تازه های سایت

کد مطلب: 24540
3. آبان 1394 - 10:47
در اولین شب از ماه محرم مراسم تاریخی و مذهبی رخصت یا مولا در زورخانه پوریای ولی شهرستان نهاوند برگزار شد.

به گزارش سایت گرو، مردم مومن شهرستان نهاوند نیز مانند مردم سایر نقاط کشور با فرارسیدن ماه محرم با برگزاری مراسم‌ها و آئین‌های محلی و تاریخی خود را برای هرچه بهتر برگزار کردن مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان آماده می‌کنند.

تشکیل هیئت‌های عزاداری، برپایی مراسم تعزیه و تکیه، دعاخوانی و عزاداری در مساجد و سطح خیابان‌ها ازجمله مراسمات مردم نهاوند در مام محرم است.

یکی از مراسم تاریخی و مذهبی در نهاوند که بافرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیز ارتباط دارد؛ برگزاری مراسم رخصت یا مولا در اولین شب از ماه محرم است که در زورخانه پوریای ولی نهاوند برگزار می‌شود.

محمدتقی شهبازی رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما به تشریح چگونگی برگزاری مراسم رخصت یا مولا پرداخت و گفت: این مراسم با حضور ورزشکاران، مرشدان و پهلوانان قدیمی شهرستان نهاوند چندین سال است که برگزار می‌شود و جوانان نیز سال‌های زیادی است که در این مراسم شرکت می‌کنند.

وی اظهار کرد: نام این مراسم به این دلیل رخصت یا مولا است که حاضران در زورخانه همراه با نوحه‌خوانی و نوای مرشد با رخصت گرفتن از حضرت علی (ع) اجازه می‌گیرند که برای فرزندش امام حسین (ع) خود را سیاه‌پوش کنند و عزاداری کنند.

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی نهاوند افزود: در این مراسم هر میهمانی که از در وارد سالن و گود زورخانه می‌شود اجازه می‌گیرد و توسط پهلوانان نهاوندی شال سیاه‌رنگی بر گردن آن‌ها انداخته می‌شود و سربندی نیز بر پیشانی آن‌ها بسته می‌شود.

وی گفت: که بر اساس یک رسم دیرینه محل گود زورخانه سیاه‌پوش می‌شود و قاریان در این مکان به قرائت قرآن می‌پردازند و سپس مرشد اشعاری را رد رثای سالار شهیدان می‌سراید.

شهبازی عنوان کرد: در ادامه این مراسم یکی از پیشکسوتان ورزش باستانی با نوای دل‌نشین خود در مدح امام حسین (ع) نوحه‌خوانی می‌کند و حاضران در مراسم نیز به سینه‌زنی و عزاداری می‌پردازند.

وی در پایان اظهار داشت: چند سالی است که این مراسم معنوی با حضور گسترده جوانان برگزار می‌شود به‌طوری‌که در داخل زورخانه جایی برای نشستن افراد نیست.

 

440849

440840

440847

440841

440842

440839

440843

440845

440846

انتهای پیام/

دیدگاه شما