تازه های سایت

کد مطلب: 27424
29. تير 1395 - 8:20
شهید آیت‌الله محمدعلی حیدری تنها شهید استان همدان در حادثه 7 تیر است که نه‌تنها مردم نهاوند بلکه مردم غرب کشور را با نهضت امام خمینی (ره) همراه کرد و نقش بسیار مهمی در روشنگری علیه رژیم شاه داشت.

به گزارش پایگاه خبری گرو، همواره در طول تاریخ مردم شهرستان نهاوند در برهه‌های مختلف تاریخی دارای شخصیت‌های علمی و دینی بسیار برجسته‌ای در سطح کشور بودند و وقایع بسیار مهمی در این شهر به وقوع پیوسته که این شهر را به‌عنوان دروازه ورود اسلام به ایران و به‌عنوان اولین شهری که مجسمه شاه را به زیر کشیده است به مردم کشورمان معرفی کرده است و وجود شخصیت‌های بسیار شاخص و تأثیرگذاری مانند گروه انقلابی ابوذر در سال 52 و شهدای بزرگواری مانند شهید قدوسی و شهید آیت‌الله حیدری نشان‌دهنده تأثیرگذار بودن این شهرستان در تحولات انقلاب بوده است.

حادثه 7 تیرماه سال 60 و انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به دست منافقین کوردل حادثه‌ای بسیار غم‌بار برای مردم ایران اسلامی و انقلاب بود که در آن شهید مظلوم بهشتی و 72 تن از یاران امام و انقلاب به درجه رفیع شهادت رسیدند تا خیانت منافقین برای همیشه در اذهان ملت ایران باقی بماند.

یکی از شهدای حادثه هفتم تیر شهید آیت‌الله حیدری تنها شهید استان همدان در این حادثه بود که در زمان شهادت هم نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی و هم امام‌جمعه این شهرستان به‌فرمان امام خمینی (ره) بود و مردم مومن دیار ابوذران عشق و ارادت خاصی به ایشان داشتند.

این شهید والامقام در سال 1315 در قم دیده به جهان گشود و چون پدر بزرگوارشان آیت‌الله محمدولی حیدری از علمای برجسته آن زمان بود، قرآن و مفاهیم دینی را به‌سرعت نزد پدر فراگرفت و وارد حوزه علمیه قم شد و موفق شد در عین جوانی و در سن 30 سالگی به درجه اجتهاد برسد.

 

818942

 

شهید حیدری از علوم و معارف اسلامی اطلاعات عمیقی داشت و از محضر اساتیدی چون آیت‌الله گرامی و علامه طباطبایی بهره برده است و زبان انگلیسی را نیز نزد شهید بهشتی فراگرفته بود.

او پس از دوران تحصیل حوزوی، با اوج گرفتن قیام امام خمینی (ره) بر ضد حکومت پهلوی به جمع مبارزان سیاسی پیوست که در این راه بارها به دست عوامل رژیم شاه دستگیر، زندانی و تبعید شد و درحالی‌که فعالیت اصلی وی در شهر نهاوند متمرکزشده بود دروس حوزوی را برای طلاب تدریس می‌کرد و مسائل اسلامی را در بین جوانان اشاعه می‌داد.

شهید حیدری با شروع مبارزات ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی تمام وجود خود را وقف مبارزه کرد و از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. وی پس از دستگیری حضرت امام در خرداد ۱۳۴۲ با ایراد یک سخنرانی آتشین در اعتراض به این موضوع در حرم حضرت معصومه (س) مردم را به مبارزه علیه رژیم فراخواند و باآنکه ساواک مزاحمت‌های بسیاری برای او فراهم کرد ولی این شهید والامقام راهش را انتخاب کرده بود و هدفی جز پیروزی انقلاب را دنبال نمی‌کرد.

 

818943

 

در سال 52 اتفاقی در زندگی شهید حیدری می‌افتد که مسیر مبارزات و زندگی ایشان را متحول می‌کند و پدر بزرگوار ایشان به دیدار معبود می‌شتابد و مردم نهاوند نیز بعد از فوت آیت‌الله حیدری از فرزند ایشان برای حضور و رهبری قیام علیه شاه دعوت می‌کنند و وی نیز با قبول دعوت مردم نهاوند به این شهر مهاجرت می‌کند و سخنرانی‌ها و نطق‌های آتشینی بر ضد حکومت پهلوی ایراد می‌کند که به همین دلیل با هجوم عوامل رژیم شاه دستگیر و به شهربابک کرمان تبعید می‌شود.

به دلیل سخنرانی‌های بسیار روشنگرانه در چندین نوبت توسط عمال شاه به زندان برده می‌شود و چندین مرتبه نیز تبعید می‌شود ولی هر زمان که دوران تبعید و زندان به پایان می‌رسد با استقبال گسترده مردم انقلابی نهاوند مواجه می‌شود و شور و شوق مردم را برای پیروزی انقلاب شعله‌ورتر می‌کند.

در همه‌سال‌هایی که امام خمینی در تبعید بود با همکاری علما و روحانیون منطقه غرب کشور و استان همدان مبارزات را ساماندهی می‌کرد و اعلامیه‌های امام خمینی (ره) را تهیه و توزیع می‌کردند و یک‌بار نیز در سال ۱۳۵۵ از طرف بیت امام در قالب سفر حج به مأموریتی در لبنان رفت و در آن سفر با امام موسی صدر به گفتگو نشست.

 

818945

 

سرانجام در بهمن‌ماه سال 57 با هدایت‌های امام خمینی (ره) و ایثار و ازخودگذشتگی علمایی چون شهید حیدری، انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی رسید و شهید حیدری نیز از طرف امام راحل برای ساماندهی امور و تشکیل نهادهای انقلابی مأموریت‌های مهمی را پذیرفت.

شهید محمدعلی حیدری ابتدا به ساماندهی نهادهای انقلابی در شهر نهاوند پرداخت و سپس در مرداد ۱۳۵۸ از طرف امام خمینی به‌عنوان امام‌جمعهٔ نهاوند منصوب شد. وی در این دوران سرپرستی کمیتهٔ انقلاب اسلامی، کمیتهٔ امداد امام خمینی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهاوند و نظارت بر جهاد سازندگی و نهضت سوادآموزی این شهر را برعهده داشت.

 علاوه بر این مسئولیت‌های مهم در آذر ۱۳۵۸ به‌عنوان قاضی شرع دادگاه‌های استان همدان انتخاب شد و در این سنگر نیز منشأ برکات بسیاری شد.

 

818934

 

در تاریخ ۲۴ اسفند سال 1358 انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور برگزار شد و شهید حیدری با رأی قاطع مردم به‌عنوان اولین نماینده مردم نهاوند به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در کمیسیون قضایی مجلس مشغول به کار شد.

نطق شجاعانه شهید حیدری در جلسه بررسی عدم‌کفایت بنی‌صدر در مجلس هنوز در اذهان باقی‌مانده است مخصوصاً زمانی که وی به روشنگری علیه جریان حامی بنی‌صدر می‌پردازد و می‌گوید: " بنی‌صدر بداند که تا رهبری امام هست و ملت پشتیبان امام است نقشه‌های انها نقش بر آب خواهد شد. امروز امام ملت را مأمور و موظف کردند به این‌که مکلفا شرعاً و موظفا در مقابل این مفسده‌ها ایستادگی کنند. اگر چنانچه بنی‌صدر تسلیم در مقابل قانون بشود و دست از این تحریکات بردارد و دست از حمایت گروهک‌های منحرف و جریان‌های انحرافی بردارد و بیاید رسماً در برابر ملت متعهد شود که دست از این مفسده‌ها بردارد؛ اما این را بدانید که ایشان هیچ‌گاه حاضر نیست در مقابل قانون تسلیم شود."

 

818936

 

این سخنرانی آتشین در مجلس شورای اسلامی سرانجام بارأی تاریخی مجلس مبنی بر عدم‌کفایت سیاسی بنی‌صدر همراه می‌شود و بنی‌صدر چند روز بعد توسط امام خمینی (ره) از ریاست جمهوری عزل می‌شود.

منافقین کوردل که تاب نطق‌های تاریخی و مواضع انقلابی شهید حیدری و اعضای حزب جمهوری اسلامی را ندارند چند روز بعد از عزل بنی‌صدر در تاریخ 7 تیر سال 60 با انفجار در دفتر این حزب شهید بهشتی و شهید حیدری و بیش از 70 نفر از یاران انقلاب را به خاک و خون می‌کشد و این عزیزان را به شهادت می‌رساند.

به‌منظور گرامیداشت این شهید والامقام همه‌ساله مراسم باشکوهی به یاد شهید آیت‌الله محمدعلی حیدری امام‌جمعه و اولین نماینده مردم نهاوند با حضور مردم ولایت مدار و انقلابی نهاوند برگزار می‌شود.

 

818941

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسعلی مغیثی که پس از ترور شهید حیدری به‌عنوان امام‌جمعه نهاوند منصوب شد در مورد شخصیت والای شهید حیدری می‌گوید: این شهید عزیز و برجسته و نخبه برای همیشه در یاد مردم نهاوند خواهد ماند و برای همه ما الگویی از انقلابی گری است.

وی ادامه داد: ایشان شاگرد و یار صدیق حضرت امام خمینی (ره) بود و از همان سال‌های آغاز نهضت در کنار سایر علما و مردم بود و به‌عنوان ستون انقلاب در استان و غرب کشور به مبارزه علیه رژیم فاسد پهلوی می‌پرداخت.

امام‌جمعه نهاوند افزود: شهید حیدری از محضر بزرگانی همچون آیت‌الله بروجردی، حضرت امام خمینی (ره) و آیت‌الله اراکی استفاده کرده بودند و در دوران رژیم ستم‌شاهی با آگاهی بخشیدن به مردم نقش مهمی در پیروزی انقلاب داشتند که چندین مرتبه دستگیری و تبعید نشان‌دهنده تأثیرگذار بودن شخصیت وی است.

 

818935

 

وی در پایان گفت: امروز وظیفه همه ما است که راه و روش زندگی این شهید والامقام را به‌عنوان الگویی برای جوانان معرفی کنیم و با برگزاری مراسم یادواره، آثار و افکار ایشان را در سطح جامعه ترویج دهیم.

خزایی رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران نهاوند نیز از برگزاری مراسم یادواره شهدای هفتم تیر و شهید آیت‌الله حیدری در سالروز شهادت این شهیدان خبر داد و گفت: شهید حیدری از علمای بارز انقلاب اسلامی بود که نقش مهمی در روشنگری علیه رژیم پهلوی بر عهده داشت و سرانجام توسط منافقین به شهادت رسید.

وی اظهار کرد: ایشان در اوایل انقلاب نهادهای انقلابی را در نهاوند تشکیل داد و به امورات مردم رسیدگی می‌کرد که نشان می‌دهد ایشان تا چه اندازه به مردم و مشکلات انها رسیدگی می‌کرده است.

 

818938

 

رئیس بنیاد شهید نهاوند بابیان اینکه جوانان ما باید از این شهید سرافراز الگو بگیرند، افزود: مراسم سی و پنجمین سالگرد شهادت آیت‌الله محمدعلی حیدری به عنوان تنها شهید حادثه هفتم تیر در استان همدان شامگاه دوشنبه هفتم تیرماه از ساعت ۱۹: ۳۰ عصر حسینیه شهید حیدری (مسجد جوانان) و در جوار مزار این شهید بزرگوار و پدر گرامی‌شان برگزار می‌شود.

شهید حیدری ازجمله علمای برجسته و خالصی بود که درراه انقلاب و اسلام از همه زندگی و هستی‌اش گذشت و در راه انقلاب خالصانه مجاهدت کرد و در این راه عزیزترین سرمایه یعنی جانش را تقدیم کرد که ضرورت دارد راه نورانی این شهید والامقام هرچه بیشتر برای مردم و جوانان بازگو و تبیین شود.

 

تصاویری از آیت الله شهید محمدعلی حیدری

 

818944

818935

818940

818937

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما