تازه های سایت

کد مطلب: 7141
11. بهمن 1391 - 5:47
اختلاف میان اصلاح طلبان و کارگزاران طی ماه های گذشته در زمینه نحوه حضور در انتخابات، مدیریت جریان اصلاحات و تعیین کاندیدا به شدت افزایش یافته و طرفین هریک تلاش دارند تا مدیریت رفتاری جبهه اصلاحات را برعهده بگیرند.


s_200_150_16777215_00_images_siasi_entekhabat-azad-01.jpg

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از صبح الوند، اختلاف مجمع روحانیون مبارز و حزب کارگزاران سازندگی روزبه‌روز نمود بیشتری پیدا می‌کند. برای حل یا کاهش این اختلافات چندین جلسه مشترک برگزار کرده‌اند؛ ولی تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است. آن‌ها تاکنون نتوانسته‌اند برای دادن یک لیست مشترک برای انتخابات شورای شهر و یا یک فرد واحد برای انتخابات ریاست‌جمهوری با هم به توافق برسند. پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از این است که به این راحتی نمی‌توانند به یک جمع‌بندی واحد برسند.

برآیند رفتارهای هاشمی رفسنجانی اینگونه القا می کند که خود یا فردی به نیابت از ایشان پا به عرصه انتخابات می گذارد. سخنان عصر دیروز هاشمی در دیدار جمعی از فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی، همه تردیدها و احتمالات را در مورد فعالیت های انتخاباتی او از بین می برد.

وی در پاسخ به برخی حضار که از او خواستند وارد عرصه انتخابات شود، اظهار داشت: اگر مطمئن بودم کسی غیر از من نمی‌تواند شرایط کشور را تغییر دهد، لحظه‌ای تردید نمی‌کردم و وارد عرصه می‌شدم ولی فعلاً بنای ورود به صحنه را ندارم.

این گونه صحبت ها حکایت از وجود یک قصد جدی برای ورود به انتخابات می باشد و شاید نوعی زمینه سازی برای جولان در عرصه انتخابات باشد.

هر چند حسن روحانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی که به نامزدی احتمالی وی اشاره داشت، گفته است: خیلی ها با من مشورت کرده‌اند اما هنوز به این نتیجه نرسیده ام که بیایم یا نه؟ اما احتمالات نسبت به حضور او به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم وجود دارد.

سایت انتخاب نزدیک به هاشمی رفسنجانی نیز با تایید این خبر اطلاعات بیشتری درباره کاندیداتوری حسن روحانی اعلام کرد و نوشت: "حسن روحانی با حمایت آیت الله هاشمی، گروه هایی از اصولگرایان و اصلاح طلبان کاندیدای ریاست جمهوری می شود."

با این وجود فعلاً تحلیل ها به سمت گزینه نیابتی هاشمی که حسن روحانی می باشد، سوق پیدا کرده است. و اکثراً بر "گزینه مورد نظر هاشمی بودن" روحانی نوافق دارند.

حجت الاسلام علی عسگری،مشاور پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده پیشین مشهد در مجلس هفتم در این زمینه در گفت‌گو با خبرگزاری آریا گفته است: طبیعی است در بین کاندیداهایی که تا کنون مطرح شده اند بنا بر مسئولیت‌های گذشته وفعلی آنها و ارتباطشان با ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ، دکتر حسن روحانی رییس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع که در واقع اتاق فکر مجمع محسوب می شود و با توجه به مطالعاتی که درمورد موضوعات متنوع و مربوط به سیاستهای کلی نظام و راهبردهای کشور و نظام در آنجا صورت می گیرد بنده فکر می کنم ایشان در شرایط فعلی نزدیک ترین کاندیدا به آیت الله هاشمی باشند هر چند که آقای هاشمی تا به حال ازکسی نام نبرده اند.

از طرفی با مطرح شدن کاندیداتوری حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری 92، محمد خاتمی در دیدار تعدادی از جوانان دانشجو گفته است:"جبهه اصلاحات اقبالی به حسن روحانی نشان نخواهد داد و وی نمی تواند رای اصلاح طلبان را جذب کند. مواضعی که او در کتابش درباره دولت و مجلس اصلاحات گرفته باعث رنجش دوستان شده است." خاتمی همچنین از حسن روحانی به عنوان کاندیدای مطلوب هاشمی نام برده است.

در همین راستا سید محمد خاتمی نسبت به فعالیت های انتخاباتی کارگزاران بویژه شخص کرباسچی بدگمان شده و رفتارهای آنان را در تقابل با سیستم اصلاح طلبان ارزیابی کرده است.

با فعال شدن هاشمی برای انتخابات و فعالیتهای تک رویانه حزب کارگزاران سازندگی، برخی از مشاوران خاتمی از این وضعیت انتقاد کرده و گفته‌اند که هاشمی نه تنها انسجام ایجاد نکرده بلکه چندپارگی موجود در اصلاح طلبان را تعمیق بخشیده است.

سید حسن خمینی نیز در تحلیلی هم سو با خاتمی در رابطه با کاندیداتوری حسن روحانی گفته است که این فرد هویت اصلاح طلبی ندارد و آدم هاشمی است.

موسوی خوئینی ها نیز در ماههای اخیر در جلسه اصلاح طلبان به صراحت با ایده دولت وحدت ملی که از سوی هاشمی رفسنجانی مطرح شده است مخالفت کرده و گفته:"ما نباید فریب طرح های سرکاری را بخوریم که هیچ خریداری در میان اصلاح طلبان ندارد. ما زیر بار کاندیداتوری امثال ولایتی و ناطق نوری و حتی حسن روحانی نخواهیم رفت. اصلاح طلبان با گزینه خود می آیند ولو شکست بخوریم. هاشمی با این طرح می خواهد سر اصلاح طلبان کلاه بگذارد و ما را به بیراهه بکشاند."

با این وجود احتمال پیوستگی این دو جریان در کشور بسیار ضعیف است و با نزدیک شدن به انتخابات، احتمال تقابل جدی بین کارگزاران به محوریت هاشمی و اصلاح طلبان با محوریت خاتمی می رود . این را هم نباید دور از دهن داشت که اگر این دو جریان بتوانند در مقابل یک رقیب مشترک به اجماع برسند، قطعاً ورق بر می‌ گردد و همچون ادوار گذشته پیوستگی را خواهیم دید ولی چیزی که امروز مشاهده می‌شود چیزی جز انشقاق فکری و عملی در این دو جریان نمی باشد.

دیدگاه شما