تازه های سایت

کد مطلب: 17927
25. اسفند 1392 - 11:45
پایگاه خبری گرو: نماینده همدان در شورای عالی استانها گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در پی «مقاوم سازی»، «آسیب زدایی»‌، «خلل گیری و ترمیم» ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود، اقتصادی است .

546385_JkLw0Wci

به گزارش پایگاه خبری گرو ، اصغر جهانیان در نطق میان دستور خود در سومین اجلاس دوره چهارم شورای عالی استانها در ساختمان قدیم مجلس یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی را مردم  دانست و تصریح کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی فقط اغنای فکری مخاطب نیست که ما تنها یک بحث علمی را ارائه دهیم و ابعاد مختلف آن را واکاوی کنیم‌، بلکه نقش ما در این مهم بایستی توام با شوق، انگیزش و حرکت دادن به فرد و مخاطب باشد.

عضو شورای شهر نهاوند گفت :صرف اینکه ما بعنوان برخی از منتخبان ملت بگوییم اقتصاد مقاومتی این است و حالا این بخش‌ها عمدتا مربوط به دولت است‌، اشتباه محاسباتی است . این بخشها مربوط به مردم است.

وی در ادامه به تعدادی از مولفه‌های اصلی برآمده از رهنمود های مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی‌ که می‌تواند در تبیین گفتمان‌های توسعه‌، عدالت و پیشرفت موثر باشند، پرداخت و اولین مولفه را «تقویت فرهنگ کار و تولید» خواند و گفت: اقتصاد مقاومتی‌، اقتصاد ریاضتی نیست که مانند غرب مالیات را اضافه کنند و خدمات را کاهش دهند. اقتصاد مقاومتی اقتصادی زنده، رو به جلو و رشد یابنده است. اقتصاد مقاومتی پاسخ به این سوال است که چگونه می‌توان در شرایط فشار و تهدید، رشد اقتصادی را ادامه داد و وضعیت رفاه مردم را بهبود بخشید؟

 نماینده همدان در شورای عالی استانها، مولفه دوم را «اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف» خواند و اظهار داشت: در این زمینه دلایل و احادیث بیشماری وجود دارد‌. اصلاح الگوی مصرف یکی دیگر از این مطالب مهم است‌. اسراف کنونی در آب، برق، گاز و در بسیاری موارد دیگر، دلیلی منطقی بر تبیین اصلاح الگوی مصرف است که باید سرلوحه محدوده تحت تأثیر خویش قرار دهیم.

جهانیان «حمایت از تولید ملی» را مولفه بعدی دانست و تصریح کرد: این مسأله بسیار کلیدی است خصوصا امروز در جامعه ما که عمده ترین مشکل بیکاری است. مهمترین بخش اقتصاد مقاومتی در بعد اقتصاد خرد، در اختیار خانم هاست. فعال کردن دفتر امور بانوان در این زمینه نقش بسزایی دارد.
کشاورز، کارگر‌، مهندس‌، دانش آموز‌، استاد‌ و همه می‌توانند در این موارد نقش‌آفرینی کنند که تولید، تولید داخلی و مصرف، مصرف داخلی باشد و با فرهنگ کالای وارداتی‌، کالای مطمئن برخورد کرد .

 «استفاده حداکثری از همه ظرفیت ها» مولفه دیگری بود که عضو شورای عالی استانها بدان اشاره کرد. وی گفت: ظرفیت‌های بی‌نهایتی در کشورمان وجود از پتروشمی، نفت، معادن تا صنایع پایین دستی و غیره وجود دارد اما آنچه که می‌تواند استفاده حداکثری و توسعه محوری را به ارمغان بیاورد‌، بهره‌برداری از پتانسیل‌های نهفته این مرز و بوم است.

عضو شورای عالی استانها «روح خودباوری و خود اتکایی» را از دیگر مولفه های مهم در اقتصاد مقاومتی معرفی کرد و گفت: اعتماد به نفس ملت ایران، ظرفیت‌های ناشناخته را در پی داشت‌. باور توانستن هم ثمره همین موضوع بود‌. به عنوان مثال در صنعت دفاعی در دهه 80 ایران تحولی شگرف رخ داد‌. تجهیزاتی که حتی علم اولیه آن هم بعضا وجود نداشت ، در یک دهه ساخته شد .

جهانیان «مردمی کردن اقتصاد» را آخرین مولفه در اقتصاد مقاومتی خواند و اظهار داشت: اقتصاد نمی‌تواند فقط دولتی باشد، مردم بایستی در صحنه‌های اقتصادی نقش‌آفرینی کنند تا خلق حماسه اقتصادی پایدار محقق گردد‌. مردمی کردن اقتصاد یعنی مردم در اقتصاد سازماندهی کنند‌، موسسه راه بیندازند و تولید را رونق بخشند.

وی اقتصاد مقاومتی را شناخت و حل این مسائل دانست و تصریح کرد: حرکت فرهنگی لازمه حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است‌. اگر این حرکت با اتکا به تولید داخلی آغاز گردد، مسأله تورم و اشتغال حل خواهد شد و اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد و دشمنان با مشاهده عملگرایی مسئولین امر و پیوند مردم با آنان به شدت مأیوس خواهند شد‌. جهت نیل به این چشم‌انداز نیز هیچ قشری بیرون از دایره نیست‌. علی الخصوص منتخبان جامعه که زبان تبلیغ و رسانه دارند.

عضو شورای عالی استانها معتقد است «کلید‌واژه‌های ذکر شده که بعضا در نامگذاری برخی سالها آمده بود‌، ناشی از دوراندیشی و تأکید رهبر معظم انقلاب بر انضباط‌، وجدان کاری‌، نوآوری و شکوفایی‌، اصلاح الگوی مصرف‌، همت مضاعف و کار مضاعف‌، جهاد اقتصادی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است‌،  همگی زیرساختهای رویکرد اقتصاد مقاومتی و هم راستا با سند توسعه 1404 است».

جهانیان در پایان گفت: از خداوند منان میخواهیم تا توفیقی عنایت بخشد تا تک تک ما بتوانیم در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و اجرایی کردن راهکارهای آن گام برداشته و در ترویج آن در جامعه مثمر ثمر باشیم . 

دیدگاه شما