امر نشان دهنده مزیت نسبی این منطقه در کشت محصول کلزا است.
وی پیش بینی کرد امسال سه هزار تن کلزا در نهاوند برداشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت : امسال نرخ خرید دانه روغنی کلزا بین کشاورزان و کارخانجات دو هزار و دویست تومان است.
مدیر زراعت استان همدان با اشاره به وجود یک کارخانه روغن‌کشی در شهرستان نهاوند/ اظهار کرد: این کارخانه به طور مستقیم و بدون واسطه آمادگی خرید این محصول را از کشاورزان با بالاترین نرخ دارد و حتی کارخانه‌های همجوار استان نیز وارد خرید می‌شوند به طوری‌که از سال گذشته خرید رقابتی به وجود آمده است.
مدیر زراعت استان همدان تصریح کرد: با توجه به اجرای هدفمندی یارانه‌ها و نوسانات در بازار/ این محصول از قیمت خوبی برخوردار شده است.
پرورش در ادامه به فراز و نشیب کشت کلزا اشاره و تصریح کرد: روانسازی در خرید/ پرداخت پول به موقع به کشاورزان و کم آب بر بودن این محصول موجب می‌شود تا این محصول رقیب سایر محصولات شود.
وی به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی در استان و کاهش میزان نزولات جوی و حجم روان آبها / از محصولات کم آب بر استفاده کنند که یکی از آنها کلزاست و میزان مصرف آب آن از گندم آبی و جو آبی کمتر است
با توجه به تولید دانه‌های روغنی در استان/ یک واحد روغنی کشی از اداره صنعت/ معدن و تجارت استان همدان مجوز احداث دریافت کرد.
کارخانه روغن کشی کشت و صنعت خزل در سال 89 در شهرستان نهاوند روستای صلاح‌الدین با سرمایه‌گذاری 220 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید
در حال حاضر 250 نفر در این واحد روغن‌کشی مشغول به فعالیت هستند و ظرفیت تولید سالیانه این واحد 45 هزار تن روغن نباتی خام از مواد نباتی است.
همچنین با توجه به مدرن بودن این واحد تولیدی/ چهل و سه هزار تن روغن از کارخانه‌های دیگر خریداری/ تصفیه و بسته بندی می‌شود.
به نظر می رسد با توجه به اهمیتی که در خصوص کشت دانه های روغنی عنوان شد و اهمیتی زیادی که روغن و فرآورده های آن از نظر استراتژیک برای کشور ما داراست و همچنین وجود کارخانه روغن کشی خزل نهاوند و طبیعت استان همدان و بویژه شهرستان نهاوند که منطقه ای بکر و مناسب برای تولید دانه روغنی کلزاست بهتر است که مسئولان نگاهی ویژه به این مقوله بیاندازند و در سیاستهای خود در این حوزه بازنگری کنند.

دیدگاه شما