تازه های سایت

کد مطلب: 12252
20. مرداد 1392 - 10:00
علي يونسي در كارنامه خود سابقه وزارت اطلاعات در دوره اصلاحات را دارد و پيش از آن هم در پست‌هاي قضايي مشغول به خدمت بوده است.

s_200_150_16777215_00_images_siasi_younesi-02.jpg

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو،  در گمانه‌زني‌هاي تركيب كابينه روحاني، علي يونسي يكي از گزينه‌هاي ثابتی بوده كه در ليست‌ها آورده شده است. دوام نام يونسي در گمانه‌زني‌ها دليلي جز نزديكي به شخص روحاني و مشاورت و تلاش براي پيروزي اين كانديدا در انتخابات يازدهم ندارد.

علي يونسي در كارنامه خود سابقه وزارت اطلاعات در دوره اصلاحات را دارد و پيش از آن هم در پست‌هاي قضايي مشغول به خدمت بوده است.
اما نام علي يونسي در زمستان 77 بيش از هر زمان ديگري در رسانه‌ها تكرار شد. او كه تا پيش از آن رياست سازمان قضايي نيروهاي مسلح را بر عهده داشت با حكم رئيس‌جمهور وقت -خاتمي- به عضويت كميته‌اي درآمد كه يكي از جنجال‌برانگيزترين پرونده‌هاي تاريخ اصلاحات را دنبال مي‌كرد.
وقوع قتل‌هاي زنجيره‌اي و به بيان‌ آوردن نام «سعيد امامي» در بين متهمان، دليل تشكيل كميته تحقيق درباره قتل‌هاي زنجيره‌اي بود كه براي عضويت در آن، به كمتر كسي مي‌شد اعتماد كرد. اما نام يونسي در بين معتمدان خاتمي ديده شد تا در نهايت كار اين كميته با استعفاي دري نجف‌آبادي وزير وقت اطلاعات پايان يابد.
به دنبال آن بود كه سيدمحمد خاتمي براي جانشيني وي، گزينه‌اي بهتر از يونسي را سراغ نكرد. چرا كه اولاً كمتر كسي حاضر به قبول مسئوليت در وزارتخانه‌اي بود كه دچار زلزله آنچناني شده بود و در ثاني وزير بعدي وزارت اطلاعات بايد از بين گزينه‌هايي انتخاب مي‌شد كه هم به پيشبرد اهداف دولت خاتمي كمك كند و هم نظر مساعد مجموعه حاكميت را هم به دنبال خود داشته باشد.
رسيدن به نام علي يونسي كه تا پيش از آن سابقه‌اي در دولت نداشت بر اساس اين مصالح و البته اعتماد كافي شخص رئيس‌جمهور وقت به وي بود.
يونسي در همان ابتدا و در جلسه رأي اعتماد مجلس به خود در ايجاد اعتماد هر چه بيشتر جامعه به نظام اطلاعاتي كشور؛ تلاش براي جذب مخالفان و تبديل دشمنان به مخالفان را از برنامه‌هاي خود عنوان كرد تا نشان دهد كه براي كمك به برنامه‌های دولت وقت و همچنين بالا بردن اعتماد تنزل يافته به وزارت اطلاعات، پاشنه كشيده است.
اما نام‌ يونسي اگرچه در دوران اصلاحات براي عموم آشنا شد اما همان طور که اشاره شد وي پیش از سال 77 با فعاليت چشمگير در دستگاه قضا از چهره‌هاي نام‌آشنا براي مسئولان قوه قضائيه محسوب مي‌شد.
از  گنبد کبود تا پارک نیاوران
در روستايي به نام « گنبد كبود» از توابع فيروزآباد شهرستان نهاوند در خانواده‌اي مذهبي چشم به جهان گشود.
وي از 14 سالگي تحصيلات حوزوي خود را در نهاوند و مدرسه آيت‌ا... عليمراديان اين شهر و تحت تعليم وی آغاز نمود و در سال 1345 بود كه با عزيمت به قم و عضويت در مدرسه حقاني، تحصیلات تكميلي خود را از سر گرفت و در آن زمان همنشين چهره‌هاي سرشناسي چون آيت‌ا... بهشتي و شهيد قدوسي شد تا آنجايي كه مبارزات ضد رژيم ستمشاهي را هم از اين مدرسه آغاز كرد. او با گروه ابوذر معروف در نهاوند هم در ارتباط بود و با آنها همكاري مي‌کرد و پس از آن براي نخستین بار طي يك سخنراني در نهاوند مورد تعقيب نيروهاي ساواك قرار گرفت.
با پيروزي انقلاب، علي يونسي جزو هيأت 7 نفره واگذاري زمين در قم شد و پس از آن با دعوت شهيد قدوسي از طلبه‌هاي مدرسه حقاني به قوه قضائيه رفت و به امور آموزشي در اين قوه پرداخت. وی پس از فعاليت آموزشي در زندان اوين و فعاليت در كسوت قضاوت در سال 1362 به كمك آيت‌ا... ري‌شهري تاسیس دادگاه انقلاب ارتش رفت كه بعدها به سازمان قضايي نيروهاي مسلح تغيير نام داد.
يونسي چند سال دراين سازمان، معاون بود و سپس دادستان تهران شد. ناگفته نماند او در طول خدمت خود در دادگاه انقلاب ارتش به عنوان نماينده آيت‌ا... خامنه‌اي (رهبر معظم انقلاب) در اطلاعات ارتش هم خدمت مي‌كرد.
اما چهره نهاوندي‌الاصل نزديك به روحاني، پس از دادستاني تهران به رياست سازمان قضايي نيروهاي مسلح رسيد تا اينكه در سال 77 عضو كميته رسيدگي به قتل‌هاي زنجيره‌اي شد. پس از آن، يونسي 4 سال عهده‌دار وزارت اطلاعات دولت خاتمي شد. سپس با پايان دولت خاتمي او 2 سال به عنوان مشاور رئيس قوه قضائيه وقت -آيت‌ا... هاشمي شاهرودي- مشغول به فعاليت شد.
با پايان دوره رياست هاشمي شاهرودي، يونسي به مركز تحقيقات استراتژيك نظام رفت تا در كنار شيخ حسن روحاني مسئوليت معاونت حقوقي و فقهي اين مركز را بر عهده گيرد. آغاز پيوند كاري يونسي و روحاني را بايد از هنگام پيوستن او به اين مركز دانست.
همنشيني با شیخ حسن روحانی و وقوف بر توانايي وی موجب شد كه يونسي به يكي از نخستين مشوقان روحاني براي كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري بدل شود. به گفته يكي از نزديكان روحاني، يونسي يكي از اصلي‌ترين مشوقان روحاني براي حضور در ميدان رقابت بوده است.
نقش يونسي در پيروزي روحاني
اگر نگوييم يونسي اصلي‌ترين مشوق و يار روحاني در عرصه كانديداتوري بود بايد او را بال راست رئيس‌جمهور منتخب در انتخابات بدانيم. در ابتدايي كه نام روحاني به عنوان يكي از كانديداهاي رياست جمهوري مطرح شد كمتر كسي نسبت به او اقبال مي‌كرد و يا حتي احتمال پيروزي وي را مي‌داد اما اين يونسي بود كه در پاسخ به اين اظهارات بر اعتقاد و اطمينان خود از توانايي روحاني براي تصدي پست رياست‌جمهوري سخن مي‌گفت و از او حمايت مي‌كرد.
همراهي يونسي با روحاني چه پيش از كانديداتوري و چه در بحبوحه رقابت‌ها چشمگير بود و البته او فقط نقش حمايت را ايفا نمي‌كرد. سازماندهي نيروها و هدايت حاميان روحاني يكي از فعاليت‌هاي برجسته‌اي بود كه در انتخابات از يونسي ديده شد که در اين راه؛ از همراهي چهره‌هاي نزديك به روحاني از جمله داماد خود يعني مهدي سنايي هم بهره گرفت.
در ستاد انتخاباتي روحاني هم نقش مشاور ارشد و رياست كميته اقوام و اقشار را بر عهده گرفت تا از ظرفيت خود براي هموارسازي پيروزي روحاني بهره بگيرد.
يونسي از همان ابتداي آغاز تبليغات، شانس روحاني را براي پيروزي بالا مي‌دانست و حتي در سفر به همدان به اينكه موج حضور مردم، روحاني را به دور دوم خواهد برد سخن گفت كه البته نتيجه چيزي بهتر از آن بود كه او پيش‌بيني كرد.
وزارت يونسي چقدر جدي است؟
اما پس از پيروزي روحاني و گفتمان اعتدال در انتخابات، نام يونسي به همراه برخي ديگر از ياران نزدیك رئيس‌جمهور منتخب براي عضويت در كابينه به شكلي جدي مطرح شد كه هر چه هم به تاريخ تحليف نزديك شده‌ايم اين گمانه‌زني‌ها بيشتر شده است. اگرچه نام‌ يونسي براي وزارت كشور در چند ليست مطرح شده اما طبق برخي از گفته‌ها روحاني متمايل است كه از او همچنان به عنوان مشاور ارشد خود بهره بگيرد.
نقش يونسي در آينده استان
بدون شك يكي از حلقه‌هاي متنفذ و پرنقش در آينده استان؛ حلقه يونسي و ياران اوست. شیخ علی ‌يونسي و مهدي سنايي به عنوان نماينده نهاوند با قدرت نفوذ و چانه‌زني بالايي كه در پاستور آينده دارند خواهند توانست نوع تصميمات مديريتي و چينش نيروها را هدايت كنند. البته از هم‌اكنون برخي گروه‌هاي شناخته شده استان به تكاپو براي نقش‌آفريني در چينش نيروهاي آينده افتاده‌اند كه بايد درجه تأثيرگذاري آنها را با توجه به نزديكيشان به حلقه يونسي محاسبه كرد.
يونسي طبق گفته‌ها حتي اگر در منصب وزارت حساسي چون كشور هم نباشد؛ باز هم مي‌تواند يكي از دارندگان كارت‌هاي بازي در آينده استان باشد چه اينكه از هم‌اكنون در برخي استان‌ها به رايزني در خصوص نيروهاي آينده پرداخته و اين نشان از قدرت فرا استاني وي دارد.
باید منتظر ماند که آیا همدان در کابینه یازدهم صندلی خواهد داشت یا نه. در دولت دهم تجربه داشتن یک صندلی نصیب همدانی‌ها شد اگرچه این صندلی گرایشی برای حرکت به سمت استان نداشت اما نمی‌توان نزدیکی حاجی‌بابایی به احمدی‌نژاد را در حد نزدیکی یونسی به شیخ روحانی دانست.

نویسنده : سعيد زارع‌صفا

دیدگاه شما