تازه های سایت

کد مطلب: 24348
13. مهر 1394 - 10:04
مردم سراسر کشور این روزها به همراه خانواده‌های خود برای تماشای فیلم سینمایی محمد رسول‌الله (ص) به سینما می‌روند ولی مردم فرهنگ دوست نهاوند به دلیل تعطیلی تنها سینمای شهر از دیدن این فیلم محروم هستند.

به گزارش سایت گرو، شهرستان نهاوند باوجود داشتن جمعیت حدود 200 هزار نفر و باسابقه زیاد فرهنگی و تاریخی از داشتن یک سینما محروم است و محل این سینما به مغازه تغذیه فروشی و ساندویچی تبدیل‌شده است.

در پاییز 11 سال پیش بود که سینمای نهاوند با نمایش فیلم زیر درخت هلو به بهانه تعمیر و بازسازی تعطیل شد و درحالی‌که در خیلی از شهرهای کشور سینما رفتن به همراه خانواده یک تفریح و سرگرمی متداول و رایج است ولی مردم نهاوند همچنان از این تفریح محروم هستند.

این روزها با اکران عمومی فیلم محمد رسول‌الله (ص) و پخش گزارش‌هایی از استقبال مردم شهرهای مختلف کشور از این فیلم، داغ دلمان تازه می‌شود که چرا نباید شهری با این سابقه فرهنگی و تاریخی یک سینما داشته باشد تا جوانان فرهنگ دوست و خانواده‌ها با حضور در این مکان لحظات شادی را برای خود رغم بزنند.

سینما فرهنگ نهاوند باسابقه‌ای 50 ساله این روزها به عرصه فروش مواد غذایی و ساندویچ تبدیل‌شده است و در خوابی 11 ساله به بایگانی تاریخی نهاوند سپرده‌شده است.

با همه این تفاسیر در زمان فرماندار سابق این شهرستان سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوند با هزینه چندمیلیونی به سالن سینما تبدیل شد ولی مردم هم با سینما قهر کرده‌اند و استقبال چندانی از این طرح نکردند زیرا استفاده همزمان از این مکان به‌عنوان سینما و سالن همایش، مورد استقبال مردم واقع نشد.

جلیل خدادادی مدیر سینما فرهنگ نهاوند می‌گوید: از زمانی که وسایل صوتی و تصویری جدید به بازار آمد و توزیع غیرمجاز فیلم‌ها و رعایت نکردن قانون کپی‌رایت شدت گرفت مردم ترجیح دادند که در منزل فیلم موردعلاقهٔ خود را تماشا کنند.

 

 

وی گفت: بعدازاین که استقبال کم شد برخلاف میل باطنی‌ام سینما را تعطیل کردم و به انبار مواد غذایی و کافی‌شاپ و مغازه تبدیل کردم ولی هیچ مسئولی از من نپرسید مشکل تو چیست و راه‌حلی برای این مشکل پیدا کند.

مدیر سینما تعطیل‌شده نهاوند گفت: درآمد سینما از مخارج و هزینه‌های آن کمتر است و در این زمینه به‌جای سوددهی دچار ضرر می‌شود.

وی افزود: تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم سینما را دوباره راه‌اندازی کنم، روابط اجتماعی در نهاوند ضعیف است و فرهنگ سینما رفتن بین مردم نسبت به شهرهای دیگر نهادینه نشده است.

به‌طور حتم وجود سینما در یک شهر فرصت خوب فرهنگی است که نباید به بهانه استقبال نکردن مردم از این فرصت غافل شد چون در خیلی از کشورهای دنیا و حتی در شهرهای اطراف نهاوند که ازلحاظ پیشرفت و فنّاوری بسیار سرآمد هستند ولی از سینما نیز به‌عنوان یک ابزار فرهنگی استفاده مطلوب می‌کنند.

مصباح رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوند نیز در این مورد می‌گوید: ایجاد نشاط اجتماعی در شهرستان نهاوند همواره یکی از دغدغه‌های مسئولین و مردم بوده است که وجود سینما در هر شهری تا حدی باعث ایجاد این روحیه می‌شود.

 

 

وی اظهار کرد: این اداره آمادگی هرگونه کاری برای بازگشایی سینما در نهاوند را دارد، به‌طوری‌که حتی سال گذشته سالن این اداره را به‌طور موقت برای سالن سینما اختصاص داد که بنا بر دلایل گوناگونی با استقبال مواجه نشد.

مصباح افزود: واگذاری مالکیت به شخص دیگری و یا استفاده از بخش خصوصی به‌عنوان شریک ازجمله پیشنهادهای ما برای راه‌اندازی مجدد سینمای نهاوند است.

وی گفت: با توجه به اینکه سینمای فعلی نهاوند در مرکز شهر قرار دارد و از موقعیت مکانی مناسبی برخورداراست می توانیم با کمک مسئولان و با ورود بخش خصوصی سروسامانی به این سینما داد.

رئیس اداره ارشاد نهاوند اظهار داشت: واقعاً برای شهر فرهنگی نهاوند نداشتن سینما باعث تأسف است که امیدواریم با تلاش همه، مردم نهاوند که خیلی هم فرهنگ دوست هستند صاحب سینما شوند و با نمایش فیلم‌های روز سینماهای کشور دوباره رونق به سینمای نهاوند برگردد.

وی بیان کرد: در زمینه رونق سینمای نهاوند تلاش‌هایی شده است و با چند سرمایه‌گذار و بخش خصوصی رایزنی شده است و آن‌ها قول‌هایی هم داده‌اند که امیدواریم عملی شوند.

 

 

با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد برای رونق دادن دوباره به سینمای نهاوند باید همه مسئولان با ارائه راهکارهایی نسبت به پر کردن این خلأ فرهنگی اقدام کنند تا مردم نهاوند که از فضاهای تفریحی زیادی نیز بهره نمی‌برند لااقل با داشتن یک سینما تا حدودی نشاط اجتماعی را در خانواده‌ها ایجاد کنند.

در زمینه رفع مشکل تعطیلی سینما راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن‌ها باید با برنامه‌ریزی‌های مختلف آزمایش شوند و بهترین راه‌حل انتخاب شد.

ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، اختصاص و ارائه مجوزهای ساخت فضاهای تجاری در کنار سالن‌های سینما به بخش خصوصی و ورود این بخش با حمایت دولت برای ساماندهی وضعیت سینمای نهاوند می‌تواند راه‌حل‌هایی برای ختم به خیر شدن این تعطیلی سینمای نهاوند باشد.

قطعاً وجود یک سینمای فعال و ارائه فیلم‌های روز کشور به همراه فیلم‌های ارزشی می‌تواند زمینه‌ساز یک حرکت فرهنگی مناسب در شهرستان نهاوند باشد؛ که امیدواریم مسئولان به‌عنوان نیاز فرهنگی شهرستان به این موضوع توجه کنند تا بتوانیم از پتانسیل فرهنگی این شهرستان در راستای خدمت به خانواده‌ها و پرکردن اوقات فراغت جوانان استفاده بکنیم که اگر این مهم اتفاق بیفتد، فردا روزی نیز مردم نهاوند مثل مردم سایر شهرهای کشور از تماشای فیلم فاخری مانند محمد رسول‌الله (ص) به همراه خانواده خود لذت ببرند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

هنر برای دیدن است ، با هم ببینیم، به موقع ببینیم، برای شهری که مرکز تاریخ، فرهنگ، و هنر است به خدا برای ایران بدتر ه نه برای این شهرستان مهم.نهاوند دو سینما دارد، یکی سینما فرهنگ مربوط به انجمن سینماداران، و دیگری سینما اندیشه ارشاد نهاوندمربوط به حوزه هنری وزارت ارشاد که هر دو تعطیل است. مسئولین باید هر چه سریعتر این خلاء شدید فرهنگی و پیشرفتی نهاوند را پر کنند.
با این خبرها هیچ وقت منتظر احداث و بازگشایی نباشید. تا مسئولین نروند دست یا بهتر بگم، یقه ی وزیر ارشاد، و رئیس سازمان سینمایی کشور را بگیرند و به خیابان شریعتی نهاوند بیارند ودر سینما فرهنگ به جای پوستر فیلم ها گردخاک صندلی با نون اضافه به خوردش بدن ، نمیفهمند واقعا چه بلایی داره سر فرهنگ و هنر این شهر میاد. البته باید مسئولین نهاوندی توجیه شوند لطفا با کسانی که در ارتباط هستید و میشناسید را توجیه کنید.

دیدگاه شما