تازه های سایت

کد مطلب: 8424
26. اسفند 1391 - 6:44
پایگاه خبری گرو : "سراب گيان" به معناي حقيقي "سرچشمه حيات" و به معناي مجازي سراب آرزوها و امال دوستداران طبيعت و علاقه مندان محيط زيست است.

 

سراب گیان نهاوند یکی از تفریح‌گاه‌های غرب کشور به شمار می‌رود سراب گیان، با چشمه‌های جوشان، پرآب و زلال، در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی نهاوند در استان همدان پای کوه‌های گرین از سلسله جبال زاگرس جریان دارد که از جنوب به کوه‌های گرین و از غرب به زمین‌های روستاهای ظفر آباد و میهن آباد محدود می‌شود.

تپه باستانی گیان نیز در مسیر و دو کیلومتری این سراب قرار دارد. در مسیر این سراب، جنگلی طبیعی، به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار وجود دارد. کلمهٔ سرآب، از دو کلمهٔ «سر» و «آب» تشکیل شده که به معنی سرچمشه آب می‌باشد.

در نهاوند به دلیل آهکی بودن زمین، آب حاصل از بارش با انحلال آهک به راحتی در زمین نفوذ می‌کند و به صورت چشمه در سطح زمین جاری، می‌شوند که معمولا بسیار پرآب هستند. آب دهی سالانه سرآب گیان، در حد ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه‌است، که پس از مصارف آشامیدنی اهالی و استفاده‌های کشاورزی روستاهای اطراف، مازاد آب به رودخانه گاماسیاب می‌ریزد.

در مسیر این سراب، جنگلی است طبیعی، به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار شامل: درختان قطور، کهنسال بلوط، چنار، زالزالک (گویچ) ،گردو، بید، زبان گنجشک، گوجه وحشی، داغداغان، آلوچه، مو، انجیر، ون، گلابی، نبهو، پادامک وحشی که یکی از تفریحگاه‌های غرب کشور محسوب می‌شود با توجه به قابلیت‌های گردشگری جنگل و سراب گیان، اخیرا مطالعاتی انجام شده و برای آماده سازی و بهره برداری‌های گردشگری یک سلسله عملیاتی عمرانی در دست اقدام بوده و در حال حاضر نیز به عنوان یک اثر طبیعی جذاب قابل بازدید می‌باشد.

دسترسی به این سراب، از طریق جادهٔ نهاوند به کنگاور به سمت روستای گیان امکان پذیر می‌باشد.

"گيان" واژه اي كردي به معناي جان است و به دليل زيبايي هاي منطقه به سراب جان يا سراب گيان شهرت يافته است.اين گوشه مطرود و مغفول بوسيله جاده باريكي به نهاوند وصل مي شود كه در دو سوي آن بقاياي 2000 هكتاري جنگل هاي قديم،‌زاگرس،‌چشم انداز و تابلو فوق العاده زيبايي از كوه،‌جنگل،‌و دشتهاي وسيع، و خرم ضلع غربي جاده را به نمايش گذاشته است.

"سراب گيان"منطقه اي بسيار زيباي و ديدني است،كه در 30 كيلومتري جنوب شهرستان نهاوند در استان همدان واقع شده است.

"سراب گيان"به معناي حقيقي سرچشمه حيات و به معناي مجازي سراب آرزوها و امال دوستداران طبيعت و علاقه مندان محيط زيست است.

دیدگاه شما